Predviđanje: Cijena važnija od destinacije

Prognoze i trendovi u 2010. godini. Hrvatska će se pozicionirati kao kvalitetna destinacija životnog stila, kao jedna od vodećih turističkih zemalja Sredozemlja.

WTO, Svjetska turistička organizacija, nedavno je, doduše oprezno i konzervativno, najavila oporavak turističkog sektora u 2010. uz blagi rast od jedan do tri posto. Najbrže će se, prema njihovim analizama, oporavljati Azija, a najsporije Europa i SAD.

Operativci država Sredozemlja, tako i naši, »ne trče pred rudo«, skrivaju se predviđanja za ovu godinu, šute o tome kalkuliraju li s padom ili rastom broja posjetitelja i prihoda.
Ministarstvo turizma i Glavni ured Hrvatske turističke zajednice nedavno su, međutim, objavili kako bi bili zadovoljni da se 2010. ponovi rezultat iz prošle godine. I po fizičkom obujmu i po zaradi. Hrvatska će se, povrh toga, nastojat pozicionirati kao kvalitetna destinacija životnog stila, kao jedna od vodećih turističkih zemalja Sredozemlja s naglaskom na ekološku zeleno - plavu dimenziju hrvatskog identiteta.
Stručnjaci se slažu da će se nastaviti globalni trendovi koji su obilježili kriznu 2009. i da se pogled u blisku budućnost mora temeljiti na svemu što smo proživjeli lanjske godine.
Hrvatska je, dakle, lani dobro prošla i zbog toga što su bliska i domaća odredišta bila traženija od dalekih putovanja, a sličan se trend može očekivati i ove sezone. Nepoznanica je hoće li se oporavit domaći gost. Nadalje, budući da smo uglavnom automobilska destinacija, u prilog nam je išao pad u segmentu avionskog putovanja. Naš glavni adut - sunce i more - ostao je i lani, a tako će vjerojatno bit i ove godine, europskoj emitivi najtraženiji tip odmora.

S druge strane, neće nam ići u prilog ako cijena ostane odlučujući faktor prilikom donošenja odluke o putovanju: Hrvatska je relativno skupa destinacija što donekle može ublažiti fleksibilna cjenovna politika.
Nesigurna lanjska godina iznjedrila je nekoliko, većini receptivnih država, zajedničkih karakteristika: snažno je porastao 'last minute' buking te rezervacija putem interneta. Te će se dvije stavke gotovo sigurno potvrditi i sljedećih mjeseci.
Sredozemlju je zajedničko i da mu raste udjel kraćih putovanja uz istodobno skraćenje glavnog odmora. Raste i potražnja za 'all inclusive' hotelima (no tu nismo konkurentni jer imamo premalo 'all inclusive' objekata, gdje je Turska apsolutni lider).

Cijena bi, dakle, mogla biti presudan faktor u 2010. godini, možda i važniji od same destinacije, a turisti će detaljno analizirati što dobivaju za svoj novac. Dio ovdašnje ponude, poznato je, nije konkurentan u cijeni osnovnih paket aranžmana, posebno temeljenih na kombinaciji avionskog prijevoza i smještaja u hotelima.
Kriza, s druge strane, nije načela segment kružnih putovanja, gdje je čak i lani povećan broj putnika.
Uz rast volumena prometa osobnim automobilom, što nam, dakle, ide u prilog zbog blizine najjačih tržišta, reducirani su programi temeljeni na zrakoplovnim čarterima. Nasuprot tomu, konstantno raste interes za 'low cost' letovima.

Kakva nas godina očekuje?
Ministarstvo turizma i HTZ 2010. vide kao:
- godinu 'last minute' rezervacija;
- godinu stranoga gosta i bliskih odredišta;
- sezonu kada će gost više nego ikad prije tražiti vrijednost za novac;
- ljeto kada će glavni oslonac ostati na kampovima, marinama i privatnom smještaju iako se blago poboljšanje očekuje i u poslovanju hotela;
- neizvjesne mjesece u kojima će većina konkurentnih zemalja nastaviti pojačavati promociju provođenja odmora u domaćim destinacijama.

Srijeda, 13.01.2010. / Davor Verković, vjesnik.com