Srbić: Pokrenuti startup u Hrvatskoj sve je lakše

Srbić: Pokrenuti startup u Hrvatskoj sve je lakše

Nuqleus je prvi hrvatski deep-tech venture builder organiziran u sklopu Inovacijskog centra Nikola Tesla. Nuqleus uključuje znanstveno-istraživačke institucije u inovativni ekosustav i povezuje sve dionike kroz strukturirani program u kojem svaki dionik ima jasnu funkciju.

Fokus je na primjeni rezultata znanstvenih istraživanja u stvarnom svijetu, surađujući s istraživačima, znanstvenicima i profesorima iz znanstveno-istraživačkih institucija. Nuqleus pomaže istraživačima u ispitivanju komercijalne vrijednosti njihovih ideja i pronalaženju primjene u realnom svijetu, istaknuo je u razgovoru za PoslovniFM Matija Srbić direktor Nuqleusa i voditelj projekta u inovacijskom centru Nikola Tesla.

– Posebno se ističemo po interdisciplinarnosti, potičući suradnju među istraživačima iz različitih područja. Tako, rješavamo izazove iz područja kemije, agronomije, medicine i drugih disciplina, koristeći tehnološka rješenja kako bi pomogli u rješavanju problema. Najviše se prijavljuju ljudi iz tehnoloških disciplina, a Nuqleus im pruža snažnu podršku kroz iskustvo mentora i partnerske institucije.

– Daleko smo još od razvijenih centara poput Oxforda ili ETH Züricha, ili čak Graza. I dalje su oni ispred nas, ali nastojimo primijeniti dobre prakse koje funkcioniraju u tim centrima u našem okruženju. Ne izmišljamo toplu vodu, već promatramo što funkcionira vani i pokušavamo to implementirati kod nas. No, još uvijek smo u fazi promjene mentaliteta. Nemamo puno istraživača i znanstvenika koji razmišljaju komercijalno kad pokreću nove projekte, već su više usmjereni na bazična istraživanja. Ipak, primjećujemo sve veći interes, posebno nakon što su vidjeli rezultate prethodnih startupova koji su prošli kroz naš program. Čini se da idemo u dobrom smjeru. Imamo razne projekte, od europskih do lokalnih inicijativa, pojasnio je Srbić u razgovoru s Borisom Živkovićem, urednikom podcasta Pametna Hrvatska. Cjelovit i vrlo analitičan razgovor poslušajte u streamu prvog poslovnog radija PoslovniFM, na podcast platformama Mixcloud i Spotify (u nastavku izravno linkovi) ili preuzmite za kasnije slušanje, kad god želite.

– Inovacijski centra Nikola Tesla osnovan je 2015. godine i od tada se fokusiramo na dugoročnije strategije, poput spomenutog Nuqleusa i nedavne inicijative kao što je projekt Scinergy. Surađujemo s industrijom kako bismo pomogli znanstvenicima da komercijaliziraju svoje ideje kroz pokretanje startupova ili spin-off tvrtki. Također, pomažemo industriji identificirati izazove s kojima se suočavaju i povezujemo ih s odgovarajućim znanstvenicima za suradnju na rješenjima.

– Svakako valja izdvojiti projekt Scinergy. Naime, nedavno nam je pristupila Svjetska banka s idejom da radimo na projektu koji je imao za cilj povezivanje znanstvenika i industrije kroz tzv. brze sastanke. Ideja je bila olakšati komunikaciju i identificirati potencijalne dugoročne suradnje. Pozitivno smo iznenađeni rezultatima, što nam daje vjeru da možemo unaprijediti suradnju između znanstvenika i industrije u Hrvatskoj na razinu koja odgovara europskim standardima, kazao je.

– Bili smo prilično skeptični kad su nas kontaktirali. Nismo ni sami bili sigurni koliko ima tvrtki u Hrvatskoj koje rade inovativne stvari, toliko inovativne da im treba znanstvenik. Postoji razlika kada radite projekt, trebate li stručnjaka ili znanstvenika koji će napraviti istraživanje prije nego što dođe do implementacije. Na nedavno održanoj Scinergy konferenciji imali smo dio s brzim sastancima, panel diskusijama, predavanjima i predstavljanjem naših startupova. A ta je konferencija požnjela zapaženi uspjeh. Imali smo preko 250 prijava od strane tvrtki i preko 100 prijava od strane znanstvenika, što nas je iznenadilo jer nismo očekivali toliko interesa, ponosno će Srbić.

– Primijetili smo velik potencijal u području proizvodnje i prerade. Vidimo mogućnost automatizacije procesa, uštede energije te uvođenja robotike i raznih senzora. Tvrtke koje sudjeluju dolaze iz cijele Hrvatske, iako je Zagreb dominantan, uključene su tvrtke iz Zagorja, Splita, Osijeka, Rijeke i Istre. Imamo različite veličine tvrtki, od lidera na tržištu do malih obiteljskih poduzeća koja mogu unaprijediti svoje procese implementacijom rješenja iz područja umjetne inteligencije.

– Startup scena u Hrvatskoj napreduje. Mislim da smo u kratkom vremenu postigli mnogo, ali, naravno, uvijek možemo bolje. Ljudi poput osnivača InfoBipa, Damira Sabola, ili Mate Rimca trasirali su put i radili prve korake. Sada imamo modele koje nove generacije mogu slijediti. Ljudi iz Hrvatske rade u velikim svjetskim tvrtkama poput Googlea i Microsofta, što pokazuje da Hrvatska ima kvalitetne ljude. Ono što još uvijek nedostaje je bolja komunikacija među svim dionicima, uključujući inkubatore, fondove, fakultete i javne institucije, kako bismo bolje fokusirali zajedničke ciljeve i surađivali oko njih.

– Što se tiče glavnih kvaliteta startup scene u Hrvatskoj, istaknuo bih upornost, sposobnost preživljavanja i kreativnost. Naši ljudi su inovativni i vole raditi na najnaprednijim stvarima. Polako počinjemo shvaćati i poslovnu stranu korisnika i prodaju, što je važno za daljnji razvoj. Dok još uvijek nismo na razini američkog mentaliteta, učimo kako biti dobri prodavači i prenosimo ta znanja na nove generacije.

– Pokrenuti startup u Hrvatskoj više i nije tako teško, niti birokracija pravi probleme. Spomenimo izvrstan natječaj za startupove koji je pokrenulo Ministarstvo znanosti i obrazovanja za one koji dolaze s fakulteta, odnosno spin-off poduzeća mladih istraživača. Natječaj im pruža im priliku za dobivanje do 200 tisuća eura bespovratnih sredstava, što predstavlja značajnu potporu za startupove u početnoj fazi. Ovi poticaji su na razini Europe, što pokazuje da su takve prilike dostupne i u Hrvatskoj, ne samo u široj europskoj regiji. Čak šest naših startupova je već dobilo ovu potporu, ali sada im slijedi izazov provedbe projekata, napominje Srbić na kraju razgovora za PoslovniFM.

poslovni.FM

poslovni.FM

Nastao kao izraz želje da se dobre priče i događanja, kao i uspjesi poduzetnika predstave širom krugu ljudi, posebno i zato što u današnjim mainstream medijima gospodarstvo i poduzetništvo ne dobivaju količinu prostora koja bi bila u skladu s njihovom snagom i značenjem, na hrvatskom medijskom tržištu pokrenut je PRVI POSLOVNI RADIO koji će sve svoje aktivnosti usmjeravati i provoditi pod brendom poslovniFM.

W: poslovnifm.com

Petak, 05.04.2024. / poslovniFM