Naš softver pomaže kompanijama štititi privatnost kao temeljno ljudsko pravo

Naš softver pomaže kompanijama štititi privatnost kao temeljno ljudsko pravo

Data Privacy Manager je softverska platforma koju razvijamo već sedam godina i vremenom je postala prilično kompleksna. Zamišljena je na način da rješava probleme usklađivanja s regulativom o zaštiti podataka kompanijama, manjim i većim, i rješava niz problema koji su se pojavili s uvođenjem GDPR-a. Odnosno rješava probleme zaštite privatnosti i zaštite osobnih podataka ljudi čije podatke te kompanije prikupljaju, istaknuo je u razgovoru za PoslovniFM Marijan Bračić, suvlasnik i predsjednik uprave tvrtke Legit Software.

– Osnovni problem koje velike kompanije imaju je da ne znaju gdje sve i kako prikupljaju osobne podatke. Zamislite neku veliku banku ili osiguranje gdje ima toliko zaposlenika i toliko procesa gdje se na neki način prikupljaju osobni podaci. To su osobni podaci kupaca, osobni podaci koji se koriste za marketing, za slanje newslettera, kontaktiranje na društvenim mrežama, komunikaciju preko kontakt centra, to su i podaci o kandidatima za posao, ima toliko procesa, toliko IT sustava, baza podataka, aplikacija, dokumenata koji se prikupe i u kojima postoji gomila osobnih podataka. U toj gomili podataka u jednom trenu u tvrtki više nitko ne zna gdje se sve ti podaci nalaze i kakvi su to osobni podaci, jesu li to medicinski podaci, jesu li to podaci o zaposlenju, jesu li to podaci o tome što osjećamo, što mislimo, kako se ponašamo s kime se družimo, gdje se krećemo itd…

– Poduzeća zbog GDPR-a, što je svakako jedan veliki korak naprijed u zaštiti privatnosti naših osobnih podataka, moraju inkorporirati cijeli niz pravila. Što s tim podacima smijete raditi, na koji način ih smijete koristiti, obrađivati, kada recimo smijete nekoga kontaktirati kao tvrtka – koliko je moje pravo na privatnost – i što to opće znači privatnost, broja su pitanja koja traže jasne odgovore, reći će Bračić.

– Naš proizvod, softversko rješenje, rješava taj dio priče jer onda kreće otkrivanje podataka. Nakon toga postoji i cijeli pravni dio gdje morate imati dokumentaciju i morate napraviti procjenu učinka na zaštitu podataka, odrediti rizike i upravljati s tim rizicima, kontinuirano monitorirat nove procese. Svi danas žele biti data driven kad se radi o ovom B2C consumer svijetu, a data driven znači trebam podatke i sad je pitanje smijem li koristiti te podatke i kako? , pojašnjava Bračić u podcastu Pametna Hrvatska kojeg uređuje i vodi Boris Živković. Cjelovit podcast poslušajte na platformama Mixcloud i Spotify, u streamu prvog poslovnog radija ili preuzmite za kasnije slušanje.

– GDPR je dao pravo ljudima, to zakon zove ispitanici – to su u stvari konzumenti, korisnici, kupci, marketinški prospekti i zaposlenici – imamo pravo dobiti uvid u to kako tvrtka koristi naše podatke, što rade s našim podacima, koliko dugo ih čuvaju, koji su to podaci. Imamo pravo reći ne ako nas netko maltretira, zove, ako šalje mailove i isto tako moraju nas prije nekih obrada pitati za našu dozvolu – to se zove privola. To upravljanje privolama je isto jedan aspekt onoga što mi radimo sa samim softverom i još finalni korak- sad kad znamo što sve radimo s osobnim podacima – sad postoje različiti zakoni u financijskom sektoru, u telekomunikacijskom sektoru, koji nam kažu kao firmi koliko dugo mi te podatke smijemo čuvati. Primjerice, nakon što prestanem biti korisnik nekog telekoma, oni ne smiju vječno čuvati moje podatke. Kad zamišljate kolike su to količine podataka, a riječ je o milijunima podataka koje jedan telekom ima onda možete zamisliti koliko je teško pravovremeno brisati te osobne podatke tamo gdje sve treba, pojašnjava.

– Naš softver primarno koriste velike kompanije, poslujemo u različitim industrijama širom svijeta. Istina je da nam mali poduzetnici nisu primarni korisnici, no ima i manjih i srednje velikih poduzeća koje ga koriste, i to uglavnom iz IT industrije jer suprotno nekim uvriježenim pravilima male firme u IT-u obrađuju velike količine osobnih podataka, pojašnjava Marijan Bračić.

Dodaje kako imaju više od 150 velikih korisnika u 30-ak zemalja, tu su i velike farmaceutske tvrtke, banke, trgovački centri, telekomi. Dosta smo prisutni u regiji, u Hrvatskoj nam je središte pa smo se prirodno najprije proširili u regiji. U ovome što radimo zapravo nemamo konkurenciju jer mi smo jedina tvrtka koja ima proizvod toga tipa. Najveći broj klijenata je u Adria regiji u jugoistočnoj Europi, ali sve više klijenata dolazi i iz Europe i SAD-a. Imamo nešto klijenta čak i u Africi, naglašava Bračić.

– S projektom smo krenuli 2017. godine. Tada sam bio u Las Vegasu na konferenciji gdje se govorilo se o informatici, analitici, upravljanju podatcima i sl. Odabrao sam neko prilično opskurno predavanje na temu GDPR-a, a tada još nisam niti znao što je to. Kad sam poslušao sinula mi je ideja da ako dolazi takav strogi zakon s velikim kaznama u EU, bio sam odmah svjestan da ni jedna kompanija koju ja znam ovdje ne može biti compliant s tim novim zakonom. Shvatio sam da je to jedno nišno područje gdje nema gotovih rješenja na tržištu i gdje se možemo pozicionirati kao svježa nova kompanija za taj specifični problem za koji sam od početka smatrao da je jako važan.

– Vratio sam se u Hrvatsku, tada sam bio direktor za upravljanje podacima u Poslovnoj inteligenciji, i predložio upravi novu nišu te novi proizvod i oni su to odmah prihvatili i krenuli smo kao interni startup unutar Poslovne inteligencije. U početku nas je bilo svega dvoje, troje u timu. Prvo smo trebali spoznati probleme da bi se isti mogli riješiti i tako smo krajem 2017. godine imali demo proizvoda i prva tri korisnika. Godine 2018. u petom mjesecu je GDPR stupio na snagu u EU i tada smo se počeli širiti, da bi se 2019./2020 počeli lagano gasiti, kao svaki manje više svaki hype i to do razine očaja, iskreno će Marijan Bračić.

– No, onda je 2021./2022 posao ponovo počeo rasti i dobili smo puno novih korisnika. Dosta smo uložili u digitalni marketing i stvaranje contenta. Bilo je teško postati globalna firma s nikakvim resursima za širenje i to iz male Hrvatske. No našli smo način, nije toliko bitno koliko imaš novaca, već koliko si pametan i kreativan te koliko se dobro možeš pozicionirati organski, recimo preko google tražilice, naglašava suvlasnik Legita Marijan Bračić za PoslovniFM.

poslovni.FM

poslovni.FM

Nastao kao izraz želje da se dobre priče i događanja, kao i uspjesi poduzetnika predstave širom krugu ljudi, posebno i zato što u današnjim mainstream medijima gospodarstvo i poduzetništvo ne dobivaju količinu prostora koja bi bila u skladu s njihovom snagom i značenjem, na hrvatskom medijskom tržištu pokrenut je PRVI POSLOVNI RADIO koji će sve svoje aktivnosti usmjeravati i provoditi pod brendom poslovniFM.

W: poslovnifm.com

Utorak, 10.10.2023. / poslovnifm.com