Totalni poraz hrvatskog školstva: više od pola maturanata plaća pripreme

Totalni poraz hrvatskog školstva: više od pola maturanata plaća pripreme

Plaćene instrukcije i pripreme negativno utječu na jednakost obrazovnih mogućnosti hrvatskih učenika

Plaćene instrukcije iz pojedinih školskih predmeta i organizirane pripreme za državnu maturu, što se kolokvijalno nazivaju obrazovanjem u sjeni, tijekom pandemije su prosperirale i dodatno se utvrdile. Prakse su to za kojima, kako pokazuje najnovije istraživanje Borisa Jokića i Zrinke Ristić Dedić s Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu, učenici ustaljeno posežu kako bi krpali rupe koje ostavlja strukturalno manjkav obrazovni sustav.

Privatne instrukcije koristi gotovo 40 posto učenika 8. razreda osnovnih te 2. i 4. razreda srednjih škola. Prednjače maturanti gimnazijskih programa gdje svaki drugi koristi privatne satove poduke. Takve su se poduke prilagodile pandemijskim uvjetima pa je značajan broj učenika tijekom prošle školske godine pohađao online instrukcije. U usporedbi s prijašnjim istraživanjima na ovu temu, nove brojke zagrebačkih znanstvenika ukazuju na konstantnost pojave korištenja privatnih instrukcija.

S druge strane, najnoviji podaci o korištenju pripremnih tečajeva za državnu maturu govore da su oni postali apsolutni normativ. Značajnih 56 posto učenika završnih srednjoškolskih razreda ih pohađa, a u tome prednjače plaćene pripreme privatnih tvrtki. Ovi rezultati, među ostalim, pričaju priču o negativnom utjecaju na jednakost obrazovnih mogućnosti hrvatskih učenika i istovremeno govore da je u našem obrazovnom sustavu nužno mijenjati mnoge stvari.

Maturanti najčešći na instrukcijama
Kako točno učenici koriste privatne instrukcije kao popravni alat za ono što nisu savladali u školi, Jokić i Ristić Dedić ispitivali su u svibnju 2021. godine na reprezentativnom uzorku tako da su rezultati primjenjivi na cijelu populaciju. U 81 osnovnoj i 80 srednjih škola, među učenicima 8. razreda osnovne te 2. i 4. razreda srednje škole nalaze da je 38 posto maturanata, 36,6 posto učenika 2. razreda srednjih te 37,2 posto učenika 8. razreda osnovnih škola išlo na privatne instrukcije.

Pandemija na njih nije bitno utjecala. Instruktori su se prilagodili uvođenjem online poduka pa je tako 20,6 posto maturanata i 15,9 posto učenika osmih razreda pohađalo online instrukcije. U korištenju instrukcija, gledajući regionalno, prednjače Zagreb i Dalmacija, a značajno češće i redovitije ih koriste djeca obrazovanijih roditelja te učenici slabijeg školskog uspjeha. Uspoređujući gimnazije i strukovne škole, na instrukcijama su češće gimnazijalci, a najrjeđe učenici trogodišnjih strukovnih programa. Posebno su redoviti maturanti gimnazija; svaki drugi je u svom završnom razredu koristio usluge privatnih instrukcija.

Cijeli članak pročitajte na telegram.hr

Četvrtak, 23.06.2022. / Dora Kršul, telegram.hr