10 savjeta

Pravila ponašanja u uredu

Ne koristite mobitel, ne puštajte glazbu, ne tračajte kolege i šefove, ne dolazite na posao bolesni. Nemojte krasti tuđe ideje, izbjegavajte razgovore o vjeri i politici, suzdržite se od prostih viceva. Uglavnom, budite pristojni.

Ne mogu je više trpjeti. Žena je toliki ljubitelj narodne glazbe da joj čak te iritirajuće melodije zvrndaju s mobitela i to vrlo glasno. Svaki dan započinje podužim izvještajima, ali ne šefu, već mami, sestri i prijateljicama... I ne o poslu, nego o tome gdje je sve jučer bila i što je radila. Znam sve o njezinom privatnom životu, čak i pojedine intimne detalje. Poslu se posveti tek toliko, između nekoliko pauza, pa se onda na sav glas žali da ništa ne stiže. Vrlo je nervozna i često ima nekontrolirane izljeve bijesa. To me toliko ljuti da bih joj nekad skresao sve u facu, ali ne smijem. Ipak je ona team leader našeg odjela, što bi značilo da mi je na neizravan način ipak nadređena." Riječi su to jednog očajnika koji se ne može boriti protiv osobe s kojom dijeli majušni ured objavljene na jednom hrvatskom blogu. I ne treba ga kriviti, jer da je njegova kolegica ikada razmislila o pravilima ponašanja u uredu, takve gafove sigurno bi izbjegavala. Ne toliko zbog tog sirotog kolege s kojim osam sati dnevno pet dana u tjednu, dijeli nekoliko četvornim metara prostora, već zbog svog imidža. Svi mi znamo da je pristojno staviti ruku na usta kad se zijeva, zahvaliti kad nam netko doda knjigu s visoke police, da izbjegavamo glasno srkanje juhe pred nepoznatima, ali kad dođemo u ured nerijetko zaboravljamo da to nije naša privatna svojina gdje možemo činiti što nas volja. Želite li svoju karijeru usmjeriti na pravi put ili samo spriječiti svoje kolege da vas zamrze, evo nekoliko savjeta koji bi se trebali pridržavati.

1. Kad na poslu vodite bilo kakve razgovore, posebice one privatne, pokušajte biti što tiši. Vaše kolege ne zanima vaš privatni život. Nitko od njih ne drži da je vaša životna sapunica zanimljiva, stoga privatne stvari rješavajte daleko od očiju i ušiju osoba s kojima radite. Naročito izbjegavajte razgovore na toaletu, koji mogu biti iznimno neugodni i za vas, i za vaše kolege, ali i za sugovornika. Ovdje svakako treba dodati i pravila o mobitelima, koji bi olakšali život iznerviranom blogeru s početka priče. Bez obzira koliko vama vesela bila vaša melodija na mobitelu, shvatite da ona pojedinim vašim kolegama može biti izuzetno iritantna. Ako baš ne želite u potpunosti isključiti svoje zvrndalo, barem smanjite ton. Ako ga već morate koristiti na poslu, činite to samo u iznimnim situacijama. Morate li baš razgovarati o privatnim stvarima, činite to podalje od svojih kolega. Posebno izbjegavajte privatne pozive na sastancima s poslovnim partnerima i pred šefom. Čak i ako mobitel samo zavibrira zanimat će vas tko zove, a pažnja će vam odlutati - možda u najvažnijem trenutku.

2. Izbjegavajte se kititi tuđim perjem ili, jednostavnije - osmisli li neki od vaših kolega dobar projekt, ne pokušavajte ga svojatati. Timski rad nije jalov, to zna svaki šef. Osim što će više cijeniti vaš trud, pomisao da mu cijeli kolektiv radi ono za što je u konačnici i plaćen doprinijet će općem raspoloženju u tvrtki. Što više budete radili protiv svojih kolega, prije će vam se to obiti u glavu.

3. Ni po koju cijenu ne dolazite na posao bolesni. Tako nikome nećete ništa dokazati. Posebice ako je riječ o omraženim virusnim infekcijama. Bolesni u uredu nećete biti od nikakve koristi, a možete zaraziti i sve oko sebe. Vjerujte, bez obzira koliko vaši kolege bili zatrpani poslom, neće vam biti zahvalni ako zbog vas budu primorani otići na bolovanje. Zapamtite, svaki dan bolovanja smanjuje plaću.

4. Na poslu izbjegavajte svaki razgovor o vjeri i/ili politici. To se posebno odnosi na one među nama koji vjeruju da su njihova razmišljanja jedina ispravna. Riječ je o temama koje su iznimno osjetljive, koje mogu nekoga smrtno uvrijediti, pa sva vaša uvjerenja radije zadržite za sebe. Uostalom, nikad ne znate kakav background ima onaj kome sipate svoja zrnca mudrosti... To se odnosi i na političke viceve, ali o njima u sljedećem savjetu.

5. Bez obzira kakav vicmaher bili, u strogo poslovnom okruženju ne priliči pričanje prostih viceva. Nevažno je koliko su dobri ili smiješni, jer je posljednja stvar koja vam treba tužba za seksualno uzmemiravanje.

6. Poslovne e-mailove takvima i tretirajte. Ne šaljite svojim kolegama nikakav "spam", pisma sreće, šale, zanimljive klipove ili angažirane peticije. Kad budu mišom klikali "delete", mislit će jedino na vas. Izbjegavajte skraćenice, jer one mogu samo zbuniti. S druge strane, ako ga i koristite samo za poslovnu korenspodenciju, pripazite na gramatiku i pravopis. Bez obzira koliko ažurni i vrijedni bili zapamtite da zbog obične nepažnje, ili još gore zbog neznanja, možete završiti na poslovnom stupu srama.

7.
Pripazite na odijevanje. Ako ste muškarac, pripazite da svojom odjećom ne odajete pripadnost navijačkim skupinama, ljubav prema određenim bendovima, ili ne daj Bože underground sceni s bolesnim ritualima. Budite odmjereni i decentni. Sa odijelom ne možete pogriješiti u poslovnom okruženju, a proći će i sportska elegancija. Ne bojite kosu u ultraljubičastu boju i sakrijte sve vidljive tetovaže posebice one tipa "Gordana, volim te" ili "JNA - Brčko". Ako ste pak žena, zapamtite da posao nije mjesto za izražavanje seksipila niti pohotne poglede u vaše bujno poprsje ili druge obline. Sakrijte sve svoje atribute, kao i očite nedostatke. Vaš celulit neka ostane samo vaš.

8.
Ne omalovažavajte svoje kolege. Svi smo mi učili psihologiju i znamo da je osnovni recept za podizanje vlastitog samopouzdanja gaženje tuđeg. Nitko neće nasjesti na vaš nemoralni stil građenja vlastitog ja.

9.
Posebno pripazite na tonalitet svog glasa kad s nekim razgovarate. I zapamtite prvi sat prvog razreda osnovne škole i pjesmicu Ace Kalmara o četiri male/velike riječi: "izvoli", "oprosti", "hvala" i "molim". Također, pojedinci preferiraju kad mi persirate. Bez obzira koliko vam to bilo teško, jednostavni "gospodine", a ne "šjor" ili "barba", otvorit će vam mnoga vrata.

10. I na koncu, na radnom mjestu budite savjesni i profesionalni. U obraćanju britki i kratki. Ne objašnjavajte "ab ovo". Ako pak trebate nešto pojasniti, držite se činjenica. Prije prezentacije pročistite grlo i budite sigurni u sebe. Jedino vi držite uzde svoje karijere u svojim rukama, pa stoga pripazite da ih putem ne izgubite.

Petak, 12.08.2011. / Ksenija Rukavina, poslovni.hr