Nastavak pada: propale nade, godišnji minus pet posto

Već sada je u IT sektoru izgubljeno dvije milijarde kuna prihoda, kažu analitičari, i to zbog smanjene osobne i državne potrošnje, ali i zbog financijskog kraha trgovačkih kuća Vemil i HG-Spot.

Prognoze za hrvatsko tržište informacijsko-komunikacijskih tehnologija (ICT) u lipnju 2009. godine najavljivale su pad od sedam posto, no nakon prvih devet mjeseci obistinile su se loše procjene domaćih IT menadžera, koji su sa strahom najavljivali smanjenje prodaje od 20 posto.

Preliminarni rezultati za prošlu godinu pokazali su pad u IT segmentu od 15 posto, čime mu je vrijednost pala na 5,6 milijardi kuna. Nažalost, i za 2010. godinu Boris Žitnik, direktor analitičke kuće IDC Adriatics, najavljuje dodatni pad informatičkog tržišta od pet posto, umjesto barem pozitivne nulte stope rasta kojoj su se svi nadali.

Smanjena potrošnja
- Nakon posljednjeg rebalansa proračuna stanje je lošije od očekivanog, te ne vidimo znakove napretka u 2010. - kaže Žitnik, koji pretpostavlja da će novi rebalans uslijediti do veljače, te, kao i svaki put do sada, donijeti dodatno smanjenje ulaganja u IT.

Već sada je u IT sektoru izgubljeno dvije milijarde kuna prihoda zbog smanjene osobne i državne potrošnje, ali i zbog financijskog kraha trgovačkih kuća Vemil i HG-Spot. Kriza najsnažnije pogađa prodaju hardvera i softvera, dok rast prodaje bilježe informatička sigurnost, poslovna inteligencija i internetske usluge.

Upravo zato u ovoj i nadolazećim godinama trgovci moraju osvijestiti činjenicu da će kupci od njih za isti novac zahtijevati veću vrijednost IT proizvoda, te da će svoja teško sačuvana sredstva trošiti selektivno i štedljivo. Također, klijenti će do kraja recesije odgađati svako ulaganje u informatiku koje im nije nužno, bilo da se radi o zamjeni hardvera, investicijama u softver, ili o pokretanju novih projekata.

Realizirat će se jedino ulaganja u programe koji ciljaju na smanjenje troškova ili stvaranje konkurentske prednosti, upozorava Dalibor Subotičanec u istraživanju “Prognoze za hrvatsko IT tržište od 2009. do 2013. godine”, koje je provela analitička kuća IDC Adriatics.

- U iduće dvije godine isporučiteljima opreme se otvara mogućnost kapitaliziranja rastućeg potencijala malog i srednjeg poduzetništva u Hrvatskoj, te bi se trebali prihvatiti educiranja potencijalnih klijenata o vrijednostima poslovanja kakvo donose informacijske tehnologije. To je svakako bolje nego da čekaju dok poduzetnici sami ne donesu takve zaključke - ističe Nikolina Jurišić, IDC-ova analitičarka. Isporučitelji bi, kaže, pri kreiranju ponude za tržište trebali voditi računa o tome koji su najčešći sektori malog i srednjeg poduzetništvu u Hrvatskoj.

To su prije svega maloprodaja, hotelijerska industrija, graditeljstvo i poslovne usluge, i na njih bi trebali usmjeriti svoje aktivnosti kako bi poboljšali prodaju ICT sektora.

Utorak, 12.01.2010. / Marijana Šešo, slobodnadalmacija.hr