Sigurnost u tvrtkama

U sigurnost ulazi sve od procjene ugroze preko slabih točaka proizvodnih procesa i video nadzora do fizičkog osiguranja.

Informacije su postale najvredniji kapital mnogih tvrtki i pojedinaca koji ih na svaki način žele osigurati od svakog neovlaštenog korištenja ili zloporabe. S razvojem tehnologije, najrazvijenije svjetske tvrtke sve više ulažu u zaštitu, a trend pokušavaju slijediti i hrvatske tvrtke. Željko Matejčić, direktor sektora za sigurnosni konzalting i privatnu zaštitu u tvrtki Ippon Security iz Zagreba, objašnjava da je sigurnost mnogo širi pojam od onog što ljudi obično podrazumijevaju pod tim pojmom, najčešće zaštitare i kamere. Matejčić kaže da u sigurnost spada sve od procjene ugroze za svaku tvrtku, slabih točaka, proizvodnih procesa, video nadzora, IT sigurnosti te na kraju fizičkog nadzora kao najniže točke ukupne sigurnsti. "Za svaki objekt ili tvrtku radi se posebni izvid u kojem sigurnosni konzultant procjenjuje sve slabe točke u sustavu nakon čega daje daje prijedlog, usklađen s zakonom, upravi tvrtke koja onda odlučuje", kaže Matejčić. U Hrvatskoj je velik problem što većina tvrtki, kao uostalom i građana općenito, ulaganje u vlastitu sigurnost smatra troškom, a ne ulaganjem. Naime, većina tvrtki i građana, kažu u Ippon Security-u, počne koristiti neki vid sigurnosti tek nakon što pretrpi štetu u vidu provale, krađe i slično. Za manje tvrtke, do 30-ak ljudi, stručnjaci preporučuju ugradnju samo tehničke zaštite spojene na terminal neke zaštitarske agencije, koja će po potrebi u slučaju provale intervenirati s naoružanim timom, za što uz početne troškove od 5-10 tisuća kuna stoji u idućem razdoblju svega dvije do tri tisuće kuna godišnje. Za srednje tvrtke do 300 zaposlenih preporuča se osim ugradnje sličnog tehničkog sustava zaštite i uzimanje dva zaštitara čija je cijena od 27 do 40 kuna bruto što je ukupni trošak od oko 600.000 kuna godišnje.

Cijena temeljne sigurnosti u velikim tvrtkama ne može se paušalno procijeniti jer ovisi o mnogo kriterija. Upravo su zbog toga potrebne tvrtke poput Ippona, Sabolija ili MBosa čiji stručnjaci pružaju konzultantske usluge za konkretni slučaj. Gotovo sve velike hrvatske tvrtke imaju neki vid zaštite pa tako u Zagrebačkoj pivovari kažu da se fizičko-tehnička zaštita u njihovoj tvrtki sastoji od tjelesne zaštite i zaštite putem videonadzora specijalizirane zaštitarske tvrtke koja štiti poslovne prostore, objekte te ljude koji se nalaze na istoj lokaciji. I koprivnička pivovara Carlsberg Croatia ima ugovor sa specijaliziranom zaštitarskom tvrtkom koja vrši preventivnu službu tjelesno-tehničke zaštite imovine u skladu sa Zakonom o zaštiti osoba i imovine. Njihovi objekti u Koprivnici su pod 24-satnim nadzorom. Vezano uz računalnu zaštitu, Carlsberg Croatia koristi nekoliko programa kao podršku poslovanju, dok je razina zaštite određena korporativnim procedurama. U Ericssonu Nikoli Tesli redovito se radi procjena rizika i opasnosti na temelju čega se planiraju i implementiraju mjere i sustavi zaštite. Zaštita je vrlo kompleksna i štiti sve kompanijine vrijednosti. Tako korporacija Ericsson i Ericsson NT kao njezin član štiti ljude, informacije i brend. Iz te tvrtke objašnjavaju da se u svakodnevnom poslu zaštita u pricipu svodi na zaštitu zaposlenika, informacija u širem smislu (ne samo računalnih) i fizičko tehničku zaštitu. Rizike koje ne mogu pokriti mjerama zaštite u Ericssonu NT dodatno osiguravaju. Pitanje fizičko tehničke zaštite je riješeno tako da tvrtka ima rukovoditelje koji su odgovorni za planiranje i implementaciju, a specijaliziranu zaštitarsku službu koja fizički obavlja posao (zaštita, recepcije, porte, dežurstvo, vatrogasci). Prosječno Ericsson NT štiti više desetaka ljudi, a riječ je o višemilijunskim troškovima na godišnjoj razini u ovome segmentu. Ericssonovo je poslovanje iznimno ovisno o računalnoj zaštiti, pa regularno procjenjuju rizike i implementitraju standarde zaštite i riječ je o značajnim troškovima i u ovome segmentu zaštite.

KOLIKO SVJETSKE TVRTKE TROŠE NA OSIGURANJE

MasterCard
Izdaci na osiguranje: 113.000 USD
Prošle godine kartična kuća potrošila je oko 113 tisuća dolara na instaliranje sigurnosnog sustava u domovima čelnih ljudi tvrtke. Kompanija je potrošila i 54.834 USD na osiguranje predsjednika uprave Chrisa Thoma, koji je umirovljen u listopadu 2006. godine. Njegov nasljednik Robert Selander bio je relativno umjeren: kompanija je potrošila samo tri tisuće dolara na njegovo osiguranje. No budući da je inače plaćen 22 milijuna dolara, vjerojatno može platiti osiguranje iz vlastitog džepa.

Schering-Plough
Izdaci na osiguranje: 304.000 USD
Tvrtka je potrošila 134.305 dolara na tjelohranitelje Freda Hassana i skoro 26.000 dolara na osiguranje domova svih direktora. Takvo osiguranje navodno je potrebno zato što su direktori "dobivali fizičke prijetnje aktivista za zaštitu životinja".

General Electric
Izdaci za osiguranje: 665.055 USD
Tvrtka ističe da predsjednik uprave Jeffrey Immelt i šef NBC-a Bob Wright koriste avion u vlasništvu kompanije za sva putovanja, privatna i službena. Ako troškovi osobnog putovanja prelaze 200 tisuća dolara, oni dodaju razliku. Godine 2006. Immelt je potrošio 219. 530 USD, a Wright tek nešto ispod limita, preciznije 193.479 dolara.

Oracle
Izdaci na osiguranje: 1,8 milijuna USD
Šef Oraclea Larry Ellison jedan je od najbogatijih ljudi na svijetu i ne štedi na osiguranju: Oracle je lani potrošio 1,8 milijuna dolara na zaštitu svog šefa, što je znatan porast u odnosu na 1,3 milijuna iz 2005. i 531.000 iz 2004. godine.

Google
Izdaci na osiguranje: 565.950 USD
Zar je Googleov šef Eric Schmidt vrijedniji od osnivača kompanije? Prošle godine Google je potrošio 532.755 USD za Schmidtovo osiguranje, dok je suosnivač Larry Page kompaniji zaračunao 33.195 USD za prijevoz, logistiku i osobno osiguranje na putovanjima, a suosnivač Sergey Brin nije zaračunao ništa. Sva trojica uzela su jednaku plaću, milijun dolara, i božićnicu od 1,7 milijuna.

Bank of New York
Izdaci na osiguranje: 1,1 milijun
Bank of New York oprema svoje šefove službenim automobilom i vozačem, istodobno za osiguranje i za uštedu vremena. Osim toga, banka plaća predsjedniku Uprave Thomasu Renyiju osiguranje doma. Od 1,1 miliujuna, čak 959.000 odlazi na vozačke usluge.

Srijeda, 17.08.2011. / Darko Bičak, poslovni.hr