Banke zaboravite, malim tvrtkama dovoljni su poslovni anđeli

Inovacija je ključ za uspješan biznis. To je prednost malih tvrtki nad velikima. Tehnologija je ključ za rješavanje mnogih problema.

Potkraj svibnja u Zagrebu će se održati startup konferencija na kojoj će startup entuzijastima svoja iskustva ulaganja prenijeti britanski biznismen Oliver Rothschild.

Rothschild se biznisom bavi više od 40 godina, a prije 15 godina pokrenuo je tvrtku za savjetovanje ulagača. Zašto zaboraviti na finanaciranje preko banaka, što je najvažnije prilikom predstavljanja projekta potencijalnim ulagačima i koje bi negdašnje startupove stavio na listu 10 najvećih otkriva u intervju za Poslovni dnevnik.

Možete li ukratko reći tko je Oliver Rothschild?
U poslovnom svijetu sam više od 40 godina u raznim područjima, a posebna ljubav su mi antikviteti i umjetnost. Pokrenuo sam i tvrtku koja se bavi nekretninama. Prije 15 godina pokrenuo sam Corporate Advisory Company s namjerom da kapitaliziram iskustva i veze u poslovanju. Danas sam u upravnom odboru šest kompanija, među kojima su Fusion Universal, kompanija koja se bavi ICT edukacijom u zemljama u razvoju, Carbon Unity, platforma za sve informacije o klimatskim promjenama i čistoj tehnologiji, te cnap.me, uslužna informacijska cloud platforma. 

Koja je vaša veza s poznatom obitelji Rothschild?
Moguće je da imam neke vrlo daleke veze s obitelji Rothschild u Europi, no one su toliko daleke da se ne volim na to fokusirati. Na čelu sam vlastite obitelji i imam reputaciju koju sam izgradio tijekom mnogo desetljeća. Nemam nikakve veze s obitelji koja proizvodi vino. U ovom poslu uvijek sam težio izgraditi vlastito ime. Bila bi laž reći da ljudi nisu čuli za ime i da zbog toga nemaju određanja očekivanja. No, iskreno, moram reći da je prezime ponekad bila pomoć kao i otegotna okolnost, a pokazalo se i zbunjujućim. 

Koliki je utjecaj obitelji Rothschild u svijetu?
Velik zasigurno, no o tome mogu samo nagađati, kao i ostali. Postoji generalno pogrešno shvaćanje da je obitelj Rothschild bankarska obitelj, no njihovo je poslovanje razgranato u brojnim područjima. Primjerice, osobito je važan njihov utjecaj u razvoju logistike, ponajviše željeznica u Europi i drugima krajevima. Danas se puno bave uslugama financijskog savjetovanja.

Je li vaše poslovanje stradalo zbog krize i koja mu je danas vrijednost?
Vjerujem da je kriza utjecala na sve. I tome smislu i na mene, no moram reći ne prejako. Naravno, nisam ni približno milijarder, no privilegiran sam što mogu živjeti ugodnim životom. U posljednjih nekoliko godina stvari su se zasigurno popravile. No, ono što još nedostaje mnogim sektorima pozitivan je spin. Političari se moraju usredotočiti na stvaranje i pružanje dobrih vijesti jer su povjerenje i stav ono što pomaže svakoj kompaniji u donošenju investicijskih odluka, a to je ono što treba gospodarstvu općenito. Mogle bi proći još godine dok se ne dosegnu razine prije krize, no neki nikada neće vratiti izgubljeno i valuacije se možda ne vrate na razine iz 2007. godine.

Što je poslovni fokus Rothschild Corporate Advisorsa? 
Rothschild Corporate Advisors posluje u različitim područjima, a ključni su ICT, IT i TMT (tehnologija, marketing, televizija). Pokušavam savjetovati tvrtke kad su posrijedi budući potezi, no nikad ne sugeriram. U Londonu imamo "inovacijsko skladište", svojevrsno čvorište za mlade tvrtke, uglavnom iz IT sektora. Inovacija je ključ za uspješan biznis i osiguravanje budućnosti. Upravo je to prednost koju male tvrtke imaju nad velikima, koje su to izgubile zbog svoje veličine. Smatram da je tehnologija ključ za rješavanje mnogih problema. Razmislite samo o mogućnostima 3D printanja, kako je ono promijenilo procese i kako će promijeniti vrijeme proizvodnih procesa. Otud moja fascinacija njome. Tehnologija otvara nebrojene prilike, i zbog nje, premda smo trpjeli, situacija tijekom posljednjeg ekonomskog pada nije bilo tako loša kao što je to mogla biti. S druge strane, tehnologija ubrzava poslovne cikluse skraćujući vrijeme između njih.

Dolazite u Zagreb 22. svibnja na startup konferenciju kao govornik. Očito su  startuovi važan dio vašeg poslovanja. O čemu ćete govoriti na konferenciji?
Govorit ću o stimuliranju, poticanju i podršci startupovima. Riječ je o zanimljivom i neprocjenjivom dijelu poslovne scene. Što se, zapravo, smatra startup kompanijom? Je li to ona tvrtka koja pokušava uspjeti u proteklih 18 mjeseci, primjerice? Referirat ću se na moja iskustva rada sa startupovima, njihove probleme i izazove, pa očekujem da će publika imati koristi od mojega iskustva.

Koji bi startupovi, prema vašem mišljenju, trebali dospjeti na listu deset najvažnijih komanija u posljednjih 10 godina?
Zasigurno Facebook, Google, Apple i Microsoft. Prve dvije kompanije nisu ni postojale prije 20 godina i o njihovu se uspjehu danas, kad imaju milijardu korisnika, može govoriti samo kao o ikonskom.

Većini malih i srednjih tvrtki teško je osigurati financiranje. To je sada problem diljem Europe, no startupovi su u još težoj poziciji. Kako vi donosite investicijske odluke?
Financiranje se zaustavilo zahvaljujući krizi. Zaboravite banke, male kompanije trebale bi tražiti investicije preko poslovnih anđela, individualnih investitora i ponovne pojave institucija tipa "merchant" banaka. Postoje tri faktora koja određuju moje odluke. Ponajprije to je proizvod, zatim potrebe tržišta te posljednje, no ne manje važno, jedinstveno predstavljanje ulaganja. Bez proizvoda i onog što tržištu treba ne možete zaintrigirati investitora, no jednako važne su vještine prezentacije. Svoju prezentaciju morate učiniti zaista memorabilnom, dobro ju uvježbati i izabrati za predstavljanje ljude koje je lako zavoljeti. U suprotnom, nećete moći zaintrigirati investitora da vam dade novac.

Ima li neki startup u Hrvatskoj koji razmatrate za ulaganje?
Već sam uložio u jedan startup koji se u međuvremenu preselio izvan granica Hrvatske. Njegovo je temeljno poslovanje prikupljanje različitih podataka za maloprodaju o procesu odlučivanja kupaca: primjerice, koji vam elementi privlače pažnju kao kupcu te vas uvjere da uđete u trgovinu i uspješno pretvorite svoju znatiželju u kupnju.

Koji savjet biste dali startup entuzijastima?
Poslušajte besplatan savjet danas, uobičajeno poznat kao mentorstvo. U svom srcu znate imate li dobru ideju, no budite razumni i pragmatični. Prikupljanje mnoštva različitih savjeta daje vam smjernice da idete prema dobrom putu. No, kada susretnete potencijalnog ulagača, vjerujte u svoju ideju i definitivno uvježbajte prezentaciju.

Prije godinu i pol, nobelovac Paul Krugman održao je govor u Hrvatskoj rekavši da mu je najveća mora da se probudi kao premijer male zemlje na rubu periferije EU. Slažete li se s tom opaskom i što je najvažnije za oporavak rasta i investicijske klime?
Apsolutno se slažem da ne bih htio biti političar, no malo je lijepo, što god je mislio pod malom zemljom. Ne znam detalje, no znam da imate sjajnu lokaciju, dobru klimu, europske kulturne i povijesne veze. Odgovor što napraviti prilično je očigledan ako pogledate da je oko 75 posto ljudi koji rade zaposleno u malim i srednjim tvrtkama. Izgradnjom startup scene privlače se investicije, povećava zaposlenost i pomaže kreiranje rasta. Razmišljajte izvan kutije, izgrađujte čvorišta, potičite događaje poput ove konferencije i stvarajte što više buke oko startupa. Sudjelovanje političara je potrebno, no trebalo bi biti do razine podupiranja i ohrabrivanja, ali ne i uplitanja. Ako vlada ne pomogne podići svijest i poslati poruku "naša vrata su otvorena za biznis", budite sigurni da će u nekoj drugoj susjednoj zemlji ubirati plodove ekonomskog uspjeha i koristi.

Specijaliziram se u različitosti

U koji tip kompanija najviše ulažete?

Postoje dva odgovora na to pitanje. Najočitiji odgovor bio bi: u one koje su najuspješnije. Volim reći da se specijaliziram u različitosti. Molim, primjetite ovdje oksimoron. Gledam razne sektore, a jedno od mojih najdražih ulaganja u cloud kompaniju nije bilo uspješno. Gladan sam za inovacijama i uzbuđen zbog načina na koji one utječu na moje investicijske odluke. No, ako ne riskirate prilikom odluka o investicijama, niste poduzetnik jer bez neuspjeha ne možete u potpunosti ocijeniti uspjeh.

Ponedjeljak, 12.05.2014. / Ana Blašković, poslovni.hr