Posla nema bez interneta

To pokazuju rezultati istraživanja koji su predstavljeni na sastanku predstavnika zemalja G20 u Meksiku.

Iskustva Latinske Amerike ukazuju koliku važnost internet ima za gospodarstvo jedne zemlje.Mnogi gospodarstvenici htjeli bi znati kakav točno efekt ima korištenje interneta na ekonomiju, odnosno kakve im se nove privredne mogućnosti pružaju.

Predstavnik konzultantske firme „Boston Consulting Group" David Dean i predstavnica Google-a za Latinsku Ameriku Adriana Noreña predstavili su u Meksiku, na forumu gospodarstvenika zemalja G20, istraživanje koje se bavilo upravo pitanjem interneta i njegovim utjecajem na ekonomiju.

U budućnosti, uvjereni su autori tog istraživanja, poslovi se uopće više neće obavljati bez interneta.

„Svaki biznis biti će digitalni biznis", tvrde oni. I tome se moraju prilagoditi kako pojedina poduzeća tako i cijele zemlje. „Već danas u grupi G20, u zemljama u razvoju, ima oko 800 milijuna korisnika interneta, što je više nego ukupan broj korisnika u razvijenim zemljama zajedno", kaže David Dean.

Pri tom se često previđa brzina kojom se sve razvija. „Zamislite, u Argentini ili u Brazilu je već danas više od 80 posto ljudi na neki način povezano sa digitalnim medijima", istaknula je Adriana Noreña. U Argentini, na primjer, firma „E-commerce Mercado Libres" svake sekunde obavi dvije prodaje i „zamislite, poduzeća koja se baziraju na internetu rastu 9 puta brže od ostalih".

Tokom istraživanja širom svijeta korisnici su ispitivani o tome koliko osobno polažu na internet. U razvijenim zemljama korisnici su tu vrijednost procijenili na oko 5.000 dolara, ali i u zemljama u razvoju taj iznos je već između 300 i 400 dolara.

„To su vrlo visoke vrijednosti. Firme se moraju zapitati kako one, u skladu s tom činjenicom, moraju razvijati svoje daljnje poslovanje", ističe David Dean.

Ljudi se preko interneta informiraju, slijede savjete koje tamo nađu od prijatelja ili odmah naručuju robu/usluge. Pri tome, slaba infrastruktura ne mora predstavljati prepreku za razvoj takvih poslova. Tako se, na primjer, u Meksiku brojni artikli naručeni preko interneta, zbog loše infrastrukture, dostavljaju u najbližu prodavaonicu američkog lanca prodavaonica „7eleven". Tamo kupci mogu podići svoju robu koju su naručili preko interneta.

"Moramo se popraviti", kaže Kolumbijka Adriana Noreña i time malo obuzdava euforiju koja se među publikom proširila nakon što su predstavljeni rezultati istraživanja. U Latinskoj Americi internet-biznis trenutno čini 2,5 posto bruto društvenog proizvoda. Prosijek u zemljama G20 je 4,1 posto. Infrastruktura je čak i u zemljama poput Brazila još uvek nezadovoljavajuća. U Meksiku ljudi još uvek velikim dijelom nemaju pristup brzom internetu".

Zato je predstavnica Google-a za Latinsku Ameriku pozvala da se počne ulagati u razvoj internet-mreže. To će stvoriti i nova radna mjesta. Posebno dobru priliku vidi za mala i srednja poduzeća.

„Trenutno samo desetak posto takvih poduzeća svoje poslove obavlja i preko interneta. Pri tom internet nudi dodatne mogućnosti poslovanja i omogućuje direktan kontakt sa klijentima", objašnjava Noreña.

Ipak, mnoge firme se uzdaju u mobilni internet. Za to više nije potrebno čak ni računalo, jer su ga zamijenili mobilni telefoni. Baš za zemlje u razvoju to je idealan put kako razviti internet-privredu, jer mobilni telefoni dostupni su svim slojevima društva. Tako se može razviti i sistem plaćanja. „Internet ne samo da pruža mogućnost za poslovanje, već pruža i priliku za mobilno obrazovanje", zaključuje Noreña.

Utorak, 24.04.2012. / Deutsche Welle