Trebaju li poslodavci tolerirati psovanje?

Psovka samo nakratko oslobađa od stresa? Dok strana istraživanja pokazuju da psovka oslobađa od stresa na radnom mjestu, naši stručnjaci su i dalje suzdržani i tvrde daje učinak psovke - površan.

Istraživanje sveučilišta East Anglia u Norwichu pokazuje da psovke oslobađaju od stresa na radnom mjestu. No, neki domaći psiholozi tvrde da je učinak psovanja površan, a psovke najčešće oslobađaju i dodatnu negativnu energiju. Prema riječima psihologinje Ane Karlović, psovanjem se samo djelomično i trenutačno rješavamo negativne energije od nekog stresnog događaja, stoga nam se samo čini da se oslobađamo stresa.

»Psovanje ne znači zrelo i uspješno rješavanje situacije«, rekla je psihologinja Karlović. Dodala je da psovka, pogotovo kada je nekom upućena, stvara dodatni stres.

»Smatram da nije zdravo zadržavati u sebi negativnu energiju. Za neke ljude bi bilo dobro da povremeno opsuju, ali za one koji puno psuju bolje je da pronađu uzrok stresa, duboku udahnu, izdahnu ili s nekim porazgovaraju«, kaže Ana Karlović. Ona dodaje daje u našoj kulturi psovka postala dio folklora jer uključuje šalu i smijeh, što u osobnim odnosima potiče bliskost i razumijevanje. Prema rezultatima istraživanja sveučilišta East Angiia, redovito psovanje može učvrstiti solidarnost i zajedništvo zaposlenika, ali psihologinja Karlović ne misli tako.

»Ne vjerujem da psovke povezuju zaposlenike. Na radnom mjestu se događaju i brojna prijateljstva. Neki se zaposlenici toliko zbliže da je prirodno i psovati jedni pred drugima«, kaže Ana Karlović. Na iznimno stresnim radnim mjestima ne čudi, stoga, da zaposlenici koji dugo rade zajedno dijele sve, pa i psovke.

»Ipak, u većini tvrtki veća je šansa da se ljudi ne poznaju dovoljno, a i dijele se na podređene i nadređene. U tim okolnostima potrebna je veća distanca i pristojnost«, kaže Ana Karlović. Isto tako, važno je da se zaposlenici dogovore hoće li psovati i da tu odluku i poštuju. »Ako pojedincima smeta psovanje dok drugi to rade, timski odnosi neće biti dobri«, dodala je psihologinja.

Na pitanje trebaju li poslodavci tolerirati takvo ponašanje svojih zaposlenika, psihologinja Karlović kaže da, na žalost, poslodavci često premalo pozornosti posvećuju komunikaciji.
»Ako poslodavac potakne zaposlenike da razgovaraju i donesu zajedničku odluku, sigurna sam da će ona svima biti prihvatljiva«, smatra Ana Karlović.

Poslodavci o psovkama
VIPNET - Ležerna, ali pristojna komunikacija
Iako Vipnet podržava ležerniju poslovnu komunikaciju, psovke smatraju uvredljivim te smatraju da određene granice moraju postojati zbog poštovanja drugih osoba. »Vjerujemo da u svakoj organizaciji osoba koja u iznimno stresnoj ili neuobičajenoj situaciji nesvjesno upotrijebi neprimjerenu riječ ne snosi posljedice, pa tako niti kod nas«, kažu u Vipnetu.

ERSTE&STEIERMÄRKISCHE BANKA - Poslovnost se dokazuje kulturom
U Erste&Steiermärkische banci kažu kako su njihovi zaposlenici »svjesni činjenice da se ozbiljnost prema klijentima pokazuje, uz ostalo, i kulturom komuniciranja«.

Srijeda, 01.08.2012. / Anita Končar, Vjesnik