Zadovoljstvo (ne) dolazi izvana

Poslovni stil mnogo je više od poslovnog odijevanja, to je način života koji se prožima kroz sve sfere života poslovna čovjeka.

Svaki pojedinac business casual stil treba prilagoditi sebi, tvrtki u kojoj radi, poslovnoj situaciji i drugim okolnostima, no ponekad je iz casual stila potrebno uskočiti u nešto ozbiljniji outfit.

Sredinom 20. stoljeća, odjeća je jasno ukazivala na nečiju društvenu i financijsku pripadnost te radno mjesto koje obnaša. Kreativnosti u poslovnom odijevanju nije bilo previše jer su pravila bila jasno postavljena, no točno se znalo što je primjereno odjenuti za osobu ženskoga spola, a što za muškarca. U doba bijelih i plavih ovratnika nije bilo zablude tko obnaša koje poslove. Bijeli ovratnici obično viših stručnih kvalifikacija, obavljali su poslove koji nisu obuhvaćali fizički rad, već rad u uredu. Radnici plavog ovratnika bili su pojedinci ili pripadnici društvene grupe koja je za život zarađivala radeći fizički posao, za koji nije bilo potrebno imati stručne kvalifikacije, već fizičku snagu i izdržljivost.

Business casual - za sve poslovne (ne)prilike

Mladi zanesenjaci iz Silicijske doline koji su krajem 80-ih godina prošloga stoljeća započeli Internet revoluciju, postavili su nova pravila poslovnog odijevanja. Formalno poslovno odijevanje polako se napuštalo, nastupilo je doba business casuala, a zaposlenici diljem svijeta rado su prihvatili ovaj stil. Business casual, ponekad nazvan i smart casual, poslovno je ležerni stil odijevanja koji se vrlo široko interpretira pa ponekad dovodi do zablude što (je prikladno) odjenuti za posao, jer dok neki pod ležernim stilom smatraju dolazak na posao bez kravate, drugi na umu imaju traperice, tenisice i običnu majicu. Svaki pojedinac business casual stil treba prilagoditi sebi, tvrtki u kojoj radi, poslovnoj situaciji i drugim okolnostima, no ponekad je iz casual stila potrebno uskočiti u nešto ozbiljniji outfit (primjerice, prilikom ugovaranja važnog posla, dogovaranja kredita s bankom i si.). U pravilu, odjeveni po nepisanim business casual pravilima, bit ćete prikladno, uredno i skladno odjeveni za sve poslovne (ne)prilike, poput sastanka s potencijalnim klijentom, direktorom tvrtke ili dugogodišnjim poslovnim partnerom.

Mnogima draži, nešto ležerniji stil odijevanja - smart casual - idealan je za posao, izlaske i slobodno vrijeme. Ovaj modni stil, koji se tek neznatno razlikuje od business casuala, omiljen je medu pripadnicima i ženske i muške populacije jer unosi boje i modne dodatke, a potiče nošenje onih odjevnih kombinacija u kojima se ugodno osjećate te onih komada odjeće koje volite.

Plus i minus ležernog stila

Istraživanja pokazuju da se zaposlenici na poslu znatno bolje osjećaju u ležernoj odjeći, nego u formalnom odijelu, što se preslikava na pozitivan radni elan i na bolje odnose sa suradnicima. No, ležerni odnosi sa suradnicima mogu se preslikati na ležernije izvedbe poslova, kašnjenje na posao, povećanje odsutnosti s posla, ranije odlaske s posla i češće uzimanje stanke. Opušteni odnosi mogu povećati broj sukoba, svađa i neprikladnih razgovora s kolegama na poslu te smanjiti lojalnost tvrtki. Ležeran stil dopušta praćenje modnih trendova koji se mijenjaju iz sezone u sezonu, a mnogi ih rado prihvaćaju i nastoje pratiti, što se uz opuštene odnose, slobodnije razgovore i neprikladno odijevanje negativno odražava na image tvrtke i profesionalnost njezinih zaposlenika. Zbog toga se sve više tvrtaka odlučuje na uvođenje pravilnika odijevanja ili dress code-a, kojega je najbolje postaviti na početku poslovanja u pismenoj formi, te predočiti zaposlenicima prilikom zapošljavanja. U suprotnome, ukoliko se pravilnici odijevanja postavljaju naknadno, šteta već može biti načinjena, a time i narušen image tvrtke.

Mix and match - pametne odjevne kombinacije

Stil je odraz osobnosti, a za izgradnju stila nije potrebna gomila stvari, već nekoliko ključnih komada odjeće oko kojih se gradi ostatak stila. Diana Pember-ton-Sikes, modna konzultantica i autorica nekoliko knjiga 0 poslovnom odijevanju, smatra da je odjevna kapsula, odnosno grupa od pet do dvanaest odjevnih predmeta (jakni, sakoa, košulja, majica, hlača) koji se nadopunjuju u bojama, stilu ili prema raspoloženju, idealna baza poslovnog odijevanja. Odjeća koja se kombinira trebala bi biti neutralne boje (smeđe, bijele, crne, tamnoplave, sive, bež), dobro pristajati uz tijelo i slagati se s barem još tri stvari u ormaru. Primjerice, klasično tamnoplavo odijelo, sa suknjom, prslukom i haljinom nudi neograničen broj modnih kombinacija. Uz bijelu košulju i prugastu (mornarsku) majicu dobivate mnoštvo kombinacija; formalan izgled postižete odijevajući bijelu bluzu uz hlače ili sako, odnosno suknju i sako, a ležerniji ili sportski izgled odijevanjem bijele košulje ili prugaste majice ispod klasične haljine. Proširivši osnovnu bazu ležernijim odjevnim predmetima poput traperica, traper suknje, kapri ili bijelih hlača, te unošenjem modnih dodataka (marama, nakita, torbica i si.), mogućnosti kombiniranja postaju neograničene. Odjevnu kapsulu mogu primjenjivati i muškarci i žene a primjenom ove formule otkrivate da se u vašem ormaru krije neograničen broj modnih kombinacija.

Osvježite poslovni stil (šarenim) detaljima

Modni dodatci, ukoliko ih nije previše, idealna su nadopuna poslovne garderobe. Lijep okvir naočala koji pristaje uz vaše lice, diskretan parfem, šarmantan sat, neobičan komad nakita i jedinstvena torba, razbit će uredsku monotoniju i unijeti dozu osobnosti. Ovoga proljeća vladat će boje pa će one biti prisutne na ručnim satovima, remenima, nakitu (posebice na narukvicama i ogrlicama), okvirima dioptrijskih naočala, torbama, a na velika vrata ovoga proljeća vraćaju se prozračni šalovi i marame, koji su idealna nadopuna i osvježenje postojeće garderobe. Dominirat će velike i tamne sunčane naočale, no pojedini dizajneri ubacili su i pokoji model naočala u boji kako bi se približili trendu koji će prevladavati ovoga proljeća - osamdesetima.
Dizajnerica urbanih torbica marke baggiz!, Ana Golubić, čije modne torbice kupuju uglavnom mlade, ali i poslovne žene koje malo drugačijom torbicom žele razbiti strogoću poslovnog odijela i vole si priuštiti ono što drugi nemaju, za poslovni stil koji je prilično strogo definiran kaže da se on uvijek može osvježiti pokojim zanimljivim detaljem, a tu u prvi plan dolaze torbice, cipele ili nakit. Njezine Casual torbice namijenjene su upravo dnevnim kombinacijama koje dobro pristaju uz poslovno odijelo; male večernje torbice idealne su za izlazak ili koju drugu svečaniju prigodu, a male torbice pripadaju sportskoj casual varijanti i idealne su za slobodno vrijeme.

Trend u skladu sa svjetskim ekonomskim kretanjima

Modni dizajneri prisjetili su se velikog gospodarskog sloma iz 1929. godine, Velike depressije, i u skladu s njom predstavili novi modni trend - Depression chic - preslikavši Veliku depresiju sa obje strane - siromašnih (boemski stil) i bogatih. No, biti šik uslijed gospodarske krize moguće je već uz samo jedan mornarski detalj, primjerice, prugastu majicu ili prugastu torbu.

Trendovi za muškarce

Opušteni, lažno nemaran, pomalo lijen i neuredan stil s mnoštvom detalja je što će se nositi ovoga proljeća. S druge strane, «in» će biti moderan muškarac koji pazi na svaki detalj od pomno odabranih sunčanih naočala, ulaštenih cipela, kravate, odijela, modnih dodataka (primjerice, tregera) do neodoljivih najnaprednijih tehnoloških gadgeta. Za sportske tipove dizajneri su predvidjeli veliki povratak šuškavaca, košarkaških jakni, kabanica, sportskih satova, sportskih hlače i majica, šarenih košulja, tenisica i tehnoloških igračaka poput fotoaparata.

Jasmina Fijačko Žigolić, BizDirekt , travanj 2009

Petak, 25.09.2009.