Dino Čović - od Gamera do Businessmana

Dino Čović - od Gamera do Businessmana

Što je Dinu Čovića dovelo do uspjeha u poslovnom svijetu? Jesu li to knjige, škola ili pak World of Warcraft i Witcher? Pročitajte u nastavku.

Kako to da još uvijek niste otišli raditi i živjeti u inozemstvo?
Živio jesam u inozemstvu godinu dana, specifično u Austriji gdje sam pohađao studij pod nazivom "Business Consultancy International" na fakultetu Fachhochschule Wiener Neustadt. Odlučio sam se za tu opciju jer sam smatrao da obrazovni sustav u Hrvatskoj manjka, te sam smatrao da ću dobiti više znanja te bolje poslovne prilike ako bih studirao i radio vani. Igrom slučaja sam se morao vratiti nazad u Hrvatsku, i tu je krenuo karijerni put na kojem sam sada, i iskreno ne mogu se vidjeti nigdje drugdje.

Kratko opišite Vaše dosadašnje radno iskustvo? Koje iskustvo biste izdvojili kao najupečatljivije i zašto?
Imao sam svakakva iskustva kroz 7 godina radnog staža, van game dev industrije izdvojio bih specifično rad na događajima kao što su Pannonian Challenge, Ultra Europe Festival, Reboot Info Gamer. Tokom rada na ovim događajima najviše sam naučio kako managirati stres te "snađi se druže" tip mentaliteta koji mi i dan danas pomaže u svim mojim poslovima. Što se game dev industrije tiče istaknuo bih rad u Gamepires-u pošto je to najveći core game dev studio u Hrvatskoj. Po prvi put u životu sam pogledao iza zavjesa game developmenta i od tada se ne vidim niti u jednoj drugoj industriji.

Je li gaming industrija nešto čime ste se oduvijek htjeli baviti ili ste se naknadno zaljubili u u tu industriju? Kada i zašto se rodila ljubav prema gamingu?
Od malena sam volio igre, jedno od prvih sjećanja mi je igranje Warcraft III na onim starim bijelim kantama koje smo zvali računalima u to doba i od tada nije prošao niti jedan mjesec, a da nisam igrao barem jednu igru. Igre su najinteraktivniji i emocionalno povezani mediji u svijetu te smatram da koga god su igre dotaknule na način kao što su i mene, da su barem jednom sanjali da rade u game dev industriji.

Kako se to nadovezuje na Vašu marketinšku karijeru?
Odlučio sam se za marketing kao karijerni put zato što sam smatrao da će mi dati najveću dozu fleksibilnosti oko izbora industrijeu kojoj se mogu zaposliti. Samo eto, igrom slučaja, barem što se game dev industrije na Balkanu tiče, kombinacija formalnog znanja u marketingu te generalna ljubav prema igrama me odvela na ovaj put koji sada živim.

Biste li rekli da je gaming rastuća industrija u Hrvatskoj? Ako DA – Što je dovelo do toga – marketing (oglašavanje), pandemija ili nešto treće?
Ne samo da je rastuća industrija u Hrvatskoj, globalno je rastuća industrija, i rijetko tko joj može konkurirati, a nismo ni počeli. Igre postoje manje od 50 godina (ako gledamo prvu igru "Pong" koja je izašla 1976.), ovo je još uvijek relativno mlada industrija, ali zato što se statistika i količine novaca u optjecaju tiče, gaming industrija vodi u svakom pogledu globalno. Smatram da mi u Hrvatskoj još nismo na nivou na kojem zaslužujemo biti, ali i uz sve prepreke koje su bile bačene pred nas, još uvijek raste i ne vidimo trenutak kada bi stala. Uspjeh game dev industrije ovisi o ogromnoj količini faktora, ali one koje bih istaknuo koje su Hrvatsku lansirale bi bili svjetski hitovi kao "SCUM" i "Escape Room Simulator", birokracijska podrška (ukidanje duplog oporezivanja, pridruživanje EU, NKD klasifikacije u DZS, raznovrsni poticaji, Pismo Inkubator u Novskoj i sl.), te naravno sve osobe koje su ikada htjele ili pokušale podići svjest o game dev industriji u lijepoj našoj.

Prema Vašem mišljenju i iskustvu, koje sve struke i znanja se mogu pronaći unutar gaming industrije? Podrazumijeva li to (iskustvo) igranja po cijele dane (ima li uopće takav opis posla i radno mjesto :)) ili to uključuje analitičare, strategiju i dizajn, itd?
SVAKI kreativni ventil koje čovječanstvo ima se može naći u game dev industriji. Zato i je jedina industrija koja ima veću emocionalnu povezanost s krajnjim kupcima nego bilo koja druga industrija na svijetu. Od pisanja, glazbe, plesa, mačevanja, crtanja, kiparstva, svaka takva aktivnost se može primijeniti negdje u game dev industriji. To naravno i podrazumijeva, taj malo po meni pogrdni "igranja po cijele dane", igre su danas kompliciranije no ikad, i Testeri (QA-Quality Assurance) nikada nije bio manje zapostavljen, što je žalosno, zato što je QA posljednja 'linija obrane' od nedovršene i strgane igre i krajnjih potrošača. Testeri osim što moraju imati živaca i strpljenja ponavljati jedno te iste akcije unutar igre, također moraju biti analitičari, stratežisti i dizajneri u glavi kako bi efektivno mogli iskomunicirati probleme developerima i pomoći im u rješavanju tih problema iz perspektive igrača, jer igrači su najbitniji.

Kakve poslovne izazove očekujete u gaming industriji vezano uz razvoj novih tehnologija? S kojima ste se do sada susretali za vrijeme svoje karijere?
Ne smatram da su ikakve nove tehnologije izazovi, to su nove prilike koje smanjuju prag ulaska u game dev industriju, što je dugotrajno svima nama u interesu. Zato što se AI koristi ne samo u game dev industriji nego i velikoj većini tehnološko nastrojenih industrija već desetljećima, samo je u zadnje 2-3 godine postao zeitgeist. Ono što je generalno "hot topic" u game dev industriji specifično je korištenje AI-a za kreaciju asseta. Smatram da je AI alat koji moramo naučiti i koristiti ga u budućnosti kao što su parni strojevi bili tokom prve tehnološke revolucije, ali paralelno ga regulirati i ne dopustiti mu da radi ono što radi već godinama, a to je krade. Niti JEDAN generativni AI nije napravio ništa, ukrali su sve što su mogli s interneta kako bi naučili ono što mi želimo da on napravi, i to dok god je neregulirano, odbijam podržavati na način na koji je sada implementiran većinski. AI koji redovno koristim je Chat GPT, konkretno za skraćivanje posla istraživanja i filtriranja podataka koji su meni potrebni za posao, te smatram da će samo biti korisniji i šire aplicirani alat ne samo u game dev industriji nego svugdje, pod uvjetom da se pravilno regulira.

Jeste li igranjem igrica stekli kompetencije koje su Vam pomogle u poslu i karijeri? Koje biste izdvojili?
Ljudima će možda ovo zvučati suludo, ali na primjeru World of Warcrafta, igra koja funkcionira kao svoj mali vlastiti svijet sa svojim pravilima, ekonomijom, udrugama i mnogim drugim elementima koji se mogu prekopirati na stvaran svijet, istaknuo bih sljedeće stvari:
- razvoj komunikacijskih sposobnosti (da bi išta konkretno u igri radili, trebaju vam drugi igrači)
- igranje ekonomije, ponuda i potražnja (ulog vremena naspram količine novaca koju dobijem u igri, rezanje cijena na tržištu, monopolizacija proizvoda i sl.)
- organizacija i vođenje tima (vodio sam timove do 25 ljudi te sudjelovao u diplomatskom tipu glasanja unutar igre kako bi što efektivnije riješili ciljeve koje smo za sebe postavili).

Izdvojite Vaše top 3 igrice koje ste odigrali. Po čemu su te igrice za Vas posebne?
World of Warcraft - Igra u kojoj sam by far proveo najviše sati, upoznao toliko različitih ljudi iz različitih država i sfera života. Upoznao se s predivnom pričom i svijetom, te zapravo naučio stvari koje mi pomažu van igre, i ono naj bitnije, tisuće i tisuće sati zabave, što sam, što s prijateljima.

Baldur's Gate III - Igra koja je izašla prije manje od mjesec dana i koja je dokazala da ako je igra kompletna, kvalitetna i donosi vrijednost igraču, prodati će se sama. Larian nije plaćao streamere da igraju igru, toliko su uvjereni bili u kvalitetu svog proizvoda. Mimo toga, obožavam igru jer koristi sustav Dungeons and Dragonsa, te po meni ima jednu od najrazvijenijih i bogatijih priča u gamingu, gdje akcije igrača STVARNO imaju utjecaj na to što se dogodi.

Witcher 3 - Najpopularnija igra koja se dotiče Slavenske mitologije i kulture, cijeli svijet i ambijent Witcher svijeta je predivan i čak me natjerao da tako počnem i gledati Hrvatsku u jednu ruku, te mi je pobudio interes za našu povijest i mitologiju.

Što Vam je do sad bio najveći izvor znanja – knjige, igrice, radno iskustvo, škola, dodatne edukacije ili možda nešto sasvim neočekivano?
Sve od navedenog :), ali ništa ne može zamijeniti KVALITETNO radno iskustvo. Kad kažem kvalitetno radno iskustvo mislim na rad u okruženju u kojem se može učiti, znači ne čak i pospješuje nego tamo gdje se može. Ako se pospješuje uz dobrog mentora koji će vas uvesti u taj dio posla i objasniti vam ne samo kako i što se radi, nego kako se integrirati u kulturu firme u kojoj se nalazite, to su sve neprocjenjive informacije, pogotovo za osobe koje tek počinju s karijerom.

U zadnje vrijeme vješto ste uplivali u predavačke vode. Što za Vas znači biti dobar predavač? Prepoznajete li sebe u tome i gdje vidite svoj prostor za razvoj?
Za mene dobar predavač pobuđuje interes, i hrani znatiželju osoba kojima predaje, te zapravo pridonosi vrijednost njihovim životima umjesto da ih se uči "štrebanjem" kao što je velika većina hrvatskog obrazovnog sustava. Prepoznajem se u tome zato što želim ojačati eko-sustav hrvatskog game developmenta, tako da imam direktnu ruku u edukaciji potencijalne sljedeće generacije game developera, jer to je ono što nam fali trenutno.

Koja znanja želite prenijeti sudionicima Vaših predavanja? Zašto mislite da su upravo ta znanja bitna?
Želim prenijeti nekoliko veoma specifičnih stvari, koje nisu niti povezane čak uz to što ja radim, nego smatram da se trebaju aplicirati na svaki posao i industriju a to je:
- Kako iskomunicirati svoju ideju ili zahtjev
- Kako doći do odgovora koji te zanimaju
- Kako managirati stres
- Prezentiranje sebe i/ili nečega što zastupate
- Navigiranje poslovne kulture.

Ovo su neke točke koje želim prenijeti mojim budućim studentima, pa čak i da se ne odluče za moju sferu posla, da se znaju snaći u čemu god da odaberu. Jer vrijednost se mora DODAVATI studentima, a ne ju oduzimati.

Kojim životnim motom se vodite i zašto?
"I am a man of fortune, and I must seek my fortune." - Henry Avery 1694. Ovaj citat mi je postao poznat radi igre Uncharted 3, te je moje shvaćanje njega sljedeće: svi smo mi tu igrom slučaja i jedino kako možemo naći svoje bogastvo je ako ga aktivno tražimo. Za neke je to teže, za neke je to lakše, ali bez akcije nema reakcije. Htio bih to povezati s još jednim citatom iz igre Ghost of Tsushima, a to je "an idle blade grows ever dull", u prijevodu mač koji stagnira svakim danom je sve tuplji. U prijevodu moramo se konstantno razvijati i adaptirati kao osobe kako bi bili uspješni.

Koji je Vaš savjet zainteresiranima za rad i zaposlenje u gaming industriji (na što se fokusirati, kako se prezentirati, koja znanja usvojiti, kako pronaći dio gaming industrije koji im najbolje odgovara, ...)?
Gaming industrija nikada nije bila pristupačnija nego što je sada, jest da se trenutno toliko ne pospješuje još na našim predjelima, ali kroz 2-3 godine, putevi ka gaming industriji postati će sve čišći. Od srednje škole u Sisku koja je specifično za gaming do PVZG i Algebre koji od ove godine nude edukaciju na studentskom nivou za gaming industriju te događaja kao što su Reboot Info Gamer. Budite zainteresirani, budite angažirani, obratite pažnju na domaću game dev scenu i podržavajte ljude koji žele biti dio toga. Ako se želite uključiti u game dev industriju, nađite ono što volite raditi bilo to crtanje, programiranje, modeliranje, kreacija videa, što god i izoštrite to koliko vam mogućnosti dopuštaju. Game dev industrija na Balkanu je ekvivalentno djetetu koje tek počinje s osnovnom školom, i što prije uđete, to je bolje za vas i industriju.

Više o Dini poslušajte na:
Insert Coin Podcast
Kvaka24 - Panel o AI-u
HRT - Dnevnik
PlayCon Interview

ili ga kontaktirajte na

Dino Čović linkedin,

osnivač/direktor tvrtke Pointer

Utorak, 29.08.2023.