Menadžment + vodstvo = uspjeh

Vođa se postaje, a ne rađa. Vođe su ljudi koji znaju što žele, zašto to žele, znaju načine kako ostvariti svoje ciljeve, osiguravajući si pri tome (dobrim komuniciranjem svojih želja) kooperaciju i podršku ostalih.

Vođenje je jedna od funkcija menadžmenta, a možda bi se moglo reći i da je najvažnija funkcija menadžmenta. Naime, ni od jedne druge menadžerske funkcije uspješnost poslovanja ne ovisi toliko kao od funkcije vođenja. Ono je umjetnost koja se mora razvijati i usavršavati. Bit vođenja je u slijeđenju, tj. u volji ljudi da slijede i pridržavaju se onoga što je voda rekao ili naredio.

Osnovne karakteristike vođa
Ono što je dobra vijest je da ne morate imati nikakvu posebnu kombinaciju vještina i osobnih karakteristika da biste vodili druge. Nitko jos nije uspio razviti teoriju koja bi dokazivala da je vodstvo tek rezultat samo prave kombinacije osobnih karakteristika. Drugim riječima, nitko nije automatski diskvalificiran kao potencijalni voda. Uz nova znanja, trebate svakako što više iskoristiti snage, vještine, i pozitivne karakteristike koje već posjedujete. Vođe uvijek istupaju naprijed. Nadređeni ih ne mogu zastrašti. Traže nova područja odgovornosti kako bi mogli pokazati svoje liderske vještine i privući više sljedbenika. Oni se ne boje da će biti previše zatrpani poslom. Prihvaćaju nove odgovornosti, stare dodjeljuju drugima i kreću dalje. Stvaraju li vođe svoja vlastita "carstva"? U određenom pogledu da. Ali to se ne događa uvijek samo zbog samopoštovanja ili moći. Cesto traže dodatne odgovornosti da bi imali veću kontrolu nad produktivnošću te postigli bolje rezultate. Prave vođe žele promjene. I status quo smatraju dosadnim i u njemu se ne osjećaju ugodno. Oni su inovatori, zagovarači promjena i voljni su preuzeti rizik. Ljudi s pozitivnim stavom razmišljaju pozitivno, čine pozitivne stvari i privlače pozitivne ljude. Uspješni vođe usavršili su te osobine, tako da su im one postale velika prednost. Oni znaju da sami stvaraju svoje stavove. Oni su ljudi koje drugi žele slijediti, oni su ti koji su različiti od drugih. Vođe rade na jačanju svojih stavova. Oni znaju da pozitivan stav može stvoriti ili prekinuti napetu situaciju među ljudima.

Probijte se na prvo mjesto
Ako ste odlučili prihvatiti izazov usavršavanja vodstvenih vještina, treba uzeti u obzir nekoliko faktora:

1. Prije svega, zaštititi svoje slabosti - uvijek ćete biti u centru pažnje, što znači da bi se netko mogao okrenuti protiv vas. Također, budite svjesni da možda nećete dobiti podršku koju su vam mnogi obećali kada postanete njihov vođa. Jako vodstvo zahtijeva da se naglasak stavi na uspostavljanje učinkovite i postojane dvosmjerne komunikacijske mreže. Uz prenošenje pozitivne sile koju je stvorio vođa, vaša mreža mora otkrivati potencijalno opasne suprotne sile koje vas žele onemogućiti, tako da možete provesti neki oblik korektivnih akcija prije nego što stvari izmaknu kontroli.

2. Djelujte na području koje vama odgovara - kad postajete vođa, važno je da to učinite na način koji vama odgovara. To znači, ostanite u okvirima vlastite ličnosti i vlastitog stila. Bitno je da počnete tamo gdje jeste i ojačate se u svim područjima važnim za vodstvo.

3. Održavajte svoju menadžersku sposobnost - koja god bila razina vaših menadžerskih sposobnosti, trebate izgrađivati vašu sposobnost vođenja na osnovi tih vještina. To znači da morate ostati u toku s razvojem menadžmenta, uvijek dograđujući potrebne vještine dok poboljšavate svoje vodstvo. Kad biste zanemarili svoju menadžersku osnovicu, to bi vam moglo upropastiti budućnost. S menadžementom morate ostati u toku čak i nakon što ste usavršili vještine vodstva i ukomponirali te nove elemente u svoj stil. Opet je ravnoteža ključ za stvaranje osnova vodstva koje će za vas djelovati. Ako imate na umu ove spomenute jednostavne mjere opreza, spremni ste postati onakav vođa/menadžer ili menadžer/vođa kakav želite biti.

Strategijski model vođenja
Formula za uspješno vodstvo može se izraziti kao Strategijski model vođenja:
1. VIZIONARSKA MISIJA - sposobnost da se viidi cijela slika, te da se sastavi plan aktivnosti koji vodi do visoko postavljenoog cilja.
2. ODLUČNO DONOŠENJE ODLUKA - sposobnost da se efektivno dodjeljuju ovlaštenja te donose ispravne i pravovremene odluke.
3. TEORIJA UZAJAMNOG NAGRAĐIVANJA - sposobnost da se odnosi među ljudima unapređuju na osnovi ravnoteže u nagrađivanju svih ljudi koji sudjeluju u poslu.
4. EFIKASNA KOMUNIKACIJA - sposobnost da se izrazi mišljenje (kroz pisanu, verbalnu i neverbalnu komunikaciju) koje će drugi razumjeti.
5. MOĆ UTJECANJA NA DRUGE - sposobnost da se usmjeri druge prema željenim akcijama.
6. POZITIVNA SILA - sposobnost motiviranja i stimuliranja drugih na poduzimanje željene akcije.

za croatiabiz.com: dipl. inž. Željka Senjak

Četvrtak, 28.10.2010.