Pozitivci i negativci u radnom okružju

Prije nepune tri godine Maja je odlučila prihvatiti primamljivu ponudu jedne poslovne tvrtke. Opis radnih zadataka, radno vrijeme, poticajna plaća, slobodni vikendi - sve usklađeno s njenim željama i interesima; činilo se daje pronašla posao snova. Ono s čime nije računala, kao s eventualnom poteškoćom, bili su međuljudski odnosi u toj tvrtci; odnosi zbog kojih je ubrzo požalila zbog svoje odluke.
Umjesto očekivane suradnje, podrške, razmjene znanja, na novom radnom mjestu dočekala ju je nesmiljena kompeticija, suparništvo svake vrste.
"Mentorica" zadužena za uvođenje Maje u posao činila je sve da joj oteža prilagodbu. Informacije koje joj je davala bile su šture, nepotpune i često iskrivljene. Komentari Majinog rada uglavnom negativni, kritike nerijetko i osobne prirode, praćene omalovažavanjem pred kolegama. Poslodavci su stekli dojam da se Maja ne trudi dovoljno i čudili se što osoba s očitim potencijalom i solidnim radnim iskustvom postiže tako slabe, neadekvatne rezultate. Kada se pojavila prilika za odlazak, Maja ju je prihvatila bez puno premišljanja.

ZDRAVA RADNA KLIMA
Na radnom mjestu provodimo većinu vremena tijekom dana, nerijetko se više "družimo" s kolegama na poslu nego s članovima vlastite obitelji. Stoga nam je kvaliteta međuljudskih odnosa u radnoj sredini posebno važna. Poznata je činjenica da kvalitetni odnosi unutar tvrtke mogu i najteži radni zadatak učiniti lakšim. Nedavno sam se našla u zaista nezavidnoj situaciji, pritisnuta obvezama i nervozom, vjerojatno sam odavala dojam osobe koja balansira na rubu. Kolegica je, i sama u gužvi, samo provirila kroz vrata i uz široki osmijeh priupitala: Da ti pozovem Hitnu odmah ili ćeš izdržati do petka? Sama spoznaja daje nekome stalo, bila je dovoljna da se trgnem i krenem dalje s više optimizma.

Brojna istraživanja pokazuju da su kvalitetni međuljudski odnosi temelj uspješnog poslovanja u svakoj tvrtci.
Suradnja, podrška, međusobno uvažavanje, pohvala, konstruktivna kritika, razmjena ideja stvaraju jednu zdravu radnu sredinu u kojoj svaki pojedinac može postizati maksimalne rezultate, osjećati se kompetentno i produktivno, te doprinositi prosperitetu tvrtke u cjelini.
Nažalost, nekim zaposlenicima i dalje je na prvom mjestu samopromocija, a suradnike nerijetko doživljavaju kao opasnu konkurenciju.

NEGATIVCI U TVRTKI
Tko su zapravo "negativci" unutar tvrtke i kako se zaštititi od njihovog utjecaja?

1. Sebičnjak
Osoba nespremna podijeliti svoja znanja s drugima. Danas, kada su radni zadaci međusobno isprepleteni i kada samo timskim radom, međusobnom razmjenom znanja i vještina možemo uspješno obaviti neki posao, potpuno je besmisleno čuvati određena znanja samo za sebe. Dijeleći znanje mi ga zapravo umnožavamo jer ga obogaćujemo znanjima i iskustvima drugih suradnika. "Pozitivci" su toga uvijek svjesni i rado razmjenjuju znanja, diskutiraju, zajednički pronalaze nova rješenja.

2. Kradljivac ideja

To je osoba koja svoje ideje uvijek ljubomorno čuva za sebe i traži načine da na temelju njih izvuče najveću moguću osobnu dobit, a istovremeno rado ispituje tuđe ideje, nerijetko ih malo modificira i plasira kao svoje vlastite, potpuno prešućujući vaš doprinos i pripisujući sve zasluge samo sebi. Nemojte takvoj osobi povjeravati svoje ideje prije nego što ste ih predstavili nadređenima.

3. Ljubomorko-saboter

Neke osobe inače u životu, pa tako i u radnoj sredini, konstantno žele biti u centru pažnje, žele biti najomiljenije, najkompetentnije i jednostavno ne podnose konkurenciju. Njima smeta svaki vaš uspjeh, dobri odnosi s kolegama, ne podnose pohvale na račun vaših vještina, znanja i sposobnosti. Trude se naći vam što više mana, ocrniti vas pred kolegama i nadređenima. Saboter je osoba koja će vam namjerno davati nepotpune ili čak krive informacije, svjesno vas navodeći na krive zaključke, sukladno tome i pogrešne akcije. Podrivanjem uspjeha drugih, saboter jača svoj značaj i položaj u radnoj sredini. Pokušajte preduhitriti njegove akcije i svojim radom dokazati koliko stvarno vrijedite.

4. Lažni prijatelj
Baš kao i u privatnom životu, osoba koja pokušava steći vaše povjerenje, nudi svoju pomoć, nije uvijek nužno i dobronamjerna. Neki djelatnici vam se pokušavaju približiti iz sasvim sebičnih razloga kako bi doznali što više o vama, posebno vašim manama i slabostima kako bi ih u određenom trenutku mogli iskoristiti protiv vas. Zato oprez s "presimpatičnim" suradnicima.

5. Član uredskog "klana"
Ako u uredu postoje "klanovi" (a to nije rijedak slučaj), to predstavlja jedan poseban problem za novog zaposlenika. Ako se počnete družiti s pripadnicima jednog klana, najvjerojatnije ćete se ozbiljno zamjeriti pripadnicima onog drugog. Zato je po dolasku u novu radnu sredinu dobro odvojiti jedan period za "snimanje" situacije kako bi izbjegli padanje u razne zamke uredskih odnosa.

6. "Trač baba"
Osoba koja danas pred vama iznosi razne nezgodne podatke o kolegama i nadređenima, sutra će vjerojatno pred nekim drugim isto tako govoriti o vašim manama i propustima. Izbjegavajte takve razgovore jer bi na kraju, ako se neki "trač" pročuje, upravo vi mogli biti krivi za njegovo širenje.

7. Pesimist
Ako radni dan provodite s osobom koja na sve gleda skeptično, u svemu i uvijek vidi neke moguće probleme i nikada ničime nije zadovoljna, postoji ozbiljna opasnost da i vas "zarazi" svojom malodušno-šću. Izbjegavajte takve razgovore, svjesno mijenjajte temu i pokušajte što više vremena provoditi s pozitivnim i optimističnim suradnicima u tvrtki.

TKO SU POZITIVCI
"Pozitivci" — osobe s kojima je zadovoljstvo raditi!

1. Mentor
Obično je to stariji kolega ili kolegica koji su spremni podučiti vas, prenijeti na vas dio svog znanja i iskustva kako bi vam pomogli da se lakše snađete u novim radnim zadacima. Potiču vašu kreativnost, uvažavaju vaše ideje i trud, spremni su vas pohvaliti, a kritike su uvijek konstruktivne i dobronamjerne.

2. Zaštitnik

Osoba koja vas ohrabruje, tješi u slučaju nekog neuspjeha, potiče na nove radne podvige, vjeruje u vas i, za razliku od lažnog prijatelja, nudi vam istinsku podršku i spremna se zauzeti za vas i pred nadređenima.

3. Istraživač
Suradnik koji uvijek razmatra nove ideje, istražuje nove načine za ostvarivanje određenog cilja. I vas potiče na takav pristup, dijeli s vama nove informacije i ideje, upućuje vas na zanimljiva događanja, seminare, stručnu literaturu, povezuje vas s osobama koje vam mogu pomoći u unapređenju poslovanja.

4. Optimist
Osoba koja svakom problemu pristupa konstruktivno, vjerujući u pozitivan ishod.

Važno je znati prepoznati "negativce" u svojoj radnoj sredini kako bi mogli izbjeći, ili barem ublažiti, njihov negativni utjecaj, ali i obratiti pažnju na "pozitivce" te prihvatiti njihovu pomoć koja će zasigurno pridonijeti našem napretku. Pritom ne smijemo zaboraviti i na važnost naše uloge, truditi se da i sami budemo "pozitivci" u svojim radnim sredinama; većina kolega će to znati cijeniti, mi ćemo se osjećati bolje, a takvim ponašanjem ćemo znatno doprinijeti i uspješnom poslovanju tvrtke čiji smo zaposlenici.

Nevenka Puček, tajnica.hr

Petak, 03.12.2010.