Crne prognoze

Pad prihoda u turizmu do 20 posto

Fizički pad turizma teško je procijeniti, ali financijski pad mogao bi iznositi 10 do 20%, jer će se, procjene su UHPA, bolje prodavati jeftiniji last-minute aranžmani i privatni smještaj.


"Odlazak hrvatskih građana na putovanja je u padu, koji se popeo na čak 10 do 15 posto", kazao je Zoran Pečarević, predsjednik Uprave Generalturista, naglašavajući da će se pravo stanje znati tek nakon ljetnog dijela turističke sezone.

Hrvati manje putuju i u inozemstvo, što je dijelom povezano s ljetovanjem na Jadranu. Kao primjer, Pečarević navodi da TUI godišnje u Hrvatskoj proda oko 2 milijuna eura putovanja, dok u Sloveniji proda i do 12 milijuna eura vrijedna putovanja u inozemstvo.

"Nesigurnost zaposlenja i smanjivanje plaća reflektira se na sve pa i na turizam", kaže Pečarević navodeći da cijeli Zagreb može podržati tek jedan charter prema destinacijama poput Maroka i Egipta.

Broj inozemnih noćenja u prva četiri mjeseca, ostvarenih u Hrvatskoj, razlikuje se u odnosu na lanjsku sezonu samo za tisuću, pokazali su podaci iz UHPA-e, što je komentirano kao izvanredan rezultat, s obzirom na to da je Uskrs ove godine bio kasnije.

Činjenica je da su bookinzi slabiji, kaže i dodaje da su mnogi konkurenti već snizili cijene. "Ne želim nikome sugerirati da snižava cijene, ali činjenica je da nas mnogi doživljavaju preskupima", kaže Pečarević. Iako mi smatramo da imamo ljepše more, nastavlja, taj dojam gosti moraju cjenovno valorizirati.

Booking je na razini manjoj od one ostvarene prošle godine, potvrdila je Maja Stanić direktorica Udruge hrvatskih putničkih agencija, te dodala da je zabilježen veći interes za last-minute. Najavila je da će UHPA poslati svim hotelijerima apel da redefiniraju politiku cijena, odnosno da ih snize.

Pečarević je ponovno istaknuo problem sa strukturom smještajnih kapaciteta, koji u usporedbi s hotelskih 130 tisuća ležaja nudi čak 500 tisuća ležaja. "Jeftini privatni smještaj ne može nositi hrvatski turizam, to moraju biti hoteli, a oni trenutno imaju nisku stopu popunjenosti i većina ih radi tek tri do četiri mjeseca godišnje", komentirao je.

Putničke agencije, imaju preveliko opterećenje kroz porezna i parafiskalna davanja, što dovodi do manje konkurentnosti u odnosu na inozemne kolege.

"Turizam je radno intenzivna djelatnost, nisko je akumulativna i svako opterećenje se u ovoj industriji jako osjeti", istaknuo je Pečarević. S dozom ironije komentirao je isticanje turizma kao važne djelatnosti i strateške grane hrvatskog gospodarstva dok se u isto vrijeme sektor ne oslobađa od previsokih nameta. Stanić je istaknula da ne vjeruje u to da će se realizirati snižavanje parafiskalnih nameta, s obzirom na to da je odluka o tim nametima prepuštena lokalnoj upravi. "Bez promjene zakona takve promjene neće se realizirati", kazala je Stanić.

U Zagrebu je UHPA održala je posljednji od 10 seminara za destinacijski menadžment. "Smještaj se u turizmu podrazumijeva, nitko ne dolazi zbog lijepe sobe pa jedino dodatnom ponudom u destinaciji možemo produljiti sezonu", kazao je Pečarević. Izvijestio je da je veliki interes za ovaj tip seminara pokazan u sjeverozapadnoj Hrvatskoj, naročito u Zagrebu, dok je u Osijeku pokazan vrlo nizak interes, pa se na trening prijavilo tek 9 agencija.

"Temeljem ovog programa očekujemo da će u Hrvatskoj stvoriti 50 do 70 novih programa", kazala je Stanić te napomenula da je destinacijski trening prošlo 200-tinjak zaposlenika putničkih agencija, piše SEEbiz.

Preuzeto s portala Net.hr

Srijeda, 20.05.2009.