Poslodavci, pazite što zahtijevate od svojih zaposlenika

Obiteljsko okruženje u večini slučajeva ne funkcionira

Jedino što zaista može preplašiti vlasnike malih poduzeća su ni manje ni više nego zaposlenici. Naime poslovati s ljudima i upravljati skupinom zaposlenika nerijetko je uvjerljivo najteži dio poslovanja. No kako je za tango potrebno dvoje, i ti su problemi obično dvosmjerne prirode. Evo najčešćih pogrešaka poslodavaca kada je riječ o tretiranju  zaposlenika.

Poslodavci se moraju suzdržavati od noćnih poziva, forsiranja pretjerane bliskosti, razgovora o privatnom životu i prisilnih druženja s kolegama izvan radnog vremena.Korištenje isprike da u malom poduzeću svi moraju raditi sve, nerijetko i po dva ili tri posla, ali za jednu plaću, apsolutno je nedopustivo. Ideja da u malom poduzeću svaki zaposlenik mora ulagati 110 posto svog truda, rada i vremena ili barem onoliko koliko i vlasnik vrlo je raširena. No činjenica je da zaposlenicima nije stalo do poslovanja jednako kao i vlasnicima. Veći dio njih tu je da odradi svoje zadatke u dogovorenom obujmu i vremenu i primi dogovorenu plaću za to. Vlasnici i zaposlenici ne snose jednaku količinu odgovornosti i rizika, ali ni dobiti, i zato je nerealno i posve apsurdno očekivati od svojih zaposlenika da budu spremni jednako se žrtvovati za uspjeh poslovanja.
 
Kao obitelj
Obiteljsko okruženje na prvi pogled može zvučati kao dobra ideja, no u većini slučajeva ne funkcionira tako. Zaboravite pomisao da bi zbog obiteljskog okruženja zaposlenici mogli početi vjerovati da je u redu raditi od jutra do sutra jer je "to ipak za obitelj". Pomirite se s činjenicom da ljudi ne dolaze na posao zbog obiteljskog okruženja već radi plaće. Važno je sačuvati profesionalnu granicu. Zato se suzdržite od noćnih poziva, forsiranja pretjerane bliskosti, razgovora o privatnom životu i prisilnih druženja s kolegama izvan radnog vremena.

Kod otpuštanja zaposlenika ne treba se pridržavati one: tko je zadnji došao, prvi odlazi! Premda je možda manje bolno otpustiti osobu koja je zaposlena prije nekoliko mjeseci nego nekoga s kim surađujete već godinama, ipak za dobrobit poslovanja treba staviti kvalitetu rada ispred staža. Postoji mnogo načina na koje se može nagraditi dugogodišnja lojalnost, a zadržavanje u timu nekoga tko to svojim rezultatima ne zaslužuje nije jedan od njih.

Treća i možda najveća pogreška je misliti da se zakoni o radu odnose na nekoga drugog. Ni jedna tvrtka nije premala da bi bila imuna na zakone. Dapače, što je tvrtka manja, to je veća šansa da će biti uništena prvom sudskom tužbom i zahtjevom za odštetu nezadovoljnog zaposlenika. Čak i ako ste uspjeli stvoriti obiteljski odnos sa svojim zaposlenicima, to ne znači da neće angažirati odvjetnika prvi put kada nagazite njihova prava. Zato se dobro upoznajte sa zakonima i poštujte ih!

Zapošljavanje rodbine i prijatelja može biti velika pogreška. Istina je da je mnogo lakše zaposliti nekoga koga dobro poznajete i u koga imate povjerenja nego osobu koju ćete na razgovoru za posao vidjeti prvi put. No povjerenje nije jedini kriterij koji zaposlenik treba ispuniti da bi bio koristan vama i tvrtki. Vještine i iskustvo trebaju biti u prvom planu. Ne zaboravite još jednu važnu stvar: ako se kojim slučajem vaš brat ili prijatelj pokažu kao loši zaposlenici, hoćete li ih moći otpustiti a da ne ugrozite vaš privatni odnos ili još važnije – hoćete li ih uopće moći otpustiti?
 
Trula jabuka
Predugo odgađanje otpuštanja problematičnih ili neproduktivnih zaposlenika još je jedna u nizu velikih pogrešaka koje menadžeri malih tvrtki često čine. Da, otpuštanje je vrlo stresna situacija, ali ponekad je nužna. Svaki loš zaposlenik tvrtku skupo košta. Ako posumnjate da bi vam zaposlenik mogao stvarati probleme kod pokušaja otkaza, najbolje je da slijedite staru šprancu: upozorenje pred svjedocima, prikupljanje dokaza ili dokumentiranje razloga za otkaz, savjetovanje s odvjetnikom pa tek onda otpuštanje. Ako ste imali valjane razloge, poštivali zakone i sve stavke sklopljenog ugovora o radu te podmirili sve svoje obveze prema bivšem zaposleniku, ne bi trebalo biti problema. Ne zaboravite – dobri menadžeri znaju izvaditi "trulu jabuku" na vrijeme radi dobrobiti ostalih.

Utorak, 22.01.2013. / Alenka Nimac, business.hr