Bagatin: Od kreativnosti treba živjeti, zaštite nema, a krivotvorenje raste

Bagatin: Od kreativnosti treba živjeti, zaštite nema, a krivotvorenje raste

Grad Split nije smio iseliti obrtnike iz Dioklecijanovih podruma, tako je mnogo obitelji ostalo bez posla. Gradski čelnici trebaju pronaći načine kako obrtnike vratiti u centar grada, istaknula je u razgovoru za Poslovni FM Ivana Bagatin, vlasnica tvrtke ‘Il Mondo’.

Zašto je gradska jezgra Splita u današnje vrijeme, unatoč turističkom boomu puna ugostiteljskih objekata, a na istom prostoru ima tek desetak obrtnika? Urednica i voditeljica podcasta Poslovni đir Ojdana Koharević upitala je poduzetnicu zašto se obrtnike ne potiče da se vraćaju u centar grada?

– Ne samo da nas ne potiču nego nas još i tjeraju! Štandovi na Rivi nisu smetali nikome, nije ih trebalo maknuti trebalo ih je unificirati. Ja bih se ovaj ‘sekund’ mijenjala za takav otvoreni dućan, ocjenjuje Bagatin.

Prisjetila se i poduzetničkih početaka, otvaranja tvrtke i prodavaonice Dishpet.

– Moji mama i tata su puno putovali po svijetu, a kako sam ja grafički dizajner, odlučila sam spojiti ugodno s korisnim. U malenom prostoru, u samoj gradskoj jezgri, na stotine je maštovitih suvenira, a jedan od njezinih zaštitnih znakova je riblja kost u kojoj se skriva naziv Croatia i koja je sjajno prihvatilo tržište, kako domaći tako i strani kupci, kazala je Bagatin. No, glasno izgovara i problem koji zadire u autorska prava i s kojim teško izlazi na kraj – krivotvorenje njezinih suvenira, dizajna i prodaja u tisućama primjeraka. Cjelovit podcast poslušajte na podcast platformama Mixcloud i Spotify, u streamu prvog poslovnog radija PoslovniFM ili preuzmite za kasnije slušanje.

– Napravila sam sve po zakonu, zaštitila sam riblju kost i druge dizajne kao svoj proizvod, ali to se proizvodilo, umnožilo i prodavalo u stotine tisuće primjeraka jer su vidjeli da se dobro prodaje. Našli smo desetak prodajnh mjesta s mojim dizajnom, tužili smo ih i dobili minimalnu odštetu, neke od tih firmi su proglasile stečaj… Neki od njih poput riba u Jadranskom moru i dandanas možete naći u Starom Gradu i te se majice uredno prodaju. Ukratko, nema zaštite, tužno će splitska poduzetnica.

– Teško je, nitko ne štti poduzetnike, moramo tražiti načine da prodamo svoje proizvode, ali i plaćati sve što treba državi. Razlika između poduzetništva otprije 20 godina kad sam krenula se znatno razlikuje. Moram priznati da je meni danas ipak nešto lakše što zbog iskustva, što zbog kontakata. Ako imaš dobre dobavljače puno ti je lakše, a kad počinješ ne znaš ništa…-priča Ivana Bagatin.

Većinu proizvoda, suvenira radi sama, majice je ranije nabavljala u Hrvatskoj, a danas, zbog prevelikih cijena, ipak mora uvoziti.

Ponovno se osvrnula na manjak obrtnika u središtu grada, no svjesna je da Split nije jedini grad u kojem gradska jezgra odumire:

– Svi veći gradovi na obali imaju taj problem, čak i jedan Zagreb, svi sajmovi koji su nekad postojali su ukinuti. Pojma nemate koliko se ljudi oduševe kad uđu u naš dućan, ali malo nas je jer je cijena najamnine previsoka. Ja ne znam kako ću preživjeti ovu zimu, ali ću je preživjeti – iz dišpeta, smjerna je Bagatin.

– Nekad su, prisjeća se, imali Udrugu za rukotvorine i suvenire, s ciljem da suveniri i rukotvorine budu na jednom mjestu, no Udruga je ugašena jer nije bilo sluha. Moja prijateljica koja dizajnira i oslikava marame je imala ideju da Zadarska ulica bude ulica obrtnika, ni za to nije bilo sluha, makli su nam i cvijeće koje je ukrašavalo taj prostor. Ma kome je smetalo to cvijeće? – rezignirano govori Ivana Bagatin.

– Ljudi koji donose odluke poput uklanjanja kioska da bi se postavili ugostiteljski stolovi umjesto štandaova s obrtničkim predmetima, nemaju veze s poduzetništvom ni turizmom i ne znaju kao zaraditi novac, kaže o tom potezu gradske vlasti.

Unatoč svemu, voli ovaj posao, a najsretnija je kad joj se kupci vraćaju.

– Nedavno me posjetio Australac, s mojom majicom otprije 20 godina, dugo je tražio moj dućan i kad je došao ispred vikao je ‘Našao sam je, našao sam je! ‘. Bio je to jedan predivan moment, prisjetila se Ivana Bagatin u razgovoru za PoslovniFM.

poslovni.FM

poslovni.FM

Nastao kao izraz želje da se dobre priče i događanja, kao i uspjesi poduzetnika predstave širom krugu ljudi, posebno i zato što u današnjim mainstream medijima gospodarstvo i poduzetništvo ne dobivaju količinu prostora koja bi bila u skladu s njihovom snagom i značenjem, na hrvatskom medijskom tržištu pokrenut je PRVI POSLOVNI RADIO koji će sve svoje aktivnosti usmjeravati i provoditi pod brendom poslovniFM.

W: poslovnifm.com

Petak, 10.11.2023. / poslovnifm.com