Rimčev Greyp do 2024. cilja na milijardu kuna prihoda, evo kako će to postići

Rimčev Greyp do 2024. cilja na milijardu kuna prihoda, evo kako će to postići

Više od 1000 investitora uložilo u hrvatsku tvrtku podigavši joj tržišnu vrijednost na 45 milijuna €.

Tvrtka Greyp Bikes, kojoj je osnivač i direktor Mate Rimac, preko njemačke platforme Neufund prikupila je 1,44 milijuna eura kapitala ili 79 posto više od zacrtanog praga.

Time je zaključena, i to uspješno, prva regulirana kampanja grupnog investiranja pomoću blockchaina i kriptovaluta u neku kompaniju u Europi. U SAD-u se ovakve investicijske kampanje provode od svibnja 2016. godine, kad je takozvani Jobs Act detaljiziran u segmentu "equity crowdfunding", odnosno grupnog investiranja u suvlasništvo poduzeća. Nadzor crowdinvesting platformi i kampanja tamo provode regulator SEC i udruženje FINRA.

U Europi je pak potez hrvatskog proizvođača električnih automobila presedan na ovdašnjim financijskim tržištima. Greyp je izveo prvi legalni Equity Token Offering (ETO) u Europi. Njegovu je usklađenost sa zakonom pratio je regulator Financial Market Authority (FMA) iz Lihtenštajna. ETO je kombinacija kontroverznog i nereguliranog Initial Coin Offeringa (ICO) i tradicionalnog i prereguliranog Initial Public Offeringa (IPO). Posljednjih godina mnogo se poduzetnika odlučilo kapital skupljati kroz ICO-e zbog niske cijene što je stvorilo pritisak na ponudu skupih investicijskih mehanizama, poput IPO-a, na kojima se temelje svjetske burze od NYSE-a i LSE-a do ZSE-a.

Mario Vojvoda, ETO project manager Greyp Bikesa te suosnivač i direktor tehnike hrvatskog startupa Tolara, koji je imao najuspješniji domaći ICO, kaže da su otvorili novu mogućnost tvrtkama i investitorima u EU:  "ETO investiranje povećat će mogućnosti financiranja svim tvrtkama i demokratizirati dostupnost novca što je presudno na tržištima poput hrvatskog koja nisu toliko u fokusu velikih investitora." Greypov ETO ipak nije prošao bez trzavica.

Potencijalno najveći problem stvorio je njemački regulator BaFina, koji je čim je saznao za to, objavio priopćenje u kojem je optužio hrvatsku tvrtku da je preko njemačke platforme potencijalno izdala javnu ponudu bez prospekta. BaFina se pravdala da nema izuzeća od obveze objavljivanja prospekta za sve kampanje oglašene u Njemačkoj sukladno njihovom Zakonu o vrijednosnim papirima. Zatražila je i pojašnjenja od Greypa. Ni Neufund, ni Greyp, a ni kripto stručnjaci u tome nisu vidjeli problem, jer je odobrenje za ETO izdao lihtenštajnski FMA. Time se rasprava pretvorila u odmjeravanje snaga dva EU regulatora. Smjer najbolje opisuje činjenica da BaFina nije tražila zabranu Greypove kampanje, odnosno da se ona uspješno zaključila.

Dijalog s regulatorom

Mario Vojvoda, nije želio komentirati potez BaFine, ali je naglasio da im je od početka planiranja kampanje najvažnije bilo da je proces sukladan regulativama i pravno potpuno usklađen.

"Uložili smo velike napore da se radi o ozbiljnom, transparentnom, jasnom i pravno čistom procesu i smatramo da je naš proces potpuno regularan", kaže Vojvoda. Dodaje da im je ključno da vode dijalog s regulatorima dok svi detalji nisu jasni, tim više što, kako tumači Vojvoda, ovo po mnogim značajkama nije prvi ETO u EU već i na svijetu. Sve to nije utjecalo na ETO kampanju. Greyp Bikes planirao je prikupiti 805.617 eura, a na kraju je ukupno 1017 ulagača u eurima i Etherima svoj udio u hrvatskoj kompaniji, i to u vidu tokena, kupio za iznos od 1,44 milijuna eura.

Tvrtka Greyp Bikes zahvaljujući tome sada tržišno vrijedi 45 milijuna eura ili više od 330 milijuna kuna. U Hrvatskoj sličnu mogućnost investiranja, ali primjerice bez uplata u kriptovalutama, nudi Funderbeam SEE. No, kao i kod odabira burzi i ovdje je presudno, čini se, bilo odabrati točno određenu ciljanu skupinu ulagača. Naime, neki od najvećih investitora i najvećih poslovnih partnera u biznise Mate Rimca dosad, dolaze iz Njemačke.

Nove kampanje

"Kampanja je pobudila veliki interes investitora i omogućila nam stvaranje zajednice koja voli tehnologiju i koja je spremna na odvažne korake u razvoju tehnologije u čemu će aktivno sudjelovati s Greypom", kaže Vojvoda. Mate Rimac, osnivač i direktor Greyp Bikesa tu tvrtku već 2024. vidi s prihodom od milijardu kuna. Lani je tvrtka prema Fini smanjila prihod s 3,6 na 3,2 milijuna kuna dok se gubitak tvrtke povećao s 2,7 na 7,7 mil.kn.  Rast pak vidi u primjeni blockchaina u pametnom prometu. Sam Neufund već priprema tri nove ETO kampanje za dva startupa iz Njemačke i jedan iz Indije.

Članak je prenesen s portala poslovni.hr
Fotografija: Greyp Bikes

Utorak, 03.12.2019. / www.poslovni.hr