Generacija F – «Facebookovci» kao zaposlenici

Generaciju F, koja Facebook smatra svojim «drugim domom», ne čine samo oni koji već rade, nego i oni koji tek trebaju ući u zaposleničke vode.

Neovisni konzultant Gary Hamel je u svom blogu na stranicama časopisa Wall Street Journal napravio profil generacije Y, i to one koja živi u internetskom svijetu Facebooka, Twittera i ostalih društvenih portala. U njemu oni stvaraju prijateljstva, mreže kontakata i izražavaju te kreiraju svoja mišljenja i stavove. Što tvrtke mogu očekivati od takve generacije, odrasle na novim pravilima satkanim u «cyber-spaceu»?

Gary Hamel je napravio kratku listu važnih stvari u razumijevanju i radu sa Generacijom F. Donosimo pregled najvažnijih zaključaka.

1. Sve ideje natječu se na jednakoj osnovi

Na Internetu svaka ideja ima šansu da postane ona koju će ljudi slijediti ili ne. U pravilu nitko ne je ne može ugasiti, a pobornici postaju oni koje je smatraju važnom za njih same i ono što oni žele. Politika, babe i stričevi tu ne igraju nikakvu važnu ulogu.

2. Sudjelovanje je važnije od kvalifikacija

Da bi objavila blog ili postavila video na YouTube, generacija F ne smatra da mora imati akademsku titulu iz novinarstva ili video-produkcije. Važno je sudjelovati i iskazati svoje mišljenje, što ovu generaciju čini dobrim timskim igračima ali ne i poslušnicima. Njihovi uzori ih vode na bazi karizme koja proizlazi iz znanja a ne političke arogancije i jako im je važno da u odlukama sudjeluju sa svojim razmišljanjima i prijedlozima.

3. Hijerarhija se stvara po prirodi stvari i ne nameće se

Na svakom internetskom forumu postoje oni koje više respektiramo od drugih. Shodno tome, oni imaju i više utjecaja te im više vjerujemo i pratimo što pišu. Njihov prirodni autoritet izraz je njihove osobnosti, stručnosti i ostalih «neopipljivih» faktora koji ih stvaraju takvima, a ostali članova foruma voljni su ih prihvatiti kao autoritete bez ugrožavanja njihovog ega ili pozicije. Nijedan webmaster ili vlasnik foruma i/ili stranice ih nije učinio takvima. Oni su naprosto prvi među jednakima.

4. Lideri su tu da služe umjesto da zapovijedaju

Robert Greenleaf, Peter Senge, Ken Blanchard i ostali zagovornici transformacijskog ili jednostavnije rečeno «vođenja uz služenje», u Generaciji F imaju praktični dokaz svojih teorija. Na Internetu se lideri dokazuju veličinom svoje pomoći drugima, demonstriranom ekspertizom i općenito nesebičnim ponašanjem. U «cyber-spaceu» komanda i kontrola nema prevelikog utjecaja. To su ljudi kojima služenje nije poniženje nego naprotiv rast, kako njih samih tako i njihove internetske zajednice.

5. Zadaci se biraju i ne zadaju


Na Internetu je sve stvar izbora, te tako korisnici rade ono što žele i uključuju se u aktivnosti koje njima imaju smisla. Bilo da pišu blog, provode vrijeme na Facebooku, rade na open-source projektima ili dijele savjete kolegama forumašima, bitna je odlika svih tih radnji da ih je osoba sama izabrala, shodno svojim interesima.

6. Grupe su samo-definirajuće i samo-organizirajuće

Facebook je pravi primjer kako se na Internetu individualno odlučuje kojoj će se grupi pripadati. Isto tako je dobar primjer kako grupe nastaju, potaknute raznim društvenim događanjima. Svaka osoba ima pravo strastveno pripadati jednoj grupi i ignorirati druge. Kao što vam nitko ne može nametnuti dosadne zadatke, tako vas ne može ni prisiliti da radite sa ljudima sa kojima ne želite.

 



7. Resursi se ne alociraju nego privlače

U velikim organizacijama resursi se dodjeljuju po različitim kriterijima od kojih su mnogi vezani uz povezanost sa nadređenima, političku moć i naravno procijenjenu važnost odjela. Na internetu, pa i na Facebooku, resursi, kako materijalni tako i nematerijalni alociraju se prema privlačnosti ideja. Internet je tržišna ekonomija u kojoj milijuni individua odlučuju iz trenutka u trenutak kako da potroše svoje dragocjene resurse, kao što su novac, pažnja, vrijeme i slično.

8. Moć dolazi iz dijeljenja a ne skrivanja informacija

Internet je interesantna ekonomija dijeljenja. Da bi osoba ostvarila utjecajan status mora znati dijeliti i to brže i bolje od svojih kolega. «Peer to peer» pristup prisutan je ne samo u dijeljenju muzike i filmova, nego i savjeta, znanja i ekspertize svojim kolegama. Što više dijeliš to te više tvoja zajednica cijeni i prati tvoje inicijative i prijedloge.

9. Odluke se ocjenjuju od strane mnogobrojnih kolega

Na Internetu istinski inovativne ideje vrlo brzo dobivaju sljedbenike, bez obzira kako disruptivne bile. Ovo je medij koji je gotovo savršen za stvaranje onoga što se naziva «mudrost grupe», bilo da je ono organizirano i sistematizirano ili stihijsko i neobavezujuće. Jednom kada se skupi dovoljno velika masa, ona je sposobna mijenjati društvenu realnost oko sebe. Sjetimo se samo prosvjeda naših srednjoškolaca protiv uvođenja mature, materijalni iskaz ideja koje su se prvotno agregirale gotovo isključivo na Internetu.

10. Korisnici mogu dati veto na većinu odluka

Koliko je jak veto posjetitelja Facebooka i ostalih Internetskih portala mogle su se uvjeriti mnoge tvrtke ali i političke opcije. Odluke koje su protivne određenim internetskim zajednicama vrlo brzo će biti ismijane ili na bilo koji drugi način bojkotirane od strane Internetskih korisnika (sjetimo se samo Hrvatskog Grincha koji je ukrao božićnice!).

11. Najveća nagrada je unutarnje zadovoljstvo

Takozvane intrinzične nagrade, proizašle iz zadovoljstva da se radi nešto dobro i korisno za širu zajednicu, te osjećaj ponosa da se može pomoći, ponekad su važnije od monetarnih nagrada. Kao primjer toga možemo navesti tisuće volontera koji su nam stvorili Wikipediu, projekt Gutenberg i ostale projekte na kojima se znanje dijeli besplatno. Naravno, od novca se živi i važan je za opstanak svakoga, ali zadovoljstvo koje korisnik portala ima kada mu se kolege zahvale na neizmjernoj pomoći koju im je pružio, nema cijene.

Generacija F već od školskih klupa ne ulazi u kalupe koje joj propisuje društvo, pa je tako nazivaju polupismenom jer ne čita lektiru, subverzivnom jer protestira protiv društvenih anomalija. Činjenica je da oni nisu generacija koju klasične organizacije mogu prihvatiti. No, oni su tu i svaki pametni poduzetnik treba se potruditi da ih razumije, kako bi ih znao motivirati i usmjeriti da daju u materijalnoj realnosti barem donekle isto onome što daju i u onoj internetskoj.

mr.sc. Ratka Jurković, www.svanconsulting.com

Srijeda, 03.06.2009.