U ZADNJI ČAS

Starbucks odustao od Hrvatske jer ne želimo piti kavu dok hodamo ulicom?

Najpoznatiji američki lanac kafeterija Starbucks, unatoč pompoznim najavama, ipak neće otvoriti svoju prvu podružnicu u Hrvatskoj. Hrvati su u Starbucksovoj kafeteriju trebali početi uživati u listopadu 2010. godine u trgovačkom Arena Centru na Laništu u Zagrebu, no kako su nam potvrdili o toj američkoj tvrtki, od toga ipak neće biti ništa.

U Starbucksu kažu da su ovu odluku donijeli nakon pažljivog ocjenjivanja tržišta tijekom protekle godine te razmatrajući različite čimbenike u duljem razdoblju.

Još nije vrijeme
- Odlučili smo odgoditi otvaranje svoje prve kafeterije ovdje na neođredeno vrijeme. Smatramo da Hrvatska ima dobar potencijal za Starbucks jer Hrvati cijene izvrsnu kavu. Nastavit ćemo evaulirati tržište i otvorit ćemo trgovine u Hrvatskoj kada za to bude pravo vrijeme - kažu u Starbucksu.

Iznenadan prekid interesa za Hrvatsku prije samo nekoliko mjeseci nitko nije dao naslutiti.

Amerikanci su u svibnju ove godine putem agencija za zapošljavanje Adecco raspisali u Hrvatskoj natječaj za radna mjesta (store managera i njegovog asistenta). Već su bili održani i razgovori s nekim kandidatima koji su na tri mjeseca trebali trebali ići na školovanje u Beč.

Nagađa se da je razloga zbog kojih je Starbucks odustao od poslovanja u Hrvatskoj nekoliko.

Prvi je, svakako, ekonomska, koja je samo pridonijela lošim rezultatima tvrtke 2008. i 2009. godine. Iako su u prvom kvartalu ove godine imali bolje rezultate, podizanje cijena njihovih proizvoda u vrijeme krize nije naišlo na odobravanje njihovih posjetitelja. Unatoč tome, taj brend je na Facebooku jači i od globalnog brenda Coca-Cole, a od političara i glazbenika od njega su popularniji jedino Michael Jackson, Lady Gaga i Barack Obama.

Drugi razlog je zasigurno i loš uspijeh britanskog lanca kafeterija Costa Coffee u Hrvatskoj.

Britanci odustali
Britanci su otvorili nekoliko trgovina poput onog u Masarykovoj ulici, no ubrzo su morali zatvoriti pravdajući se kako se, “na temelju iskustva koje Costa Coffee ima na međunarodnim tržiatima, pokazalo da su najbolje destinacije za njihov biznis trgovački centri i zračne luke”. Ipak, ni u takvim prostorima nisu uspjeli i trenutno u Hrvatskoj ne postoji niti jedan Costa Coffee.

Treći je razlog, a možda i najvažniji, kultura ispijanja kave u Hrvatskoj. Hrvati očito više vole sjediti u kafićima nego uzimati kavu za van, za kojom su ludi, primjerice, Britanci, koji svi ujutro prije posla nose papirnate čaše s kavom u ruci.

Cinici bi rekli da bi se stvar možda promijenila kada bi Hrvati na posao išli podzemnom željeznicom.

Petak, 20.08.2010. / Gordana Galović, Tomislav Mamić, jutarnji.hr