OPOREZIVANJE DOBITI

Plati porez za auto ili dokaži da je za posao

Poduzetnici su užasnuti jer će, ako na put povedu ženu i djecu, to biti u privatne svrhe, makar pri tome išli na sklapanje poslovnog ugovora.

Poduzetnici koji kupuju aute, jahte, avione ili stanove na trošak tvrtke, a koriste ih u privatne svrhe, od 1. srpnja to više neće moći raditi. Isto se piše onima koji su dosad kupnju obavljali u Metrou, bunde kupovali u Parizu ili odlazili na skijanje u Austriju, prikazujući to kao trošak tvrtke, čime su si umanjivali osnovicu poreza na dobit. Na njihovu će kupnju, prihvati li Sabor Vladin prijedlog izmjena Zakona o porezu na dobit, morati plaćati pun iznos poreza ili dokazivati poreznicima da ih koriste u poslovne svrhe.

Izgubljeni milijuni
Izmjene Zakona o porezu na dobit Ivan Šuker, potpredsjednik Vlade i ministar financija, objašnjava uvođenjem reda u sustav poreza na dobit, kroz čije su se “rupe” milijuni kuna dosad slijevali u privatne džepove umjesto u državnu blagajnu, jer su se formalno iskazivali kao trošak poslovanja. To je, tvrdi Šuker, utvrđeno nizom inspekcijskih nadzora, a za posljedicu je imalo slabije punjenje državne blagajne.
Kako to radi Europa

- Time će se jasno razdvojiti privatna od poslovne potrošnje - poručuje Šuker.

No, stručnjaci upozoravaju na to da bi nove Šukereove mjere za državnu blagajnu mogle imati više štete nego koristi. Poduzetnicima će se, naime, povećati administriranje, a rezultat bi moglo biti i dodatno smanjenje potrošnje, pa samim tim i smanjenje prihoda od PDV-a i trošarina.

- Pozdravljam pokušaj da se razdvoji privatno od poslovnog, ali ne mogu prihvatiti taj socijalistički pogled na svijet. Ako moja žena i djeca idu sa mnom na put kako bi se susreli s mojim poslovnim partnerom, onda treba znati da je i to trošak poslovanja jer mi o tome može ovisiti sklapanje poslovnog ugovora - kaže Domagoj Ivan Milošević, predsjednik Uprave Pastora.

Međutim, i u zemljama EU jako su reducirali priznavanje troškova službenih automobila, kaže Vlado Brkanić, vodeći porezni stručnjak i osnivač RRIF-a. Očito je riječ o lovu na još nezahvaćene porezne prihode, koji su sada postali jako dragocjeni svim europskim proračunima u ovoj krizi europskih javnih financija.

Brkanić podsjeća na to da se u Hrvatskoj i dosad korištenje službenih automobila obračunavalo na dva načina.

Protuustavne prijetnje
Izmjene Zakona o porezu na dobit Vlada nije poduprijela nikakvom računicom, no Šuker vjeruje da će od njih državna blagajna barem malo profitirati. Po novom, tvrtke koje posjeduju stanove i kuće za odmor morat će ostvarivati godišnji prihod od pet posto njihove nabavne vrijednosti, dok će taj prag za plovila i zrakoplove biti sedam posto. Ako se to ne ispuni, poduzetnici će morati uvećati svoju poreznu osnovicu za rashode amortizacije i tako nastale troškove.

Štoviše, zaprijetio je Šuker, Porezna će uprava i retroaktivno obračunati iznos poreza koji poduzetnici moraju platiti. o, takve prijetnje u stručnim krugovima smatraju protuustavnima.

IZMJENE ZAKONA - Vladin prijedlog:

Nema više na trošak tvrtke, a za privatne svrhe:
- bundi iz Pariza
- skijanja u Austriji
- špeceraja u Metrou
- automobila, jahti i aviona

Poduzetnici:
- to je socijalistički pogled na svijet
- smanjit će se potrošnja i prihod od PDV-a i trošarina

20% za novac na Kajmanima

Među izmjenama Zakona o porezu na dobit našle su se i odredbe o ograničavanju poslovanja s off-shore zonama, poput Bahama, Sejšela, Kajmanskih ili Djevičanskih otoka. Sukladno Vladinu prijedlogu, obveza plaćanja poreza na dobit po stopi od 20 posto proširuje se i na sve vrste usluga koje su plaćene tvrtkama čije je sjedište u poreznim oazama, u kojima se taj porez u pravilu ne plaća, ili se plaća u minimalnom iznosu, te u zemljama u kojima je stopa poreza na dobit manja od 12,5 posto. Dosad je bila česta praksa poslovanja s tvrtkama u poreznim oazama, koje su često bile fiktivne, čime se zaobilazilo plaćanje poreza u Hrvatskoj, tvrde u Vladi.

Ponedjeljak, 14.06.2010. / Branka Stipić, Adriano Milovan, jutarnji.hr