Žensko poduzetništvo: Još uvijek ruše zidove

Davno je prošlo vrijeme kad su se žene zadovoljavale ulogom majke, supruge i domaćice. One danas dokazuju da je moguće biti uspješan u dva područja - obiteljskom i profesionalnom. Velik broj njih upušta se u vlastiti "business", a primjetno je kako interes za žensko poduzetništvo raste iz godine u godinu.

Nesklono okruženje i premalo informacija
Posljednjih je godina primjetan rast broja žena i u hrvatskoj politici, pravosuđu i gospodarstvu, no to je još uvijek na nedovoljnoj razini. Hrvatska još uvijek dovoljno ne iskorištava potencijale žena. Kada odluče krenuti u poduzetništvo, žene nailaze na mnoge prepreke. Susreću se s nerazumijevanjem okoline, često nemaju pristup zajmovima, izobrazbi, informacijama, što im je potrebno za razvijanje uspješnog posla. No unatoč poteškoćama, napredak se nazire, npr. pri kraju je izrada programa za razvoj malog i srednjeg poduzetništva u kojem će posebno mjesto dobiti upravo žensko poduzetništvo.

O hrvatskim poduzetnicama menadžericama još uvijek ne postoji jedinstvena baza podataka, a nema niti razvijene mreže organizacija ili udruga koje se bave problematikom ženskog poduzetništva.
Upravo je to bio jedan od razloga zbog kojeg je Hrvatska udruga poslovnih žena "Krug", u suradnji s Institutom za međunarodne odnose, provela anketu pod nazivom "Poslovna žena", a kako bi se dobio uvid u stavove i mišljenja hrvatskih menadžerica i poduzetnica. Riječ je prvoj takvoj anketi provedenoj u Hrvatskoj, a rađena je na uzorku od stotinjak žena.

Hrvatska poslovna žena
Rezultati ankete pokazali su kako je prosječna dob hrvatske menadžerice 49, a poduzetnice 44 godine. Najčešće rade u malim tvrtkama, imaju visoku stručnu spremu (58,5 posto), a čak 60 posto ispitanica govori dva i više stranih jezika.
Čak 84,1 posto anketiranih poslovnih žena mišljenja je da poduzetnička klima u Hrvatskoj nije razvijena, a da sadašnju zakonsku regulativu vezanu za poduzetništvo treba promijeniti smatra 90 posto ispitanica.
Osim toga, menadžerice i poduzetnice tvrde kako količina posla koji obavljaju zahtijeva od njih i rad izvan radnog vremena za što im je potrebna vrlo jaka motivacija. Pritom kao najzastupljeniji motivator navode kreativnost posla. Drugi motivator su sva pozitivna iskustva s prethodnog posla, koja sa sobom donose samopouzdanje temeljeno na stečenom znanju, vještinama i iskustvu.
Interesantno, dobra plaća je rangirana tek na četvrto mjesto prioriteta. Što se, pak, obitelji tiče, rezultati istraživanja pokazali su kako je ona vrlo važna u životu poslovnih žena. Čak 90,9 posto ispitanica obitelj smatra najvažnijom, dok je njih 68,8 posto zadovoljno usklađenošću obiteljskog i poslovnog života.
Podrška partnera veoma je važna za kvalitetu života, ali i za usmjerenost ka gradnji karijere, pa tako 72,3 posto anketiranih tvrdi kako im partner pruža punu podršku u karijeri. No, zanimljivo je pritom i da više od polovice ispitanica, njih gotovo 60 posto, smatra kako je za uspješan obiteljski život bolje da bračni partneri ne rade u istoj tvrtki.
Zanimljiv je podatak i 53 posto žena, koje izjavljuje da su tijekom karijere nailazile na slučajeve diskriminacije u poslovnom okruženju, a da moraju raditi više i bolje od svojih muških kolega kako bi mogle napredovati, tvrdi 78 posto anketiranih. To samo potvrđuje kako očito još uvijek postoje predrasude prema sposobnostima što ih žene pokazuju na radnom mjestu.

Perspektiva
I na kraju, kako hrvatske poslovne žene vide razvoj poduzetništva u nas u sljedećih deset godina?
Tu su odgovori bili okrenuti više sadašnjem stanju i uzrocima negoli nekoj viziji i perspektivi. Prijedlozi o tome što treba učiniti za stimulaciju poduzetništva odnose se na smanjenje poreznih opterećenja, suzbijanje sive ekonomije, stimuliranje zapošljavanja, poticanje kvalitetnih programa koji pridonose razvoju, ulaganje u obrazovanje itd.
Dodajmo još ovo - sve se ispitanice slažu da je položaj žena u Hrvatskoj povoljniji danas nego prije dvadesetak godina, no različito ocjenjuju položaj poslovnih žena u usporedbi s njihovim položajem u drugim zemljama. Ipak, izgleda da je perspektiva hrvatske poslovne žene bolja, što je društvo naprednije.

Marija Vulić za croatiabiz.com

Petak, 20.11.2009.