Savjeti za dobivanje posla

Poslodavci vole optimistične zaposlenike

Pozvani ste na razgovor za posao i trenutak nakon te dobre vijesti vi ste zapravo u nesvijesti. Panika koja može obuzeti pojedinca može ga stajati posla ukoliko se ne sabere, jer će mu nastup na intervjuu biti nesiguran i pun gafova. Nasreću, dobrom pripremom sve poprima pozitivan predznak i uspjeh je nadohvat ruke… Evo što i kako.

Kratko ali cjelovito predstavljanje je nešto što vas neće zaobići i taj dio morate 'odraditi' na najbolji mogući način. Taj dio vas NE SMIJE zateći nespremne.
Kao prvo, dobra priprema ne znači šablonu po kojoj svi djeluju, jer nismo klonovi. Svatko ima svoju osobnost koju valja njegovati i razvijati i u skladu s njom djelovati. No dobra priprema ipak znači i neka pravila koja su primjenjiva na svakoga.

Broj jedan: Mali plan
Prvo se valja raspitati o tvrtki koja vas je pozvala na razgovor. Počnite od prijatelja, znanaca koji bi mogli nešto znati, najbolje od samih djelatnika ukoliko možete doći do nekog od njih. Tako ćete najbolje saznati kakva je atmosfera među zaposlenima, odnos sa šefovima, stiže li plaća redovito i općenito ponešto o korporativnoj kulturi.

Zatim slijedi surfanje – gotovo sve tvrtke danas već imaju svoje internetske stranice. Misija tvrtke, razvojni planovi, dionice na burzi, financijska izvješća, sve bi vas to trebalo zanimati. Nema li tih podataka na konkretnim stranicama tvrtke, lako ih je provjeriti na stranicama dviju hrvatskih burza, zagrebačkoj ili varaždinskoj, a svakako malo 'googlajte' jer ćete tako otkriti i niz zanimljivih medijskih članaka koji se odnose na tvrtku koja vas zanima.


Na razgovoru pokazujte entuzijazam i budite srdačni
Predstavljanje
Bez obzira na sva pitanja i potpitanja koja vas mogu zateći, kratko ali cjelovito predstavljanje je nešto što vas neće zaobići i taj dio morate 'odraditi' na najbolji mogući način. Taj dio vas NE SMIJE zateći nespremne.

Prije samog razgovora za posao saznajte što više informacija o tvrtki koja vas je pozvala: kakva je atmosfera među zaposlenima, odnos sa šefovima, stiže li plaća redovito i općenito ponešto o korporativnoj kulturi.
Istina je da se predstavljanje čini kao najjednostavniji dio priče, ali mnogi se na tom dijelu ili zbune ili izgube u moru riječi. Jer, ne znači to naučiti životopis napamet, već na zanimljiv i optimističan način sažeto reći relevantne činjenice o sebi.

Stoga - spremite dvije-tri minute govora koji uključuje podatke osobito o najvišem stupnju vašeg obrazovanja, opis poslova koje ste obavljali i u kojim tvrtkama, koje dodatne vještine i znanja posjedujete. Bitno je navesti strane jezike koje govorite, koliko poznajte rad na računalu, jeste li završili tečajeve dodatnog osposobljavanja, rad s ljudima… Sakupite sve dokumente koji to potvrđuju, budu li vam potrebni.

Recite slobodno i što očekujete od novog posla odnosno zašto želite taj posao.

Dakle, na pitanja je u redu odgovarati direktno, kratko i jasno, a predstavljanje dakle valja sažeti u svega nekoliko minuta, i ne više od tri minute. Danas rijetko koji poslodavac ima strpljenja za osobe koje 'tlače' pojedinostima i/ili su nametljive.

Dobrom ćete pripremom izbjeći prekomjernu tremu i lakše se koncentrirati na sugovornika, što je bitno jer potencijalni poslodavac će svakako steći dojam o tome znate li slušati!

Pitanja i odgovori
Diskriminacijska pitanja još nisu iščezla s hrvatskog tržišta rada. Možda malo manje nego prijašnjih godina, neki poslodavci još uvijek pitaju 'koliko vam je godina, jeste li u braku, planirate li postati majka, idete li crkvu i koju…' no mediji su posljednjih godina ipak javno prozivali i osuđivali takvu nepravdu, pa poslodavci itekako dobro znaju da ne morate odgovoriti na takva pitanja ako to ne želite.


Neka vas ne iznenadi grupni intervju - istaknite se osobnošću

Uz to se kroz godine profiliralo i odlično zaživjelo 'internetsko tržište rada', odnosno portali koji su uz Hrvatski zavod za zapošljavanje glavni akteri pri zapošljavanju u Hrvatskoj, a koji rade na suzbijanju diskriminacije barem u onom edukativnom dijelu (iako oni naravno ne mogu utjecati na ponašanje poslodavca na samom intervjuu, iza zatvorenih vrata, pa taj dio ostaje na savjesti ispitivača).

No diskriminacijska pitanja nisu isto što i neobična pitanja kojima će vas rado iznenaditi pronicljivi poslodavac. Nesvakidašnja pitanja koja ni u snu ne biste mogli očekivati su tu da pokažete snalažljivost, način razmišljanja. Odgovori na njih ne moraju biti ni točni, ni precizni, ni blizu istini, a niti odgovor stručnjaka. Bitno je samo pokazati da znate razmišljati. Na primjer, slijedi pitanje 'Što znate o Hrvatskoj'? Kakvo je sad to pitanje, pomislit ćete, živim u toj zemlji… No vaš odgovor i ono što ćete uopće istaknuti kao i redoslijed kojim ćete o nečemu govoriti otkrit će područja vašeg interesa, (ne)zanimanja za gospodarstvo, kulturu, socijalni aspekt. Otkriva koliko ste angažirani, informirani, a na kraju svega i kako se izražavate.

Bitno je dakle samo pokazati da znate razmišljati. Kako biste recimo mogli znali odgovor na pitanje 'Koliko je mrava u mravinjaku?' Nikako. Ali istaknuti fascinantnu organizaciju podjele posla u takvoj jednoj zajednici jednostavno može pokazati kako analizirate, razmišljate. Zato nema straha od ovakvih pitanja, valja samo promisliti i odmjereno izraziti misli.

Odjeća, šminka
Prvi kontakt s potencijalnim poslodavcem iznimno je bitan. Njemu će govoriti vaša odjeća, stisak ruke, pogled u oči, optimizam kojim zračite. Zatim slijedi način na koji ćete se predstaviti, i izražavanje općenito.

Mijenjaju se trendovi, pa tako i na tržištu rada. Pogledajmo samo način odijevanja, danas se čini da je sve dopušteno. No, odijevanje za posao traži odmjerenost, a razgovor za posao i više od toga – ne možete riskirati, jer ne želite da prvi dojam bude i posljednji.

Ako ne znate kakav je dress code tvrtke – iako je najbolje da saznate postoje li stereotipi kojih se valja pridržavati – odlučite se za klasiku. Za muškarce to znači klasično odijelo, košulju, kravatu i klasične poslovne cipele. Nećete pogriješiti, koliko god je u današnje doba nekako razumljivo da mladi zaziru i od klasičnih odijela i od kravate, osobito u nekim profesijama. Dobro, možete izabrati i bolje hlače, no poslovni izgled poželjno je naglasiti nošenjem sakoa i kravate.


Pripazite na govor tijela: siguran stisak ruke, gledanje sugovornika u oči...

Žene će za razgovor na posao u konzervativnijem okruženju poput banaka i raznih državnih institucija, odvjetničkih ureda i sl. također izabrati klasično odijelo i cipele niskih potpetica. Dio odijela mogu biti hlače ili suknja barem 'do pola koljena', od kvalitetnih materijala.

Slobodniji stil je dopušten odlazite li na razgovor primjerice u dizajnerski studio, novinsku redakciju, marketinšku agenciju i slične slobodnije profesije. No tu se cijeni kreativnost kroz odjeću, a taj ispit valja znati proći. To za žene neće biti topići od jeftinih materijala, ni puno nakita i detalja. Bit će to pomno izabrani kvalitetni komadi odjeće, opet bliže klasici nego kiču. Zabranjeni su dakle pretjerani dekoltei, prekratke suknjice, previše upadljivih boja i previše nakita.

Cipele neka za prvi put budu finije, kožne, najbolje niske ili s niskom potpeticom, i nadasve čiste. Posjetite frizera i nikako ne zaboravite: urednost je vrlina.

I još nekoliko naputaka:
  • Budite točni, kašnjenje na intervju za posao može se svakako protumačiti - da ste neozbiljni, nesavjesni, neorganizirani…
  • Pripazite na govor tijela. Sjedite uspravno i gledajte sugovornika u oči.
  • Sudjelujte aktivno. I vi postavljajte pitanja, naravno, bez upadanja u riječ sugovorniku. Neka vam plaća ne bude jedina tema i preduvjet razgovora.
  • Ne govorite negativno o bivšim i sadašnjim poslodavcima.
  • Pokazujte entuzijazam, budite srdačni. Tko ne voli ljude koji zrače pozitivnom energijom?
  • Iskrenost je na cijeni.

Srijeda, 04.01.2012. / Gordana Arh, www.tportal.hr