6 savjeta za uspješno planiranje i realizaciju karijere

Prije svega, stavite sve svoje moralne principe pod jedno ogromno povećalo i još jednom recite sami sebi „Ja to zaista želim". Sva moralna načela koje ste prije imali bit će relativna i s vremenom ćete vidjeti jeste li zaista vjerni sami sebi i onome što vi zapravo jeste.

Ništa se ne događa slučajno. Da je to tako potvrđuju ova tri faktora koja su odgovorna za uspjeh u karijeri:
1. Učinak - čini 20% od ukupne sume,
2. Promoviranje samoga sebe - čini 30%,
3. Kontakti i veze - čine 50% udjela u tome hoćete li ostvariti karijeru ili nećete.
To znači da je treći faktor vrijedan kao prva dva zajedno - imajte to na umu.

Razvijte vlastiti imidž
Pri tome se zapitajte što vas čini jedinstvenima, po čemu se razlikujete od svih drugih, koje su vaše karakterne osobine i iskustva presudna za vaš profil. Najčešće to nije samo jedna osobina, nego zbroj više njih i to je ustvari zbroj svih naših snaga koje imamo. U gotovo svim poduzećima bit ćete cijenjeni ako posjedujete ove ili neke od ovih osobina:

  • hrabrost,
  • spremnost na rizik,
  • jasna usmjerenost ka cilju,
  • bogati ste idejama i konceptima,
  • imate razvijenu maštu i kreativni ste,
  • duhoviti ste i možete se poistovjetiti s drugima,
  • angažirani ste,
  • sposobni ste za rad u timu,
  • imate temeljitu naobrazbu,
  • posjedujete internacionalno iskustvo,
  • vaše preporuke su pozitivne.

Na seminarima i coaching-terminima koncentriramo se isključivo na pozitivne vrline, na snagu koju čovjek ima. Razvijamo na osnovu toga jedan sustav koji se temelji na tome da čovjek čini upravo ono što on želi bez opterećenja što će o tome reći drugi ljudi. Općenito za uspjeh u životu važno je da date najbolje od sebe i da budete najbolji u vlastitome svijetu. Orijentirate li se prema nekom drugom koji je najbolji u tome što i vi želite činiti ili prema najboljem drugom poduzeću u toj branši onda govorimo o benchmarku. U tom kontekstu se pitamo što taj drugi ili to drugo poduzeće čini bolje od ostalih i što od toga možemo iskoristiti u svoju korist - kopirati. Bolje je nešto dobro kopirati nego loše sam izmisliti. Postoje određena pravila koja morate poštivati. Naravno, presudna je mjera u kojoj neke stvari primjenjujete ili ne primjenjujete. Ja bih to nazvao pravilima igre koja su ponekad i prljava...

1. Tehnologija na poslu
Radite što manje sami na računalu. Pravi manager/političar koji nije u stanju delegirati neke jednostavne poslove nikada neće biti uspješan u tome što čini. Ako vam je ipak bitno da nekada sami provjerite e-mail i budete dostupni na telefonu, neka to bude pametno dozirano. Naime, ukoliko ste uvijek dostupni, uvijek odgovarate sami na sve pozive, a vrhunski ste manager te kao takav nemate puno vremena, znači da ne cijenite dovoljno sebe kao osobu, a također ni svoje vrijeme. O tome ovisi i koliko će vas vaša okolina poštivati. Ako vas se uvijek može zvati i pitati za savjet oko najbanalnijih stvari, pričati o tome i nuditi vam alternativna rješenja, takve se teme razvodnjavaju, vi kao osoba gubite poštovanje svojih radnika, a s druge strane to govori i da niste vrhunski organizirani.

2. Stručno znanje
Ako ste u nečem stručni i vaša struka je vrlo uska, a želite dalje produbljivati samo to znanje, morate znati daje to kontraproduktivno pri stvaranju karijere. Svaki tzv. fahidiot koji dobije pohvalu od svoga šefa kako je stručan i kako je nezamjenjiv u toj svojoj stručnosti, možda to doživi kao šamar koji mu neće pomoći da napravi karijeru i ostvari cilj koji je na početku definirao. To znači da ta stručnost ovdje stvara kontraefekt te da zadubljenost u samo jedno područje rada i detalje koji su usmjereni ka perfekciji samo smanjuje mogućnost da jednog dana doista uspijete.

Ima jedna uzrečica koja kaže „Znanje je moć." Ako ju analiziramo ona može biti vrlo opasna zato što puno ljudi, pogotovo na ovom našem području, posjeduje samo teoretska znanja koja im ne vrijede puno i sve su, samo nisu moć. Znanje je potencijalna moć, a pretvara se u moć tek onda kada se pretvori u konkretan plan, a onda taj plan ostvarimo i on postane svrha nečega.

Isto tako, biti stručnjak u jednom području je dobra stvar. Nažalost, danas još uvijek ima više stručnjaka nego ljudi koji imaju jedan fiksni, stvarni, veliki životni cilj za čije su ostvarenje spremni sve učiniti. Tužno je, ali istinito.

Vaš je cilj da kao manager imate širok pregled igre i da vodite ljude. Ukoliko ste vi samo majstor u svojoj struci, to automatski isključuje mogućnost za daljnji napredak u vašem poslu. Vi možete, dapače smijete, biti stručni i dobro je biti stručan, ali tu stručnost nije dobro potencirati pred svojim radnim kolegama, a pogotovo pred onima koji su vam direktno nadređeni. To vas na određen način ukalupljuje, zakopava najednom mjestu i vaša svestranost se u tom trenutku automatski gubi. Kada vas jednom strpaju u određenu ladicu, gotovo je nemoguće iz nje izaći. To nije loše, ali je negativno ako vas okolina tako doživljava.

3. Sljedeće pravilo vezano je za ljude
Tko želi napraviti karijeru, mora znati raditi s ljudima. Ako ne znate, morate naučiti. Prije ili kasnije, to će biti kriterij bez kojeg se ne može dalje napredovati. Pravi djelatnik koji ima takav cilj mora već u najranijem stadiju svoje karijere izgrađivati mrežu koja se bazira na prijateljskoj komunikaciji, komunikaciji koja se temelji na teoretskom znanju komunikacije. Sjedne strane da točno znate što vaš sugovornik čuje, da znate da uvijek o kvaliteti komunikacije odlučuje onaj tko informaciju prima. S druge strane da postoji jedna enormna doza empatije - da se možete uživjeti u situaciju sugovornika, znati kako on razmišlja i što osjeća. Jednom riječju, treba se pozicionirati i umrežiti istovremeno. Osnova za to je komunikacija. Ako ste već voditelj ili imate nekoliko kolega za koje ste zaduženi morate imati čvrst stav da biste stekli reputaciju nekoga tko je odlučan, beskompromisan i tko je prema svojim djelatnicima iznimno pošten, ali i strog te ne popušta ni u jednoj situaciji. Time želim reći da se u ovom kontekstu osjećaji stavljaju u drugi plan, odnosno da se oni ponekad isključuju. Primjerice, ako imate djelatnika koji je iznimna osoba, karakterno besprijekoran, ali ne postiže, vezano za posao, cilj koji je sebi zadao, vi morate nešto mijenjati - u krajnjem slučaju ga i otpustiti. Morate dati do znanja ostalim kolegama da je to presudno i da ste tu isključivo zbog ostvarivanja rezultata, a sve ostalo je sekundarno. Rezultati su odlučujući i tu nema mjesta emocijama.

4. Kršite svjesno neka pravila
To je pravilo koje se ne može primjenjivati svakodnevno, ali bi ga bilo dobro imati negdje u podsvijesti i povremeno ga svjesno primijeniti. Dakle, ako se želite razlikovati od vaših kolega sa sličnim ili identičnim ciljevima, morate nekada ignorirati pravila i raditi upravo suprotno od onoga što vam ona nalažu. Primjerice, ispričajte komičan događaj ili dobar vic pri kraju dugog, napetog sastanka. Time ignorirate pravilo, što od vas zahtijeva određene osobine koje ne posjeduju svi ljudi. To su fleksibilnost, inteligencija, kreativnost, spremnost na konflikt i ogromna količina  hrabrosti. Upravo su te osobine potrebne u višem ili visokom managementu. Vaši pretpostavljeni će vrlo brzo prepoznati u vama osobu koja razmišlja na drugačiji način i bit će zahvalni što vam se može prepustiti operativni dio posla. Znat će da ćete uvijek naći rješenje, bilo to u skladu s pravilima te tvrtke, bilo da je to jednostavno rješenje koje ste vi u tom trenutku našli. U visokom managementu se mora imati hrabrosti za takve poteze jer samo tako ćete, ako to završi s pozitivnim rezultatom, biti pozitivno doživljeni od strane svojih nadređenih.

5. Radite na više različitih projekata
Nije presudno to hoćete li ih dovršiti ili ne. Presudno je to da vas vaši kolege, odnosno nadređeni neće ocjenjivati na temelju toga koliko ste dugo radili na nekom dugoročnom projektu i na temelju uspjeha na njemu, nego će vas procijeniti kao nekoga tko je sposoban za rad na jednoj višoj poziciji. Bitno je to kako se snalazite u teškim situacijama koje se odnose na prethodno pravilo i kakvu ćete reputaciju do tada steći. Morate imati imidž osobe koja puno radi, koju je teško dobiti. Ponekad je i poželjno da osobi koja će poslije vas doći na vašu poziciju svjesno ostavite lagani kaos. To pridonosi vašem ugledu jer ostavljate dojam nekoga tko je sve to mogao savladati, a vaš „nasljednik" se bori s obvezama i ne stiže sve odraditi.

6. Dosljedno mišljenje o određenoj stvari
Ovo je vezano uz razmišljanje managera/političara koji misle da moraju imati uvijek jedno te isto mišljenje o određenoj stvari.
To je utopija i kao takva će se negativno odraziti na njihovu karijeru. U vrhunskom managementu, a naročito u politici, prisiljeni ste mijenjati mišljenje, a opet čvrsto stajati iza njega i stoje najbitnije - znati ga dobro argumentirati. To znači da vaša uvjerenja jednostavno neće moći funkcionirati u današnjem poslovnom svijetu. Zato trebate imati prije svega hrabrosti i biti fleksibilni na način da možete mijenjati mišljenje u vezi iste teme. Samo tako ćete uspjeti i samo tako ćete biti dobro naoružani za borbu u današnjem političkom i poslovnom svijetu.

Kada dođete do samoga kraja i postignete svoj konačni cilj, kada budete u centru pozornosti i sve vam bude podređeno, vrlo brzo bi vam se moglo dogoditi da se zapitate je li to zaista sve. Je li ispravno to što sam učinio? Hoćete li vi ova pravila decentno koristiti ili nećete, ostaje na vama. Ipak, dobro je da ih znate i na vrijeme prepoznate.

Petak, 09.11.2012. / mr. Dragomir Gabrić, Poslovni savjetnik