Studija: Što duže sjedite, kraći vam je život

Nova studija pokazuje da što se više Amerikanci angažiraju u jednom od svojih omiljenih hobija - sjedenju - skraćuje se njihova prosječna životna dob.

Ta činjenica je ostala držati vodu čak i nakon što su istraživači iz rezultata izbacili pretilost i razinu dnevne tjelesne aktivnosti kojom su se ljudi bavili, prema studiji s ispitanih više od 120.000 odraslih Amerikanaca.

Rutina sjedenjaTo je samo još jedan od razloga za "ustati i hodati", rekao je dr. Jay Brooks, predsjednik Odjela za hematologiju i onkologiju na Ochsner zdravstvenom sustavu u Baton Rouge-u. "Poruka ovdje je kao i sve ostalo u vašem životu. Ljudi moraju shvatiti da stvari koje naprave i rade svaki dan imaju posljedice. A ako ste na poslu koji zahtijeva sjedenje, to je u redu, ali gdje god stignete potrošite svoju energiju, to je dobra stvar. To je ključ."

Ljekovit učinak vježbanja ako imate višak težine ili ste pretili je svima poznat, a pogotovo u vremenima (kao u današnje vrijeme) gdje je pretilost česta pojava.

No, prema informacijama iz studije koja je objavljena online 22. srpnja u 'American Journal of Epidemiology', učinci sjedenja sami po sebi nisu tako dobro proučeni. Iako je nekoliko studija pronašlo vezu između sjedenja i pretilosti, dijabetesa tipa 2, bolesti srca i nezdravih dijeta u djece, većina nije zamijetila povezanost sjedenja i životne dobi, kaže američko istraživanje.

Autori istraživanja analizirali su odgovore iz upitnika kojeg je ispunilo 123.216 ljudi (53.440 muškaraca i 69.776 žena) koji prije nisu bolovali od ikakvih bolesti, koji sudjeluju u Studiji prevencije raka koju provodi 'American Cancer Society'.

Sudionici su praćeni tijekom 14 godina, od 1993 do 2006.

U studiji, ljudi će više vjerojatno umrijeti od srčanih bolesti nego od raka. Nakon prilagodbe niza čimbenika rizika, uključujući i indeks tjelesne mase (ITM) i pušenje, žene koje su proveli šest sati dnevno sjedeći imale su 37% veći rizik od umiranja u odnosu na one koji su proveli manje od tri sata na dan sjedeći. Za muškarce je povećan rizik bio 17%.

Vježba, čak i malo tijekom dana, stvarno snižava rizik smrtnosti. Međutim, ostaje značajan utjecaj na rizik od smrti čak i kada je fizička aktivnost prisutna.

S druge strane, ljudi koji su puno sjedili, nisu vježbali, niti bili aktivni imali su još veći rizik smrtnosti: 94% za žene i 48% za muškarce.

Voditeljica studije autorica dr. Alpa Patel, epidemiolog s 'American Cancer Society'-a rekla je da postoji očigledan razlog za povezivanje činjenica da 'što više vremena ćete potrošiti sjedeći', 'manje ćete ukupne energije potrošiti' i 'možete imati posljedice kao što su debljanje i povećana pretilosti'. I to utječe na vaš metabolizam, kao i faktore rizika za razne bolesti, rekla je.

No sigurno postoje drugi biološki faktori koji bi također podržavali gore navedenu tvrdnju, osim da se više debljate ako stalno sjedite.

Postoje tone literature zavijene oko "fiziologije neaktivnosti", rekla je Patel. Kad mišići, posebno oni u nogama, sjede, potiču ili suzbijaju razne hormone koji potom utječu na trigliceride, kolesterole i drugie markere za rad srca i druge bolesti, objasnila je.

Amanda Gardner, HealthDay

Petak, 03.09.2010.