Posljedice potresa i tsunamija u Japanu osjetit će svi koji se koriste elektronikom

Pogođene tvornice proizvode 25 posto svjetske proizvodnje silicija koji se koristi za proizvodnju poluvodiča, sastavnih dijelova elektroničkih naprava u svakodnevnoj uporabi, od kompjutora i mobitela do digitalnih kamera i kompjuterskih igara.

Potres i tsunami u Japanu prouzročili su ekonomski domino efekt kroz cijeli svijet. Mnoge japanske tvornice koje proizvode ključne elektroničke komponente prestale su s proizvodnjom, a cijela zemlja se bori s posljedicama katastrofe i nuklearne krize.

Od automobila do video igara, u gotovo svim aspektima života diljem svijeta u kojima se koriste elektronički uređaji osjetit ce se posljedice potresa u Japanu. Stručnjak za elektroničku proizvodnju Dale Ford iz tvrtke IHS iSuppli kaže. "Mnoge od tvornica koje proizvode ključne elektronične komponente su oštećene, neke od njih direktno a neke imaju probleme s opskrbom struje."

Nuklearna je kriza dovela do redukcija struje. Dale Ford kaže da pogođene tvornice proizvode 25 posto svjetske proizvodnje silicija koji se koristi za proizvodnju poluvodiča, sastavnih dijelova elektroničkih naprava u svakodnevnoj uporabi, od kompjutora i mobitela do digitalnih kamera i kompjuterskih igara. Te su komponente neophodne čak i za automobilske kočnice i pogonske sustave.

Dale Ford tvrdi da se efekti u auto industriji vec osjećaju: "Neke se tvornice automobila već zatvaraju jer ne mogu osigurati adekvatnu opskrbu tih dijelova neophodnih za elektroniku koja ide u automobile."Toyota i Honda u Japanu, čak i tvornica automobila General Motors ovdje u Sjedinjenim Državama imali su privremene zastoje proizvodnje. Šef Hondinog dealershipa u Los Angelesu Andy Coyle kaže da bi do eventualne nestašice automobila za prodaju moglo doći tek sljedeći mjesec, ta da će kupci na kraju morati platiti više: "Zakon ponude i potražnje djeluje, te ako dođe do nestašice ili čak i do samo percepcije o nestašici to bi moglo dovesti do povećanja cijene ili smanjenja mogućnosti dobivanja popusta."

Analitičari navode da mnoge elektroničke firme i proizvođači automobila sada pokušavaju naci obskrbljivače u drugim zemljama, za dijelove koji su im potrebni, a tvornicama u Japanu će trebati dani a možda i mjeseci prije nego što počnu s radom u punom kapacitetu.

Srijeda, 13.04.2011. / Elizabeth Lee, voanews.com