Upravljanje vremenom

Nova godina za većinu ljudi predstavlja novi početak, to je vrijeme novih ciljeva i odluka, novih planova i snova. Istovremeno to je i fiskalna godina, novi budžet i novi zadaci. Ukoliko još niste odredili svoje ciljeve za ovu godinu, nemojte čekati godinu dana, obavite to sada! Neka vam nastavak ovog teksta pomogne da u tome budete što uspješniji.

ŠTO SU CILJEVI?
Ciljevi su moćni! To su krajnje točke planiranja, prema kojima su usmjerene naše aktivnosti; sve ono što činimo, činimo zato da bismo ostvarili određeni cilj. Znamo li točno što želimo postići, znat ćemo i u što moramo usmjeriti svoje napore i vrlo ćemo brzo otkloniti sve ono što nas ometa na tom putu. Također, znamo li koji nam je cilj, znat ćemo i koja znanja i vještine trebamo usvajati da bismo do tog cilja stigli. Za ciljeve još kažu da su snovi koji se pretvaraju u stvarnost.

Svaki puta kada morate donijeti neku odluku, pitajte se da li vas odluka vodi bliže cilju ili vas od njega udaljava. Odgovor na to pitanje će vam često pomoći da donesete ispravnu odluku.
"Molim te, hoćeš li mi reći kojim putem trebam krenuti da bi izašla odavde?"
"To u mnogome zavisi od toga kuda želiš poći", reče Mačka.
"Nije važno kuda", reče Misa.
"Onda je svejedno kojim ćeš putem krenuti", na to će Mačka.
"Samo da negdje stignem", dodadeAlisa kao objašnjenje.
"Oh, sigurno ćeš stići", reče Mačka, "samo ako dovoljno dugo budeš hodala."
Lewis Carrol: Alisa u zemlji čudesa
Također, neka istraživanja pokazuju da samo 10% ljudi ima definirane svoje ciljeve, a da tek oko 5% ljudi ima ih napisane. Oni koji ih imaju napisane oko 100 puta su uspješniji od ostalih.

Postavljanje ciljeva obično se povezuje s poslovnim subjektima i menadžerima, međutim, ciljeve postavljaju svi - vrhunski sportaši, umjetnici, studenti i roditelji. Jednako tako, mi neke operativne stvari često uopće ne smatramo ciljevima, međutim sve ono što predstavlja neku krajnju točku naših aktivnosti, neki rezultat koji želimo ostvariti, sve su to ciljevi, pa makar to bilo zaprimanje pošte svaki dan do 10 sati. Zbog toga možemo reći da svatko od nas ima neograničeni broj ciljeva. Ti ciljevi mogu biti veće ili manje važnosti i mogu biti dugoročni ili kratkoročni. U poslu će vrhovni menadžment odrediti važnost svakog cilja, a u privatnom životu to ćemo učiniti sami.

Zašto su ciljevi važni?

  • Daju nam odgovor na pitanje: "Što nam je zaista važno?"
  • Motiviraju nas na postignuća
  • Omogućavaju nam da izgradimo samopouzdanje, jer daju jasnu informaciju o našim mogućnostima i sposobnostima
  • Ciljevi nam odgovaraju na pitanje: gdje želim biti, kamo želim stići?
  • Omogućavaju nam da razlućimo ono što je relevantno i sporedno

ORGANIZACIJSKI CILJEVI
Kada govorimo o organizacijskim ciljevima, ne smijemo zaboraviti da se s njima isprepliću i naši osobni ciljevi. U tom smislu, planiranje naše karijere sigurno je povezano i pod utjecajem je ciljeva gospodarskog subjekta u kojem radimo.
Uspješno strateško upravljanje gospodarskim subjektom zahtijeva od menadžera postavljanje organizacijskih ciljeva. Nakon što su definirane vizija i misija gospodarskog subjekta, te izvršena analiza vanjskog i unutarnjeg okruženja, slijedi treći korak, a to je postavljanje ciljeva. Ti ciljevi proizlaze iz vizije i misije, pokazuju kamo gospodarski subjekt želi stići (ali ne i kako će do tamo stići). Nakon što su definirani, strateški ciljevi prenose se na niže organizacijske cjeline, i mogu se usitniti čak i do razine svakog zaposlenika individualno.

U gospodarskim subjektima svi su poslovi važni. Ponekad neostvaren cilj poslovne tajnice može dovesti do posljedica koje znatno nadilaze njezinu (ili njegovu) organizacijsku razinu. Npr. prekasno poslana pošta u kojoj se nalazi važan ugovor može dovesti do gubitka ugovorenog posla, ili neod-govoren telefonski poziv može dovesti do narušavanja dobrih poslovnih odnosa. Drugim riječima, lanac je u ovom slučaju zaista jednako jak kao najslabija njegova karika - bez obzira u kojem se dijelu lanca ona nalazila.

UPRAVLJANJE POMOĆU CILJEVA
Upravljanje pomoću ciljeva jedna je od metoda upravljanja ljudskim potencijalima. To je proces zajedničkog definiranja ciljeva pojedinačnog zaposlenika koji se onda periodično evaluiraju, a zaposlenik se nagrađuje sukladno postignutim rezultatima. Taj se sustav temelji na definiranju ciljeva za svaki dio gospodarskog subjekta, bez obzira na njegovu veličinu. U tom postupku uspjeh se ocjenjuje u odnosu na ostvarenje ciljeva, a Često se koristi da bi se osigurala radna uspješnost i motivacija zaposlenih. Pojednostavljeno, upravljanje pomoću ciljeva želi reći da ako svatko od zaposlenika ostvari svoj pojedinačni cilj, tada će biti ostvaren i ukupni cilj poduzeća.

SMART METODA - PAMETNI CILJEVI
SMART je jedna od metoda postavljanja ciljeva, koja se neizbježno mora dotaknuti uvijek Lađa se o ciljevima govori. Slijedimo li pravila ove metode i ciljeve definiramo tako da oni sadrže sve navedene karakteristike, tada ćemo izbjeći mogućnost da ciljevi budu apstraktni ili nerazumljivi. Tako će šanse za ostvarenje cilja biti veće.

Karakteristike SMART ciljeva su:

  • S - Specific - Specificirani: znači da precizno izražava očekivanu razinu performanse.
  • M - Measurable - Mjerljivi: znači da redovno možemo mjeriti napredak do ostvarenja cilja.
  • A - Achievable - Dostižni: ako cilj nije dostižan, nitko ga neće niti pokušati ostvariti. Zato svaki cilj treba biti dostižan, ali istovremeno i izazovan. Za cilj možemo red da je realan ako postoje razumno dobre šanse da če se cilj, uz dovoljno vremena i truda, ostvariti.
  • R - Relevant - Relevantni: znači da se oni odnose na nešto što je za gospodarski subjekt važno, relevantno.
  • T - Time based - Tempirani, vremenski određeni: znači da su postavljeni vremenski okviri, odnosno krajnji rok kada cilj mora biti ostvaren.

Nataša Trojak, dipl.oec., tajnica.hr

Četvrtak, 20.01.2011.