Kompanije koje cvjetaju unatoč recesiji

Posljednjih mjesec dana obavještavali smo vas o žrtvama recesije u razvijenim zapadnim zemljama. I dok se neo-liberalni kapitalizam suočava sa gotovo socijalističkim idejama nacionalizacije financijskog sektora, krvotoka svih država, čini se da nije sve tako crno. Već smo pisali o profesijama koje odolijevaju recesiji, a časopis Forbes ovih dana donosi reportažu o kompanijama koje, usprkos krizi proživljavaju svoj procvat, zapošljavaju nove ljude i posluju prilično solidno. To su uglavnom manje i srednje velike kompanije u proizvodnom sektoru, no među njima ima i nekih giganta. Donosimo vam pregled nekih od njih.

Poljoprivreda

Legenda kaže da je još davnih dana kontroverzni libijski diktator Gadafi rekao kako će ona zemlja koja bude imala hranu i vodu moći preživjeti. Čini se da je bio u pravu. Forbes donosi primjer farmera iz Minnesote, Ryana Christophersona, 37-godišnjeg bivšeg vojnog pilota koji upravlja farmom od 5000 hektara. Ne obazire se na vijesti o recesiji i stagflaciji koje pune američke novinske stupce, jer je potražnja za kukuruzom i ostalim poljoprivrednim kulturama koje se prerađuju u etanol u stalnom porastu. Uz to je u porastu i globalna potražnja za hranom, koja omogućava plasman svih poljoprivrednih proizvoda proizvedenih na američkim farmama.

Christopherson je upravo kupio traktor u vrijednosti od 84.000 dolara od tvrtke Agco, američkog proizvođača poljoprivrednih strojeva. Čini se da i ovom sektoru ovih dana ide dobro.

Poljoprivredni strojevi

Baš kao i Agcu, posao cvjeta i tvrtki Caterpillar. Potražnja za poljoprivrednim strojevima u Americi je u porastu. Agco je povećao prodaju za gotovo 2 milijarde dolara u odnosu na prošlu godinu. Poljoprivredne strojeve prodaju u financijskom partnerstvu sa nizozemskom Rabobankom, jednom od najvećih eksperata u području mikrofinanciranja i poljoprivrednih zajmova. Caterpillar, poznatiji kod nas po građevinskim strojevima, u Americi doživljava procvat upravo prodaje svojih poljoprivrednih strojeva. Prodaja je porasla za gotovo 20% u odnosu na prošlu godinu i Caterpillar je na slatkim mukama u opsluživanju sve veće potražnje za svojim strojevima u američkim državama poznatim po poljoprivredi – Minnesoti, Wisconsinu i Iowi.


Proizvodnja gotovih juha

Prije nešto više od deset godina, jedan je strani ambasador u Hrvatskoj napisao pjesmu pod nazivom «Ljubav je šalica pileće juhe». Topla juhica u hladnim recesijskim danima hrana je koja nas može najviše utješiti. To izgleda zna i vodeći američki proizvođač juha Campbell, koji ovih dana bilježi porast svojih prihoda i vrijednosti dividende. Investitori zadovoljno trljaju ruke, a na dan kada je predsjednik Bush objavio svoj paket mjera za spas banaka vrijedan 700 milijardi dolara, vodstvo Campbella je objavilo širenje svojeg sjedišta u vrijednosti od 90 milijuna dolara. Uz to, u Kaliforniji grade novi pogon za preradu rajčica koji će zaposliti dodatnih 50 radnika. Sve u svemu, ove godine su kapitalna ulaganja porasla za više od 30%, i iznose nešto više od 400 milijuna dolara. Nije loše za «klopicu utjehe»!

Proizvodnja alkoholnih pića

No, ne traže svi Amerikanci utjehu u toploj juhici! Mnogi na žalost traže utjehu na dnu boce, a to najbolje poznaju proizvođači viskija Jack Daniel's koji su svoju poznatu marku proizvoda već prije 18 mjeseci počeli snažnije marketirati u nizu maloprodajnih lanaca. Paul Varga izvršni direktor tvrtke Brown-Forman koja proizvodi ovaj poznati viski, «nanjušio» je ekonomsku recesiju već prije godinu i pol te je marketinške napore sa restorana i kafića okrenuo na maloprodaju. Znao je da u recesiji ljudi toliko ne jedu i piju vani koliko kod kuće. No, poznato je da je svaka recesija blagotvorna za sve industrije grijeha, kao što su kocka i alkohol, pa tako gotovo svakih 10 godina ove branše zadovoljno trljaju ruke. Čini se da kada nekome smrkne, drugome zaista svane, i to u milijunskim iznosima!

Održavanje aviona

Zasigurno se pitate kako to da ljudi koji održavaju avione imaju upravo sada pune ruke posla. Razlog tome je vrlo jednostavan – zbog recesije avio kompanije ne kupuju nove avione nego ulažu više novca u održavanje postojeće flote. Tvrtka AAR Corp. jedna je od vodećih u održavanju jambo-jet aviona, no nije im strano niti održavanje vojnih aviona. Sa prihodima od 1, 4 milijarde dolara godišnje, od kojih 40%-ni udio pripada održavanju vojnih aviona, i ova tvrtka zadovoljno trlja ruke. Čelnici tvrtke su prije sedam godina shvatili kako se moraju prebaciti na «državne jasle», koje možda ne plaćaju mnogo ali su sklone potpisivanju dugoročnih ugovora. Uz to su se prebacili na održavanje komercijalnih avio flota širom svijeta. Takva strategija urodila je povećanjem prihoda i povećanjem radne snage za gotovo 100 ljudi, što je ukupno 6.200 zaposlenika.


Apoteke

Ovih dana jedno od omiljenih mjesta radnih ljudi pod stresom zasigurno je i lokalna apoteka. Za preživljavanje stresa i nesigurnosti koje donosi recesija mnogi će posegnuti za sredstvima za umirenje, vitaminima i ostalim «tampon zonama» za zaštitu od neugodnog realiteta. Walgreens, jedan od vodećih američkih lanaca apoteka, ovih dana bilježi svoj procvat. Iako rastu sporo i poznati su kao oni koji ne prate apotekarsko krdo, na žalost svojih investitora, ipak se mogu pohvaliti konstantnim i solidnim rastom. Podsjećaju nas na priču o tri praščića, u kojoj je ova tvrtka praščić koji je napravio kuću od cigle. Procjena zarade u ovoj godini iznosi gotovo 60 milijardi dolara, a od 1992. godine svake godine bilježe rast prihoda od 15%! Do 2011. godine otvorit će 350 novih apoteka, i iako je to za 200 apoteka manje od planiranog, ova tvrtka će i ovim recesijskim vremenima ipak zaposliti nove ljude i proširiti poslovanje.

Pregled ostalih kompanija možete pročitati na stranicama časopisa Forbes, no i ova kratka analiza pokazuje nam odlike ponašanja u recesiji. Promjena ponašanja potrošača odlikuje se u smanjenju potrošnje, ali činjenica je da ćemo uvijek ostvarivati osnovne potrebe jela i pića. Uz to, depresija, nesigurnost i stres odvlače nas u povećanu konzumaciju alkohola i medikamenata. Ne investira se u novu opremu nego se popravlja i krpa ona stara i čini se kako se vraćamo na misao izrečenu u naslovu knjige ekonomskog mislioca Fritza Schumachera – malo je lijepo!

mr.sc. Ratka Jurković, www.svanconsulting.com

Utorak, 21.10.2008.