Ne slušaju se samo riječi

Ne slušaju se samo riječi

Svečani prijam već je počeo, kad je književnik Mark Twain sav zadihan uletio na vrata domaćina: „Oprostite na ovom kašnjenju. Upravo sam krenuo golim rukama zadaviti svoju staru tetku, ali se beštija nije dala i vidite koliko je potrajalo." Nasmiješena lica, domaćin je blaženo kazivao, kao i svakom prije i poslije: „Haj. Radosni smo da ste s nama čili i zdravi. Dobro došli."

Slušanju i govorenju većina ljudi ne pridaje zasebnu pažnju pa se tako i zanemaruje usavršavanje u ovim (za posao) vrlo važnim vještinama. Da tako ne ostane, iskušajte ovih nekoliko ozbiljnih misli o slušanju:

Pravila aktivnog slušanja:

  • Sluša se unutarnja situacija sugovornika, a ne riječi koje su tek izvana (riječi omogućuju kazivanje unutarnjeg stanja). Dobar je slušatelj onaj koji sluša misli, a ne samo čujne riječi.
  • Slušaju se osjećaji sugovornika, pa će dobar slušatelj zamijetiti, a loš ne, kako je netko tužan, neraspoložen ili zadovoljan i poletan.
  • Slušaju se interesi sugovornika, pa će dobar slušatelj osjetiti kad je netko utonuo u brige i dvojbe, osjetit će da ime potrebe i želje...
  • Slušaju se namjere sugovornika, pa se mogu razaznati nečije intimne odluke, planovi i ciljevi. Treba slušati između redaka!
  • Slušaju se osobine ličnosti kod sugovornika, pa slušanjem vidimo nečiju nesigurnost, stabilnost, dvoličnost, principijelnost, upornost ili radišnost. Sluša se i odnos govornika prema sebi, koji govorom sebe nesvjesno hrabri, uzdiže ili sažaljeva, umanjuje si vrijednost ...

A mogu se čuti, ne čuti ili prečuti i tuđi uspjesi, napredovanje, završeni studij i osvojene titule. Jednom riječju, sugovornik se aktivno sluša kad se njegovoj osobi, situaciji ili stanju poklanja svjesna pažnja i kad se iz reakcije slušatelja iščitava uvažavanje onog što je čuo.

Dobro slušanje, kao životna vještina, važno je za rukovoditelje, trgovce, predsjednike, liječnike, nastavnike, svećenike, savjetnike; za sve one čiji je rad usmjeren nekome, a ne nečemu. No, važno je i za sve nas koji sanjamo sreću i uspjeh.

Ponedjeljak, 01.12.2014. / P.Z., MEP Učinkoviti menadžer 2011