CIJELA PLAĆA ZA PUTNE TROŠKOVE

Isplati li se ići na posao?

Kamena stijena koja se odronila na cesti između Makarske i Vrgorca, ljudima koji rade u jednom mjestu, a žive u drugom, učinila je posao neisplativim. Umjesto dosadašnjih tridesetak kilometara između kuće i posla, sada moraju voziti 80 kilometara da bi došli na posao, odnosno 160 kilometara na posao i natrag.

Da bi se iz Vrgorca stiglo na posao u Makarsku, mora se putovati dvama mogućim pravcima, preko Ploča ili preko Šestanovca. Autobusna linija koja spaja ove gradove ne postoji, tako da se putuje isključivo osobnim automobilima. Napravili smo pokusnu vožnju da utvrdimo vrijeme i troškove putovanja iz Vrgorca u Makarsku preko Ploča i povratak iz Makarske u Vrgorac preko Šestanovca.

Putovanje na relaciji Vrgorac - Makarska preko Ploča i Gradca dugo je 76 kilometara i traje 1 sat i 25 minuta. Putovanje preko Šestanovca dugo je 81 kilometar, ali traje 1 sat i 10 minuta, zahvaljujući autocesti od Ravče do Šestanovca. Ova ruta, kojom se dolazi brže, iziskuje veću potrošnju goriva, i plaćanje cestarine. Da bi se stiglo iz Vrgorca u Makarsku na posao potrebno je izdvojiti najmanje 110 kuna za benzin i 32 kune za cestarinu. Dnevno 142 kune u 25 radnih dana predstavlja pute troškove od 3550 kuna. Rutom preko Ploča, koja je kraća za pet kilometara, vozi se lošijom cestom, mora se voziti kroz polje Jezero te sela Vina, Umčane, Staševice dok se ne iziđe na Jadransku magistralu, stoga je za odlazak i povratak na posao potrebno potrošiti oko tri sata, i to ako ste iz samog centra grada, a ako ste iz okolnih sela, još i više.

Dakle, radnici koji rade u Makarskoj troše 11 sati dnevno za posao i putovanje. Isplati li se biti 11 sati van kuće i potrošiti 3.550 kuna za prijevoz, nitko ne želi odgovoriti, jer se svi boje za radno mjesto koje je teško naći u ovim kriznim vremenima, ali veliki broj Vrgorčana i Vrgorčanki radi u makarskim firmama za plaću koja nije veća od navedenog iznosa. Isto tako, jedan broj Makarana radi u Vrgorcu, no oni su s boljim primanjima.

Poznata je stvar da Vrgorac Makarskoj daje radnu snagu, a Makarska Vrgorcu direktore. Svakog jutra iz Vrgorca za Makarsku putuje oko 150 ljudi, uglavnom radnika koji rade u građevinskim firmama, značajan broj žena radi u makarskom Konzumu, u trgovinama te u desetak hotela na makarskom primorju, a iz Makarske u Vrgorac svako jutro putuju; direktor Hrvatskih voda, direktor HEP-a, direktor Hrvatskih šuma, direktor MI Pivac, pedagog u Osnovnoj školi Vrgorac te nekoliko nastavnika i profesora.

Jednom tjedno iz Makarske u Vrgorac putuje i makarski gradonačelnik dr. Marko Bebek koji srijedom ordinira u ambulanti.
Jedino što je sigurno je da će svi još dugo putovati alternativnim pravcima jer cesta preko Stupice još dugo neće biti prometna, a možda i više nikada. Sanacija odrona i okolnog terena po procjenama koštaju najmanje 30 milijuna kuna, a za taj novac se mogu napraviti i druga rješenja. Jedno od češće spominjanih je i tunel kroz Stupicu koji bi koštao oko 25 milijuna kuna, no i kad bi bilo novaca, potreban je duži period za njegovo probijanje.

Ponedjeljak, 08.11.2010. / Jure Divić, tportal.hr