Možeš biti dobar u svemu, ali ako se ne možeš prilagoditi, mrtav si

Iako današnja tehnologija omogućuje rad s udaljenih lokacija, i dalje najveći izazov ostaje dodijeliti zaposlenicima odgovarajuće poslove i pozicije, pokazalo je istraživanje.

O tome kako pronaći prave vođe, mobilizirati radnu snagu i učiniti je fleksibilnom te kako kapitalizirati kolektivno znanje unutar kompanije, pokušalo se odgovoriti IBM-ovom studijom ljudskih potencijala. Prema studiji, tvrtke teško pronalaze i odgajaju ljude koji će ih voditi u budućnosti, a manje od trećine ispitanika smatra da su njihove tvrtke sposobne razvijati vodstvo.

Vođa ili menadžer
No, čak i na vrhuncu globalne recesije 33 posto ispitanika sa zrelih tržišta i 43 posto s rastućih tržišta povećalo je ulaganja u razvoj vodstva, što je znatan broj, unatoč inicijativama za smanjenje troškova koje su mnoge tvrtke u to vrijeme uvele. U središnjoj i istočnoj Europi te na Bliskom istoku i u Africi tri od deset kompanija povećale su investicije za razvoj menadžmenta.

Zanimljivo je napomenuti da menadžeri ljudskih potencijala razlikuju dva pojma unutar pozicije nadređenog – menadžer i vođa – te sve veću pozornost dodjeljuju ovom drugom. Smatra se da samo čvrst vođa može ostvariti strateške ciljeve, stoji u studiji. Potrebno je napraviti zaokret od tradicionalnih razvojnih metoda za menadžment i "ubrizgati" kandidatima ne samo empirijske sposobnosti nužne za efikasno vođenje nego i kognitivne sposobnosti koje omogućuju vođenje i ostvarenje kreativnih rješenja. A izvršni direktori u studiji kao najvažniju karakteristiku vođa u čak 60 posto odabiru kreativnost. Kreativni vođe pomažu u premošćivanju granica time što grade inovativne strategije, razvijaju viziju i mogućnost motiviranja individua bez obzira na geografsku pripadnost.

Mobilizacija brzine i fleksibilnosti radne snage kritična je točka ako se uzme u obzir podudarnost mogućnosti s nastalim prilikama u svijetu koji nema granica.

Kada je riječ o radnoj snazi, izvršni direktor US Aerospacea kazao je: "Možeš biti dobar u svemu, ali ako se ne možeš prilagoditi, mrtav si." Dakle, brža i fleksibilnija radna snaga druga je ključna mogućnost za pozicioniranje i rast na globalnom tržištu.

Tehnika i alati za rad
Iako današnja tehnologija omogućuje rad s udaljenih lokacija, i dalje najveći izazov ostaje dodijeliti zaposlenicima odgovarajuće poslovne uloge i pozicije.

U našoj regiji više od polovice ispitanika očekuje da će u sljedeće tri godine porasti korištenje tehnikama kao što su outsourcing i offshoring te zapošljavanje na određeno vrijeme ili na pola radnog vremena, 19 posto tvrtki nedavno je povećalo ulaganja u alate za suradnju i poslovnu analitiku, unatoč lošijem stanju ekonomije, a 79 posto ispitanika ne misli da su njihove organizacije učinkovite u njegovanju alata za suradnju. Nadalje, 34 posto ispitanika redovito primjenjuje tehnologije za suradnju u identifikaciji pojedinaca koji imaju potrebna znanja i vještine, 24 posto da bi očuvalo najvažnija znanja, a 38 posto da bi što više proširilo inovacije.

Internetski alati suradnje trebaju osigurati razmjenu najboljih ideja i znanja, bez obzira na to tko je njihov autor i odakle dolazi. Primjena takvih alata pridonijet će integraciji i osjećaju zajedništva te razmjeni esencijalnih znanja unutar kompanije da bi bili konkurentni i reagirali na vrijeme.

Ovogodišnje istraživanje IBM-a provedeno je među direktorima ljudskih potencijala. IBM je ispitao 707 direktora između studenoga 2009. i travnja 2010. Istraživanje je provedeno u 61 zemlji u organizacijama različitih veličina. Ove godine u studiji je sudjelovala i Hrvatska te menadžeri vodećih tvrtki.

Tanja Ivančić Belošević, vecernji.hr

Petak, 10.12.2010.