Učinkoviti braniči od dosade na radnom mjestu

Učinkoviti braniči od dosade na radnom mjestu

Kad se kaže dosada na poslu većini je prva asocijacija proizvodna vrpca u tvornici i Charlie Chaplin u angažiranom filmu Moderna vremena iz 1936. A što je s našim uredskim slučajevima dosade - promašenim sastancima, premetanjem papira, rutinskim poslovima, morem nepotrebnih informacija i sličnim nevoljama "bijelih ovratnika"?

Oko 50 posto eksperata odlazi iz tvrtke zbog dosade, a i svaki četvrti zaposleni razmišlja o tome!

Dosada nije stanje kad čovjek nema što raditi, ali je vrlo česta i u tim situacijama. Uvijek postoji izbor. Moj nekadašnji profesor je tintom od hipermangana na papiru od cementnih vreća pisao novele, dok je bio u zatočeništvu. Čitati, skicirati portrete, kreirati u glavi novi spot, prebirati po uspomenama, a o maštarijama da i ne govorimo... to možete i u najdosadnijem redu.

Dosada je neugodno psihičko stanje koje se javlja kad nam ni jedna aktivnost nije privlačna, kad nas situacija na to tjera (npr. obveza popunjavanja formulara, davež od sastanka itd.). Mozak traži određenu razinu pobuđenosti a, kad ju ne dobiva - nastupa dosada. U ekstrovertnih se osoba, u prosjeku, javlja ranije i češće jer im treba viša razina stimulacije da mozak bude "zadovoljan", negoli introvertima. No, u svakom zlu ima i neko dobro. Dosada može motivirati na neku novu, uzbuđujuću aktivnost. Dosada govori da nešto nije za nas. Ona ima i svoj komunikacijski aspekt - pokazuje okruženju što ne volimo, a da to sami ne moramo reći. Uspješni menadžeri se trebaju zapitivati i o dosadi - tko se i zašto dosađuje. Naime, prema procjenama, oko 50 posto eksperata odlazi iz tvrtke zbog dosade, a i svaki četvrti zaposleni razmišlja o tome!

DosadnoOsim fluktuacije, dosada donosi i druge posljedice - povećane izostanke, nesreće na radu, pogreške, propuštanje obveza, nedomaćinsko ponašanje. I što onda činiti? Čovjek obično nije kriv što mu je dosadno. Menadžeri se moraju time baviti! Ergonomski, dobro je rad i procese učiniti stimulativnijima - npr. ne uvoditi potpuno kompjutorizirano vođenje procesa, dati aktivniju ulogu čovjeku, smanjiti broj sastanaka, a one potrebne učiniti dinamičnima, dobro ih isplanirati i voditi, dopustiti da sudionici izlože nove zamisli, da na početku popričaju malo o svakodnevici i sl. Reducirati papirologiju - da, pogotovo onu koja se ponavlja na razne načine (pitajte o tome one koji popunjavaju papire). I, na koncu, pozvati zaposlene da sami kreiraju svoje okruženje kako bi imali što više "braniča" od dosade - od zvučne kulise iz radija do ukrasa na zidu i stolu, cvijeća.

Srijeda, 25.04.2012. / P.Z., Mep Consult - Učinkoviti menadžer