Reputacija na udaru

Istraživanje o reputaciji dvadeset američkih industrija otkriva pobjednike i gubitnike.

Svake godine tvrtka Harris Interactive radi anketu na 1.000 odraslih Amerikanaca o njihovim stavovima spram uslužnosti određenih industrija. Oni sa najgorom reputacijom nisu neočekivani: proizvođači cigareta i naftna industrija. Isto tako ne iznenađujuće nisko kotiraju i već legendarno američko zdravstvo te osiguravajuće tvrtke, ali i kablovske kompanije, farmaceutske tvrtke i avio-kompanije.

Industrije koje iz godine u godinu bilježe stalni pad reputacije su naftna industrija, avio kompanije te farmaceutske kompanije.

Najbolju reputaciju, na radost svih konzumeristički sklonih Amerikanaca (ali i pokojeg Hrvata) drže supermarketi koji su se u istraživanju pokazali najuslužnijima. Slijedeći na listi su internetske tražilice, kompjuterske kompanije, bolnice i pružatelji internetskih usluga.

Usprkos tome što su još uvijek na dnu ljestvice, svoj pomak nabolje doživjele su kablovske kompanije te osiguravajuće kuće, no industrije koje su doživjele svoj pomak na gore su farmaceutika, internetske tražilice, proizvođači pakirane hrane i automobila (da li je to slučajnost povezana sa cijenama nafte, pitanje je koje ostaje neistraženo!).

Najgori su čini se takvi već gotovo jedanaestu godinu za redom, te im ni poboljšanja za par postotnih bodova ne mogu pospješiti reputaciju – proizvođači cigareta, naftne i farmaceutske kompanije ne izgledaju najbolje u očima Amerikanaca.


Ovo ispitivanje, iako daleko od savršenog (tabelarni prikaz pogledajte ovdje), lijep je pokazatelj kako nedavni događaji itekako utječu na popularnost određenih grana. Kriza izazvana drugorazrednim hipotekarnim kreditima, porast cijena nafte, strože kontrole u zračnim lukama ali i lošija usluga mnogih avio kompanija, porast cijena lijekova te visoki troškovi liječenja utječu i na dobar to jest loš glas mnogih kompanija. Uz to, afere pojedinih kompanija popraćene su medijskim napisima koji u očima američke javnosti izazivaju ili pozitivne ili negativne asocijacije koje se vežu kako uz proizvode i usluge tako i uz same kompanije.

Reputacija je krhka kategorija koja se dugo gradi ali vrlo brzo ruši, a kompanije si, za razliku od holivudskih zvijezda ne mogu dozvoliti luksuz one stare poznate izreke: «Svaki publicitet je dobar publicitet.»

mr.sc. Ratka Jurković

Petak, 19.09.2008.