Laskanjem do napretka u tvrtki

Istraživači su zaključili da izravno laskanje i izražavanje prividnog slaganja s nadređenima vodi do boljeg položaja u kompaniji. Stručnost, preciznost, organiziranost, zalaganje. Ako je vjerovati udžbenicima, to su jamstva profesionalnog uspjeha. No, autori udžbenika su pristojni ljudi i ne otkrivaju cijelu istinu, koja nije laskava za mnoge sudionike poslovne scene.

Prema istraživanju provedenom na Kelloggovoj školi za rukovođenje u Illinoisu, poslovnjaci nadareni za laskanje imaju znatno bolje izglede da se domognu mjesta u upravama velikih kompanija. Istraživači su zaključili da je diskretno laskanje i izražavanje prividnog slaganja s nadređenima dobrodošlo za napredovanje. “I ranija su istraživanja pokazala da su laskanje i dodvoravanje značajni za uspon do vrha hijerarhije”, kazao je Ithai Stern, profesor menadžmenta i organizacije na Kelloggovoj školi. “No, naše je istraživanje prvo razmotrilo uspješnost konkretnih taktika u nastojanjima za prodor u upravljačke strukture.” U istraživanju su sudjelovala 42 menadžera i direktora američkih industrijskih i uslužnih kompanija, a ove su se taktike laskanja i dodvoravanja pokazale najuspješnijima. Obično pali zaogrtanje laskanja u tobožnje traženje savjeta. Umjesto da priđete nadređenom i direktno mu kažete da je genij, postavite mu pitanje koje sadrži pohvalu: “Kako li ste samo uspjeli nagovoriti klijenta na potpis ugovora?” Bitno je sakriti prave namjere pred nadređenim. Primjerice, predstavite kompliment koji mu upućujete kao nešto zbog čega bi mu moglo biti neugodno. “Nisam htio ovo reći pred kolegama, ali vaša je prezentacija bila bolja od većine kojima sam prisustvovao.” Ili, možete pohvalu formulirati kao izražavanje slaganja s načelima nadređenog. “I meni se čini da je to pošten pristup. “Valja sniziti plaću pušačima koji idu na čik-pauzu za vrijeme rada” djelotvornije je nego izravan kompliment poput: “šefe, što ste vi pametan i sposoban čovjek”.

Prije no što izrazite svoje (stvarno ili lažno) slaganje s nadređenim, poželjno je prvo odglumiti neslaganje, a onda zadati završni udarac. “Ispočetka nisam shvaćao na što ciljate u izlaganju, no sad mi je jasno da ste u pravu.”Iduća je sjajna tehnika “uvlačenja” isticanje simpatija prema istim ljudima ili ustanovama koje štuje vaš nadređeni, primjerice političkoj stranci, vjerskoj organizaciji ili sportskom klubu. Primjerice, ako vam je poznato da predsjednik kompanije cijeni ministra financija, obratite mu se a porukom “gledao sam nastup ministra Šukera, on je izvanredan stručnjak.”Slično možete izvesti i pred prijateljima ili poslovnim saveznicima nadređenog. Pred njima spomenite da ste fanatični navijač Dinama ako je baš to omiljen klub predsjednika uprave. Dobro prolaze i oni koji hvale nadređenog pred njemu bliskim ljudima, u nadi da će lijepe riječi stići do njegovih ušiju. Ključno je biti dobro informiran o ukusima i opredjeljenjima nadređenog i onda mu se uvući pod kožu spretnim manipuliranjem.

Dodvoravanje -> Čuvajte se pravnika i trgovaca
Najuspješniji u laskanju su menadžeri i direktori s političkim, pravnim ili trgovačkim znanjima i vještinama. Utvrđeno je i da su pripadnici viših društvenih slojeva nadareniji za dodvoravanje od pripadnika srednje ili radničke klase. “Pravnici, trgovci i političari rutinski se upuštaju u laskanje i pretvaranje pa su sposobniji primijeniti taj talent i u nastojanju da se probiju do vrha kompanije”, poručuje Stern.

Ozren Podnar, poslovni.hr

Subota, 13.11.2010.