Spremnost na prihvaćanje promjena u pravom trenutku ključ je uspješnog restrukturiranja

U proteklih nekoliko godina, kriza je bila jedna od učestalo spominjanih riječi kada god bi se u javnosti pričalo o gospodarstvu i poslovanju na državnoj ili privatnoj razni. Uz krizu, često su se spominjale neisplate plaća, štrajkovi, stečaj, a nešto rjeđe i pojam restrukturiranje.  Iako je navedeni termin često negativno konotiran (jer ga se najčešće promatra iz perspektive otpuštenih), za mnoge je tvrtke ono spas u najtežim trenucima pružajući im prostor i mogućnosti da održe  „glavu iznad vode“.

Mnogi uz restrukturiranje vežu samo smanjivanje broja zaposlenih, no ono je puno više od toga. Uz već spomenuto, ono uključuje reorganizaciju cijele tvrtke – od vlasničkih, organizacijskih, operacijskih i financijskih struktura pa sve do najjednostavnijih jedinica poslovanja koje je potrebno optimizirati. Neovisno o razlogu provođenja restrukturiranja, važno da se provede pravovremeno i planski -  uzevši u obzir sve parametre koji potencijalno mogu utjecati na njega. 

Jedan od čestih razloga neuspješnog restrukturiranja je to što se voditelji tvrtki prekasno odlučuju za pokretanje procesa restrukturiranja. Odluke o smanjenju broja zaposlenika, smanjenju troškova i smanjenju obima poslovanja, događaju se u trenutku kada su tvrtke već preduboko i predugo „zaglibile“ kako bi se mogle konsolidirati.

Jedan od problema neuspješnog restrukturiranja, pogotovo u korporativnim okruženjima  velikih kompanija, je taj što je u takvim okruženjima teže i sporije napraviti promjene u odnosu na manje tvrtke. Kako bi uspjele opstati na tržištu, tvrtke moraju brzo i spremno prihvatiti promjene, preorijentirati se na novi plan poslovanja i organizirati posao na drugačiji način nego što su to običavale prije. U većim sustavima, angažman vanjskih konzultanata rezultirati će sa većim uspjesima od internih mjera, budući da se radi o sporim i tromim sustavima.  

Srce svake poslovne organizacije su njeni zaposlenici i važno je zadržati njihovu koncentraciju, volju i angažman u, za njih, vrlo stresnim uvjetima.  Otpuštanja često izazivaju strah, stres i lošiju produktivnost kod zaposlenika koji ostaju - što je očekivano i normalno. Dobar CEO i/ili menadžer ljudskih potencijala u ovakvim situacijama ima težak zadatak – zaposlenike preorijentirati na novi način poslovanja, vratiti im radnu motivaciju i ono što je najbitnije  - vjeru u krajnji uspjeh.

Promjene se tijekom restrukturiranja trebaju odvijati na svim razinama – kako se očekuju promjene od zaposlenika, tako se iste trebaju odvijati i kod samih leadera. Velike promjene znače i bezbroj pitanja i detalja s kojima se cijela organizacija treba upoznati. Zato je tijekom restrukturanja izuzetno važna komunikacija koja treba biti jasna, periodička i otvorena. Svako izbjegavanje komunikacije potencijalno može stvoriti nepovoljnu klimu koja može naštetiti tvrtki u ovako teškom razdoblju.  

Nove strategije, novi planovi, novi načini poslovanja, nova zaduženja i očekivanja trebaju biti jasno komunicirani zaposlenicima. Prijašnji modeli poslovanja više možda neće biti primjenjivi i zato je važno da svatko od zaposlenika zna koja je njihova uloga u tvrtki.

Važan element jest i edukacija postojećih zaposlenika budući da će se njihove funkcije i zaduženja proširiti ili promijeniti.  Zaposlenike i tijekom restrukturiranja treba educirati kako bi kvalitetno mogli obavljati zadatke koji se od njih očekuju. Vrijeme je važan faktor i iz perspektive uspjeha  - iako se prihvaćanje promjena treba dogovoriti u što kraćem roku, pozitivnim pomacima na općoj razini trebat će ipak nešto malo više vremena.

Više o samoj temi restrukturiranja kompanija možete saznati na stručnoj regionalnoj konferenciji HR Summit, koja će se na temu „Restrukturiranje i vitalnost organizacije“ održati 09. i 10. svibnja u Splitu. HR Summit, koji će se ove godine održati sedmi puta, okuplja stručnjake i profesionalce iz područja ljudskih resursa,  a ove godine mogu saznati iskustva tvrtki koje su već prošle ili još uvijek prolaze proces restrukturiranja. I ove će se godine dodijeliti nagrada najboljem HR Manageru godine Prometej i prizanje Mladi potencijali HR-a.

Prijavite svoje sudjelovanje već danas na www.hrsummit.hr.

7. HR Summit organizira posao.hr, a podržavaju EAPM, SKZ, Ekonomski fakultet u Ljubljani, HR Centar, SAAB, Zagrebačka banka, poslovni.hr, boljiposao.com i Oglasnik.

Petak, 11.04.2014.