Kako zaposliti najboljeg radnika?

Ako se ne možete odlučiti na temelju drugih kvaliteta, opredijelite se za kandidata s najboljim spisateljskim vještinama.

Naznake nepismenosti u molbi za posao i u životopisu ostavit će loš dojam kod poslodavca, osim ako se i sam ne muči s pravopisom i gramatikom. No što ako kadrovici pažljivo proučavaju kvalitetu pisanja kandidata i na njoj temelje odluku o zaposlenju čak i ako nije riječ o radnome mjestu za koje je spisateljska vještina presudna? Ako poslodavci to ne čine, trebali bi, savjetuje poslovni analitičar Kris Dunn. "Smatram da je u slučaju kad su kandidati podjednaki po svemu ostalom poželjno zaposliti onog koji se najbolje pismeno izražava", napisao je Dunn u internetskom magazinu HR Capitalist.

Sposobnost izražavanja

Za početak, mnoga radna mjesta uključuju pisanu komunikaciju s klijentelom. Elektronička je pošta alat temeljen na sposobnosti pisanja. Loše napisani e-mailovi ili drugi dopisi mogu razljutiti primatelje više od nesuvislih govorancija saborskih zastupnika. Miješanje č i ć, ije i je, ne poznavanje tvorbe futura I. ili neslaganje roda, broja i padeža mogu navesti čitatelja da posumnja u smislenost poslovanja s poduzećem koje zapošljava takve autore. Osim što ljude živcira nepoznavanje pravopisa i gramatike, još je teži učinak nejasno napisanih poruka koje je potrebno odgonetnuti, ili, još gore, koje primatelj pogrešno shvati i posljedično poduzme pogrešne korake. Osim što je pisanje važno samo po sebi, tko dobro piše, vjerojatno dobro i govori. Tko nije sposoban složiti suvislu rečenicu na papiru, imat će teškoća i pri usmenoj komunikaciji s klijentima. Opet, to može skupo stajati poslodavca čak i ako dotičnom zaposleniku komunikacija nije primarni zadatak. Dovoljno je da joj povremeno pribjegava. Sposobnost vještoga pisanog izražavanja u svrhu razmjene ideja, motiviranja i nagovaranja uvećava zaposlenikovu vrijednost za organizaciju. Dobro napisan tekst povoljno utječe gotovo na svakoga - klijente, kolege, poslovne partnere i medije. Da biste utvrdili stupanj kandidatove pismenosti, prilagodite tom kriteriju proces odabira zaposlenika. Najpogodnije je da provjerite kandidata tako da on i ne shvati da testirate njegove spisateljske sposobnosti. Jedna mogućnost jest da mu nakon razgovora za posao uputite molbu koja uključuje pisani odgovor. Odaberite temu koju ste "slučajno" zaboravili obraditi na intervjuu te ga zamolite da vam odgovori u pismenom obliku. Neka pitanje bude relevantno za dotično radno mjesto i dovoljno detaljno da zahtijeva odgovor na tri ili četiri pasusa.

Organiziran um

Dobro pisanje ukazuje na organiziran um koji je sposoban skupljati i razvrstavati podatke na sistematičan način te pomagati drugima da razumiju pojmove. U svakome tko dobro piše krije se potencijalan prodavač, akviziter i propagandist. Kvalitetan autor vjerojatno ima i emocionalnu inteligenciju koju poslodavac također može iskoristiti u komercijalne svrhe. Ako su vam važne kandidatove spisateljske vještine, a trebale bi vam biti, pobrinite se da kandidate odabiru vaši najpismeniji suradnici, a ne oni koji se i sami muče s pisanim izražavanjem. Oni neće prepoznati dobrog autora, a ako ga i prepoznaju, odbacit će ga zbog ljubomore.

Pogreška, tipfeler? Zbogom do iduće prilike!

Pronađete li u molbi ili životopisu pogrešku, slobodno zanemarite toga kandidata, osim ako prema nekim drugim obilježjima ne procijenite da je genij. Zašto biste angažirali kandidata koji je prelijen (ili nedovoljno pismen) da provjeri ispravnost teksta? Nedavno je američko istraživanje pokazalo da 47 posto menadžera iz tisuću velikih kompanija odbacuje kandidate u čijim su molbama pronašli "tipfeler". Možda je takav pristup pomogao tim kompanijama da postanu velike.

Ozren Podnar, poslovni.hr

Nedjelja, 09.01.2011.