Otkazi - test za motivaciju zaposlenika

Ako mislite da će zaposlenici koji su «preživjeli» dobivanje otkaza raditi bolje iz zahvalnosti što imaju posao, varate se!

Istraživanje koje je provela tvrtka «Leadership IQ» na uzorku od 4127 zaposlenika koji su «preživjeli» otkaz, pokazalo je kako se je 74% njih u periodu iza otkaza smanjila produktivnost. Gotovo 69% je izjavilo kako se je smanjila i kvaliteta proizvoda i usluga koje nudi njihova kompanija.

«Leadership IQ» je ovo istraživanje proveo na uzorku od 318 kompanija koje su otpuštale radnike unazad 6 mjeseci, a neki od ključnih odgovora pokazali su slijedeće:

  • 87% «preživjelih» zaposlenika ne bi preporučilo svoju tvrtku kao dobrog poslodavca.
  • 64% «preživjelih» zaposlenika izjavilo je kako je opala produktivnost i njihovih kolega
  • 81% «preživjelih» zaposlenika izjavilo je kako je opala kvaliteta usluge koju pružaju svojim kupcima
  • 77% «preživjelih» zaposlenika ustvrdilo je kako se povećao broj pogrešaka u poslovanju
  • 61% «preživjelih» zaposlenika vjeruje kako je budućnost njihove tvrtke «crna»

Na pitanje «Kako se sada osjećate?», većina ispitanika je izrazila emocije krivnje, neizvjesnosti i ljutnje, što je iskazalo dobro poznati sindrom pod nazivom «Stres zaposlenika koji su preživjeli otkaz» (en. Layoff Survivor Stress).

Otkazi su bolna točka za veliku većinu menadžera, no isto tako je i mit da će oni koji ostaju raditi bolje iz zahvalnosti što nisu izgubili posao. Problem na kraju ne leži toliko u davanju otkaza, što je žalosna neminovnost mnogih kompanija, nego u načinu na koji se otkazi daju i postupa sa onima koji ostaju. Ovo je istraživanje pokazalo kako su gotovo dvije trećine ispitanih zaposlenika kod kojih su šefovi u vrijeme davanja otkaza bili dostupni, iskreni i pristupačni, iskazalo manji gubitak produktivnosti od onih kod koji to nije bio slučaj. Zaposlenici nisu ovce a nisu ni glupi, te postoje načini na koje se dostojanstveno može otpuštati (a o načinima dostojanstvenog i nedostojanstvenog otpuštanje možete pročitati ovdje.



Onima koji ostaju u takvim tvrtkama, možemo preporučiti nekoliko malih savjeta (možda će vam zvučati kao oni iz «Drage Marte», ali mi snažno vjerujemo u onu da je «malo lijepo»):

- pronađite smisao u vašem poslu, pa makar se on mjerio u milimetrima.
- okrenite na šalu čak i kad vam nije do toga. Dobar vic zlata vrijedi, osobito kad izaziva maštu drugih osoba.
- maknite se od ljudi koji su stalno u «filmu otkaza», ili okrenite priču na druge teme.
- ako situacija postaje neizdrživa, promijenite kompaniju.

Evo i nekoliko savjeta «preživjelim» menadžerima, kojima raditi sa svojim ljudima i fokusirati se na posao u takvim situacijama nije lako. (Možda će i vama ponuđeni savjeti zvučati kao oni iz «Drage Marte», no vjerovali ili ne, nakon otkaza se vrlo često vraćate na neka osnovna pravila menadžeriranja.)
- komunicirajte sa svojim ljudima. Pri tome budite najiskreniji što možete. Komunikacija je važna u vrijeme i nakon otkaza, jer je neizvjesnost i nesigurnost najgora moguća opcija.
- budite dostupni i vidljivi, tijekom i nakon otkaza. «Budite tu za svoje ljude.»
- nakon otkaza stvorite nove radne ciljeve, pratite njihovo ispunjavanje i komunicirajte kada su oni ispunjeni. Fokusirajte svoje napore na preživjele i ne bavite se sa onima koji su otišli.
- za one koji su tampon zona između višeg menadžmenta i zaposlenika – činjenica je da ćete vi primiti najviše udara odozgo, jer se potres najviše osjeća u njegovom epicentru. Koliko god vam je na jeziku da sve te emocije podijelite sa zaposlenicima, suzdržite se.
- za one najsnažnije među vama: budite stijena na koju će se obijati valovi cinizma, demotivacije, žalopojki i stalnih vraćanja u vrijeme otkaza. Stvorite novu pozitivnu energiju koja će «razbiti» negaciju nakupljenu tijekom otkaza.

mr.sc. Ratka Jurković, www.svanconsulting.com

Petak, 16.01.2009.