12 oborivih poslovnih mitova

12 oborivih poslovnih mitova

Kapitalizam, kao proces „stvarala€kog razaranja“ (Schumpeter), nikad nije pridavao važnost životnom vijeku tvrtke. Danas, međutim, kad se č€itav život odvija „guglovskom“ brzinom, i kad cjeloživotno obrazovanje postaje potreba, a cjeloživotno zaposlenje prošlost, u njemu su tvrtke nepodnošljivo lako izložene „stvarača€kom“ zatvaranju i otvaranju.

Suvremeni ritam života mijenja i samu percepciju trajanja tvrtke i sam  doživljaj njenog zatvaranja, kako kod njenih vlasnika tako i kod njenih managera i zaposlenika. Unatoč tome, svi ozbiljni ljudi u svim vremenima, pa i našem današnjem, žele da njihova tvrtka, kao njihova kreacija i kao izvor njihova života, traje što duže i živi što kvalitetnije. Vjerojatno potaknuti istom željom, kao i tendencijom skraćivanja životnog vijeka tvrtke, u Americi su J. C. Collins i J. I. Porras proveli jedno veliko istraživanje o tajnama dugovječnog života tvrtke. Istraživanje je završeno koncem prošlog stoljeća, a njegovi su nam korisni nalazi postali dostupni, u hrvatskom prijevodu, tek prije nekoliko godina.

ČIMBENICI DUGOG TRAJANJA

Spomenuto istraživanje je obuhvatilo poslovnu povijest 18 iznimno  uspješnih i iznimno dogovječnih kompanija, od kojih je 17 američkih, a jedna japanska. S ciljem da što točnije ustanove čimbenike njihove izvrsnosti i trajnosti, uspoređivali su ih s isto toliko kompanija sličnih godina i slične djelatnosti, te samo neznatno slabijih poslovnih rezultata. Kao prethodnicu svojih nalaza istraživači su naveli i oborili 12 čestih poslovnih mitova:

1 Velika ideja
Svoje vrijeme i svoju kreativnost ne trošite na traženje velikih ideja i pokazivanje vremena, nego na izradu satova, mehanizama koji proizvode poslovne uspjehe.

2 Karizma vođe
Poštujte karizmatičnog vođu, ali i bez njega možete biti odlični. Imajte na umu da je karizmatični Welch „bio proizvod GE-a jednako toliko koliko je GE bio njegov proizvod“.

3 Mjesto profita
Na umu svakako trebate imati profit, ali za stvaranje izvrsne tvrtke morate slijediti njene osnovne vrijednosti i imati osjećaj njene SVRHE, one koja će ostati i nakon vašeg odlaska.

4 Skup vrijednosti
Ne kopirajte vrijednosti velikih tvrtki. Poslovne rezultate vaše tvrtke presudno određuje dubina vjere u skup njenih vrijednosti, a ne sadržaj toga skupa.

5 Stalnost i promjena
Trebate čuvati samo bitne odrednice identiteta tvrtke. Tako možete djelotvornije mijenjati sve ostalo, i sa svakim novim uspjehom jačati njezin identitet.

6 Preuzimanje rizika
Ako želite poslovati natprosječno uspješno morate preuzimati i natprosječne rizike, morate postavljati i ostvarivati i velike, teške i smione ciljeve (VTSC-e).

7 Sjajno mjesto
Ne težite da vaša tvrtka postane sjajno mjesto rada za sve ljude, već samo za one koji su potpuno predani njenim osnovnim vrijednostima. Novi ljudi se moraju uklopiti i napredovati ili će biti „zatrti poput virusa“.

8 Strateško planiranje
Ne opterećujte se strateškim planiranjem. Ono što je u velikim tvrtkama izgledalo kao plod sjajnih strateških planova često je bilo plod – „sasvim doslovno“ – slučajnosti.

9 Dolazak direktora
Stvarajte direktore u vlastitoj kući. Naime, u ukupno 1.700 godina 18 sjajnih tvrtki, istraživači su pronašli „samo četiri slučaja“ u kojima je glavni direktor angažiran izvana.

10 Pobjeđivanje konkurencije
Najviše se morate usredotočiti na pobjeđivanje samih sebe, svojih slabosti. Pobjeđivanje konkurencije dolazi kao rezidualan rezultat vlastitog usavršavanja.

11 Ovce i novci
Nikad nemojte dvojiti između stabilnosti i napretka; istodobno trebate težiti i prvom i drugom. Umjesto „tiranskog ILI“ trebate prakticirati „genijalno I“.

12 Iskaz o viziji
Pa dobro, trebate se pomučiti oko ovog iskaza. Ali ako tu stanete, niste učinili ništa. Iskaz o viziji morate ugraditi u stil rada svakog zaposlenika, i radnu kulturu čitave tvrtke.

SAČUVAJTE BIT – MIJENJAJTE SVE OSTALO

Sad prelazimo na pitanje KAKO u vremenu „guglovskih“ brzina, kao i „nepodnošljive lakoće“ orijentiranja na kratak rok, tvrtku usmjeriti i  voditi prema dugoročnom poslovanju, prema trajanju dužem od trajanje određenih uvjeta poslovanja i trajanja potražnje za određenim proizvodom?

Prethodno navedeni čimbenici dugog životnog vijeka, naglašavaju voditelji istraživanja u kojem su ovi čimbenici otkriveni i utvrđeni, u sjajnim  tvrtkama djeluju zajedno i istodobno. No u kontekstu gore postavljenog  pitanja ipak možemo izdvojiti čimbenik „slučajnosti“, kojeg voditelji implicitno obrazlaže pod naslovom „Pokušati mnoge stvari i zadržati one koje uspijevaju“. No kako ovaj naslov asocira na svaštarenje, odmah ga valja povezati s čimbenikom „čuvanja biti“, o kojem podrobnije govore pod naslovom „Sačuvati bit – poticati napredak“.

Uz ovo valja ponovo istaknuti da je ovdje riječ o poslovnim iskustvima  najboljih i najdugovječnijih tvrtki, onih koje su uspješno odgovarale i na najteže izazove prošlog stoljeća, a neke od njih i pretprošlog.

Glavna poanta dvaju izdvojenih čimbenika trajnosti može se izraziti ovako: Kako uspjeh svake tvrtke stvaraju njeni ljudi, sasvim jesigurno da će one tvrtke koje su razvile snažan identitet, i koje ga temelje na istinskim ljudskim vrijednostima, najbolje pratiti sve tržišne, tehnološke i kulturalne promjene, te najsnažnije odgovarati na sve poslovne izazove.

TRAJNO načelo tvrtke, ili jedan od temeljnih elemenata njenog identiteta, može biti i stalna promjena svega što može bolje služiti SVRSI i postati profitabilnije. Istraživanje najboljih kompanija podupire koncepciju trajne promjene i trajnog sustavnog usavršavanja. Štoviše, u njima je ta koncepcija „institucionalizirana navika... utkana u tkivo organizacije...“.

Potvrda ovog stava dolazi s dvije strane. S jedne strane, unutarnja snaga identiteta tvrtke može omogućiti najviše eksperimenata, potaknuti najviše pokušaja i podnijeti najviše pogrešaka. S druge strane, identifikacija s njenim snažnim identitetom potiče sve njene zaposlenike da se snažno zalažu kako bi upravo kroz promjene još više ojačali svoju tvrtku.

Autor: Zlatko Kurtović, dipl. oec.

Članak je prenesen s portala Poslovni savjetnik.

Ponedjeljak, 28.10.2019. / Zlatko Kurtović, dipl. oec., www.poslovni-savjetnik.com