Kriza kao inspiracija: Upravljanje krizom u kompaniji i izvan nje

Tvrtke i one koji se žele samostalno educirati zanima sve vezano uz krizu i najviše su profitirali oni koji su potražili edukaciju u novini poljima koja su se u krizi pokazala kao alternativa - novi mediji, online oglašavanje, osobni razvoj te upravljanje ljudskim potencijalima.

Premda se s krizom dogodio nesklad između potreba i interesa djelatnika s jedne strane i znatno smanjenih budžeta za edukaciju u kompanijama s druge strane, kako nam je rekla marketing i PR menadžerica zagrebačke poslovne škole Cotrugli Ana Jergović, to ipak nije utjecalo na smanjenje broja polaznika koji su odlučili samostalno ulagati u svoje obrazovanje. Jergović je podsjetila kako statistike pokazuju da recesijska razdoblja potiču ljude na rad na sebi, no iznimno je važno da im program za koji se odluče svojom kvalitetom može donijeti komparativnu prednost na tržištu rada.

"U našem portfelju edukacijskih programa nemamo specijaliziranu ponudu za PR edukaciju, pa se sljedeći brojevi odnose isključivo na MBA programe (koje među ostalim kadrovima pohađaju i mnogi PR-ovci): dosad je znatan postotak organizacija svojim djelatnicima plaćao školarinu, posebice za Executive MBA program (60 posto), no prošle se godine taj postotak primjetno smanjio na 40 posto, prvenstveno zbog krize", rekla nam je Jergović.

PR sve važniji
Zbog globalne krize i recesije, kako nam je rekla marketing i PR menadžerica zagrebačke poslovne škole Cotrugli, pojačan je interes tvrtki za edukaciju u područjima poput leadershipa, upravljanja promjenama i prodaju, s naglaskom na nove pristupe prodaji u kriznim vremenima.
Cotrugli je, kako nam je rekla Jergović, kao jedina međunarodno akreditirana poslovna škola u Hrvatskoj obvezna neprestano nadograđivati svoje programe. "U skladu s tim naši su predavači u 2010. više pozornosti usmjerili na alate koji polaznicima mogu pomoći da nađu rješenja za kriznu situaciju u svojim organizacijama. Sličnu smo inicijativu prošle godine pokrenuli i za širu javnost u suradnji s Business.hr-om - besplatnim predavanjima u sklopu Cotrugli Foruma poslovnoj smo zajednici dali uvid u razloge nastanka aktualne krize i ponudili moguća rješenja."

Kako nam je objasnila Jergović, kvalitetna PR edukacija neizostavno prati internetske servise i socijalne mreže. Edukatori se ni u kojem slučaju ne bi smjeli bojati uvesti takva znanja u svoja predavanja, a s druge strane i simultano prenositi svoja predavanja na internetu, upozorila je te dodala kako je u poslovnom svijetu elektronička pošta prošlost jer se u ozbiljnoj komunikaciji prešlo na praktičnije načine komuniciranja kao što su socijalne mreže Twitter, Facebook, Delicious, komunikaciju putem blogova, YouTubea, eKnjige, optimizacije web stranica zatražilice...

Jergović je naglasila da je u vrijeme krize važno pozornost kod edukacije usmjeriti na obuku iz kriznog menadžmenta, poduzetništva i inovacija te upravljanja promjenama. "Međutim, za stjecanje šire slike i potpuno razumijevanje događanja na današnjem poslovnom tržištu, nema zamjene za MBA programe", upozorila je marketing i PR menadžerica Cotruglija dodavši kako takvi programi svojim polaznicima daju znanja potrebna za vođenje organizacije i kao takvi su vodeći standard poslovne edukacije u svijetu.

Krešimir Macan, direktor i stariji partner agencije za odnose s javnošću Manjgura, čije je posebno područje interesa krizno komuniciranje, strateško komuniciranje u politici, odnosno spin te novi mediji, mišljenja je kako se u krizi često zbog smanjena obujma posla otvori dodatni prostor slobodnog vremena za edukacije, što potvrđuje i primjer Manjgure.

"Smanjeni su budžeti za sva putovanja u inozemstvo, pa tako i edukacije, što otvara dodatni prostor za domaće profesionalce specijalizirane u edukaciji ako ponude kvalitetne sadržaje poput recimo konferencije 'Moć uvjeravanja' u organizaciji Cicerona, koja je nedavno privukla više od 200 sudionika", kaže Macan dodajući da se trenutačno traže kvalitetni sadržaji primjereni trenutku i vrhunski predavači. Istaknuo je i kako "prodavači magle" ne prolaze, što se pokazalo i po lošem odazivu na neke od javno razvikanih edukacija proteklih mjeseci.

Novi mediji

"Naravno da tvrtke i one koji se žele samostalno educirati zanima sve vezano uz krizu, ali mislim da su najviše profitirali oni koji su potražili edukaciju u novim poljima koja su se pokazala kao alternativa u krizi - novi mediji, onime oglašavanje, osobni razvoj te upravljanje ljudskim potencijalima. Sve su to teme, uz krizno komuniciranje, koje su se nametnule za vrijeme krize", rekao nam je direktor i stariji partner Manjgure dodavši kako kod nas trendovi u poslovnoj edukaciji oslikavaju ono što se događa i u svijetu, samo se tamo s izlaskom iz krize i prioriteti pomalo mijenjaju što se situacija više normalizira.

"Definitivno su najaktualniji novi mediji, promjene u oglašavanju te self-help, sve što vam pomaže raditi na sebi", rekao je Macan naglasivši kako neke tvrtke identificiraju procese koji su im ključni za opstanak u sadašnjem kriznom vremenu i potraže najbolje po pitanju edukacija u tim područjima. Dodao je kako tvrtke zbog krize nemaju vremena eksperimentirati, trebaju mind openere, edukacije koje će im dati nove, gotove ideje koje mogu primijeniti u svakodnevnu poslovanju.

"Ako je kompanija i dodatno javno izložena, potrebne su joj osnove kriznog komuniciranja. I dalje većina menadžera zaboravlja da u kriznim situacijama moraju upravljati dojmom, a ne činjenicama", zaključio je Macan.

Gorden Knezović, b2b, Znanje i posao (business.hr poseban prilog)

Srijeda, 14.07.2010.