Je li pohvala zaostatak bivšeg sustava?

Naši se roditelji još sjećaju "junaka rada" Alije Sirotanovića, a mi nešto mlađi mnoštva plaketa, znački, diploma, ordena, pohvalnica ili jednostavno priznanja koja su se prije 90-ih uručivala na poslu, u školi, društvima...

Je li pohvala zaostatak bivšeg sustava?

Naši se roditelji još sjećaju "junaka rada" Alije Sirotanovića, a mi nešto mlađi mnoštva plaketa, znački, diploma, ordena, pohvalnica ili jednostavno priznanja koja su se prije 90-ih uručivala na poslu, u školi, društvima... Ako mislite da je to preživljeno i da samo keš i viša hijerarhijska pozicija imaju ulogu motivatora za buduće napore, jako se varate. Pohvale i priznanja su i dalje važne. Ljudi na njih uvijek dobro reagiraju, općenito. Ali, uz jedno ali... treba ih znati primjenjivati.

Pohvala se koristi u dvije svrhe: prvo, za kontrolu nečijeg ponašanja (motivacijom se održava poželjno ponašanje ili čak i povećava) i drugo, pozitivnom povratnom informacijom potiču se dobre emocije u osobe.

Pohvala nadređenog stiže u tri oblika. Prvi je informativan i najviše poticajan. Tipična je fraza: "Izvrsno ste obavili posao, imamo tri nova jaka klijenta" ili "Uspješno ste proveli reorganizaciju, produktivnost je narasla za 25 posto". Poanta je na jasno izrečenom razlogu za pohvalu i ima osobni ton. Takva povratna informacija pohvaljenoj osobi šalje poruku da je sposobna, kompetentna i da se potrudila. Daje razloge za ponos i zadovoljstvo i zasigurno pozitivno djeluje i na vanjsku i unutarnju motivaciju. Ovaj tip pohvale je najbolji i najčešći. Sljedeći tip pohvale nije dobar. Npr.: "Izvrstan posao!" To otvara dvojbe -je li to dobro za tvrtku ili je riječ o zasluženoj pohvali osobi. Izbjegavajte ih! Ali, to nije najgora verzija. Treći tip pohvala dijele "majstori" koji do kraja upropaste tu lijepu humanu gestu, koja, usput rečeno, aktivira mnogo unutarnjih potencijala i pridonosi uspješnosti tvrtke. Npr. fraze: "Provedena je reorganizacija baš kako je trebalo!" ili "Dobro obavljen posao, to se od vas očekivalo!" Takve povratne informacije govore više o tvrtki nego o pojedincu i, što je najgore, imaju snažan prizvuk pritiska. A to nitko ne voli. Zato treba izbjegavati takav kontrolirajući tip pohvale. Sestrinski tip te loše vrste je kad se uz pohvalu prikači i pokuda. "Dobro ste napravili, konačno." Ovo je dobro, mnogo bolje nego prije." "Hvala Bogu, sad radiš mnogo bolje." Takvo što smatrajte "zabranjenim".

Elem jasno je da pohvale treba koristiti, ali samo ako znamo kako, ako dosljedno njegujemo realnu, pošteno odmjerenu pohvalu za stvarni uspjeh. Inače može biti više štete nego koristi, osobito ako se dijele simpatijama i favoritima, a na drugima štedi. No, to je druga priča - kome, kad i na koji način dodijeliti pohvalu, nagradu...

Ponedjeljak, 29.09.2014. / P.Z., MEP Učinkoviti menadžer 2011