Greške koje mogu uništiti sve marketinške napore

Da bi marketinške kampanje bile uspješne, iza njih mora stajati razrađena korporativna politika rasta i razvoja te podrška najvišeg menadžmenta koji ima viziju kako će kompanija napredovati.

Peter Drucker, jedan od vodećih autora s područja menadžmenta, smatra da postoji samo jedna vrijedna definicija svrhe poslovanja: kreirati potrošače. Zbog toga poduzeće ima samo dvije osnovne funkcije: marketing i inovaciju. Osnovni marketinški miks čine četiri elementa: proizvod ili usluga, cijena, distribucija i promocija. Nažalost, najveći broj marketinških odjela danas ne sudjeluje u kreiranju svih elemenata marketinškog miksa. Marketing se pri tome najčešće koncentrira na oglašavanje koje je sastavni dio promocije. Ako se marketing u poduzeću poistovjećuje samo s oglašavanjem, većina direktora će se pri analizi velikih računa za oglašavanje zapitati: "Kada će se vratiti uložena sredstva?" Tako dolazimo do zaključka da će marketing u budućnosti postati vrlo izazovan posao. Zadatak marketinga nikako nije samo oglašavanje, već treba biti usmjeren na stvaranje proizvoda i usluga kojima će se zadovoljiti potrebe ljudi.

Nove mogućnosti
Zaposlenici u marketingu moraju biti vješti u otkrivanju novih mogućnosti, odnosno u pronalaženju nezadovoljenih potreba i rješenja će poboljšati uvjete života. Tako se vraćamo definiciji marketinga i činjenici da marketing mora biti pokretač poslovne strategije. Najčešći problem u poduzećima je nedovoljno poznavanje tržišta i potrošača ili nedostatak organizacije u pružanju proizvoda i usluga koje želi ciljna skupina. Na pitanje tko je njihova ciljna skupina, poduzetnici vrlo često odgovaraju da su to "svi". Takav odgovor nije prihvatljiv, jer svaka grupa potrošača ne može biti odani kupac. Poduzeća se moraju koncentrirati na segment tržišta koji zaista voli njihove proizvode i usluge. Ciljna skupina mora biti upoznata s onim što poduzeće nudi i treba znati točnu razliku između njihove ponude i ponude konkurencije.Važno je i razmišljati o odnosima sa zaposlenicima, dobavljačima, distributerima, investitorima i ostalim zainteresiranim stranama. Zaposleni najbolje rade kada su dobro odabrani, obučeni, motivirani i poštovani. Loša organizacija, nemogućnost usavršavanja i česte neopravdane kritike, najčešći su razlozi nezadovoljstva na radnom mjestu.

Suradnja s partnerima
Menadžeri su ranije učili da svoj kolač na tržištu moraju oteti drugome i da je zarada fiksna. Iz toga slijedi da su očekivali da najvišu zaradu mogu ostvariti jedino u slučaju da svoje partnere (odnosno zaposlenike, dobavljače ili distributere) plaćaju što je moguće manje i na taj način stječu dobit na račun drugih. Danas je sve očitije da ekonomski rezultati poduzeća počinju ovisiti i o načinu na koji poduzeće postupa sa svojim partnerima, bez obzira da li je riječ o zaposlenicima, distributerima, dobavljačima...Nepoznavanje konkurencije i njihovog rada treći je veliki problem. Zaposlenici u poduzeću često razmišljaju o najbližim i direktnim konkurentima, dok ne obraćaju pažnju na udaljenije konkurente i nove tehnologije. Lanac brze hrane bi mogao potražiti konkurenciju među drugim lancima brze hrane, ali ako bi razmišljao šire, to bi mogle biti i različite pizzerije, piterije, kiosci sa sendvičima i pecivima te supermarketi koji nude gotovu hranu. Mudar je potez odabrati osobu koja će biti odgovorna za prikupljanje informacija o konkurenciji.Veliku prijetnju poduzeću može predstavljati i nova tehnologija. Poduzeće mora pratiti i ulagati u tehnologije jer tako štiti svoju budućnost. Treba redovito prikupljati informacije o konkurenciji, pažljivo pratiti novu tehnologiju i pripremati bolju ponudu od konkurencije. Tako će se otkrivati nove prilike koje će dovesti do zauzimanja bolje pozicije na tržištu.

Konkurencija - Važno je predviđati
Svijetom biznisa kruži priča o zaposleniku jednog odjela General Electrica koji se obratio direktoru hvaleći se porastom prodaje od 20 posto i odmah dobio otkaz. Direktor mu je dao otkaz uz sljedeće objašnjenje: "Takav porast je posljedica sloma našeg najvećeg konkurenta. Lako je tako ostvariti rast. Morali ste nas uvesti u novi obećavajući posao. Zadržali ste nas u prošlosti, a trebali ste nas pripremititi za budućnost." Istinita ili ne, ta priča zorno oslikava važnost gedanja u budućnost i praćenja novih tehnoloških trendova i tržišnih kretanja. Puko fokusiranje na konkurenciju vrlo će brzo dovesti do stagniranja, a tada neće pomoći ni najbolja marketinška kampanja.

Nedjelja, 22.04.2012. / Elvira Mlivić Budeš, osnivačica poslovnog učilišta, poslovni.hr