Kako uspješno kultivirati nesposobnost na poslu?

Postoje brojni načini na koje tvrtke mogu uspješno kultivirati nesposobnost. Donosimo pregled nekih od njih.

Na portalu Business Pundit, ovih je dana izašao članak o najčešćim oblicima kultiviranja nesposobnosti u tvrtkama. Donosimo pregled nekih od njih, svjesni kako svatko od nas zna barem još nekoliko «dobrih» primjera iz prakse.


Vaša nesposobnost - moja sigurnost.



1. Koristeći brojke kao jedini način mjerenja učinka

Ako ste pobornik kvantitete prije kvalitete ili kao u onom našem starom vicu smatrate da je «Fata ipak samo Fata a dvaput je dvaput», onda možda i ovaj savjet nije za vas. Mjerenje učinaka kvantitativnim metodama prisutno je u mnogim vidovima poslovanja, a vidljivi primjeri su oni iz prodajnog i marketinškog dijela. Autor ovog članka navodi svoje iskustvo iz prodaje u kojem je voditelj njegovog odjela naredio da moraju imati kvotu od 14 poziva klijentima kako bi zadržali posao. Pošto nitko nije htio izgubiti posao ili biti stavljen pod veću lupu šefova, prodavači su izmišljali različite kreativne načine kako bi ostvarili željeni broj poziva. Kako bi zadovoljile šefove koji su dnevno kontrolirali njihov rad, uU dane kada je prodaja bila slaba, prodavači bi unašali lažne ali dovoljno općenite bilješke o pozivima . Uglavnom, pisali su kako kupac nije zainteresiran ili nije kod kuće, no poanta svega je da se u moru brojki izgubila svrha poziva a to je prodaja.

Lijek: Nedavno sam čula priču jednog direktora vodeće auto-kuće, koji je sada neovisni konzultant iz područja prodajnih vještina. Trebao je promovirati troje prodavača na mjesto šefa prodaje. Dvojica su bili izvrsni prodavači, no kada ih je pitao o karakteristikama njihovih kupaca, zašto su kupili upravo taj auto koji su kupili, te neke detalje vezane za moguću promjenu zakona o carinama koji je baš te godine bio izuzetno povoljan, prodavači nisu imali odgovor. Onda je obavio intervju sa trećom osobom, prodavateljicom koja je na tom mjestu radila tek godinu dana i koja nije prodala niti jedan auto. No, svaki svoj neuspjeh je točno znala objasniti, navodeći ne samo karakteristike kupca nego i propuste u distributivnom kanalu same auto-kuće. Ona je na taj intervju došla u uvjerenju kako će dobiti otkaz zato što nije prodala niti jedan auto, međutim dogodilo joj se da je promovirana na šefovsko mjesto. Evo jednog od rijetkih primjera kada kvaliteta prevagne nad kvantitetom.

2. Smanjiti broj zaposlenika a one koji ostaju opteretiti preko mjere

Ovih dana svi režu troškove, pa tako i otpuštaju radnu snagu. No, i u tome se mora imati mjere, kako se oni koji ostaju ne bi od prenapregnutosti odlučili za bolovanje umjesto za rad. Kompanije moraju shvatiti kako i najsposobniji zaposlenik ne može zamijeniti cijeli tim a nekim kompanijama u Hrvatskoj se ovih dana dogodilo da su ostale samo na menadžeru odjela kao jedinom zaposlenom.

Lijek:
Ostavite otpuštanje kao zadnju mjeru rezanja troškova. Ako već morate otpuštati onda shvatite kako oni koji ostaju ne mogu raditi posao svih onih koji su otišli. Možda postoji mogućnost za rad od kuće, čime isto tako možete srezati troškove. Multidisciplinarni timovi isto tako mogu biti rješenje, čime se povezuju kompetencije više odjela te se pritisak posla dijeli sa više ljudi.

3. Stavljati primat na političke vještine umjesto na sposobnost zaposlenika

Naravno da su organizacije, osobito one velike, prije svega političke institucije. Ako još k tome živite u zemlji gdje je važnije koga znaš a ne što znaš, onda su političke vještine nužni preduvjet vašeg uspjeha i napredovanja u karijeri. No, nisu sve kompanije takve, u nekima se itekako cijeni sposobnost zaposlenika. Mnoge od onih koji su gledale na «političku unovčivost» svojih zaposlenika kao primat napredovanja, danas su samo sjena onoga što su nekada bili. Pri tome im se dogodilo da su ih stručnjaci, umorni od politikanstva, napustili, a sa vremenom su otišli i oni boljih političkih vještina te ih stavili na raspolaganje nekim drugim sustavima.

Lijek:
Društvena mreža i poznanstva su važni, no ponekad za ostvarenje prodajnih rezultata ili stvaranje novog proizvoda zaposlenik ne mora poznavati predsjednika države da bi tvrtki donio rezultate. Političko ponašanje i networking neizbježni su dio svakog posla, no vodeći menadžeri u tvrtki trebali bi pronaći ravnotežu između onih koji dobivaju plaću zato što znaju nekoga i onih koji im svojim radom mjesečno zarađuju za plaće i ostale obaveze iz poslovanja.

4. Nagrađivati mediokritete

Mislimo da nema osobe koja se u svojem poslovnom životu nije barem jednom susrela sa mediokritetima. To su oni koji će se spremno ulizivati šefovima, odlaziti sa njima na tenis ili ručak te na taj način napredovati u tvrtki. Ako još uz to imate šefove koji su tu da razmišljaju a vi ste tu da radite, nije ni čudo da ćete dane provoditi surfajući Internetom ili u razgovoru sa svojim prijateljima na Facebooku.

Lijek: Nema jednostavnog lijeka, osobito ako imate šefa koji podupire takve stavove. Preporučujemo vam da za utjehu pročitate novu knjigu Mirjane Krizmanić «Tkanje života».

Ovo je bio samo vrhunac sante leda zvane uspješno kultiviranje nesposobnosti. Ono što nas tješi je da nisu sve tvrtke takve, te nada da oni koji su jednom prošli takav tretman, neće i sami postati takvi jednom kada dođu na položaj ili osnuju svoju tvrtku.

mr.sc. Ratka Jurković, www.svanconsulting.com

Utorak, 28.04.2009.