Procjena temeljem 3 pokazatelja "Radite li u toksičnoj organizaciji?"

Procjena temeljem 3 pokazatelja "Radite li u toksičnoj organizaciji?"

Iako su toksični odnosi posljednjih godina privukli značajnu pozornost, probleme nam čine i toksična radna mjesta. Ključno je identificirati takvo radno okruženje i odrediti kako najbolje postupiti.

Prepoznavanje štetnih ishoda toksičnih odnosa u posljednje je vrijeme značajno povećano, što možemo pripisati tome da su ljudi svjesniji krugova destruktivne komunikacije i narcističkih crta ličnosti.

Svoja iskustva s traumatičnom psihološkim učinkom toksičnih i iscrpljujućih odnosa žrtve često razmjenjuju u grupama za samopomoć i internetskim forumima.

Posljedice toksičnih međuljudskih odnosa na radnom mjestu

Procjena temeljem 3 pokazatelja Radite li u toksičnoj organizaciji?Iako su opasnosti toksičnih ljubavnih odnosa dobro poznate, manje se pozornosti pridaje toksičnim odnosima na radnom mjestu. Izuzetno je važno da su ljudi svjesni toga rade li u otrovnom okruženju ili ne, jer ono može ostaviti ozbiljne posljedice na njihovo mentalno i cjelokupno stanje.

U toksičnim poduzećima manipulativni pojedinci često su prisutni na različitim razinama, a ponajviše na razini menadžmenta. Poznato je da ovi akteri prepoznaju sebi slične i sklapaju saveze usmjerene ka maksimiziranju profita. Pomnije ispitivanje te dinamike razotkrilo bi osobne motive koji stoje iza takvih saveza i pogoršanja postojećih nejednakosti koje isti uzrokuju.

Suočavanje s toksičnim međuljudskim odnosima može biti izazovno i potencijalno opasno te često navesti pojedince da potisnu stvarnost i usvoje način ponašanja kojim se najlakše mogu zaštiti. Iako se ovaj pristup na prvi pogled može činiti jednostavnijim, moć kolektivnog otpora jedino je sredstvo kojim se može postići konstruktivna promjena u toksičnim radnim okruženjima.

Nestabilan zaposlenik ili toksično poduzeće?

Često se pretpostavljalo da su zaposlenici koji dožive psihičku dekompenzaciju inherentno nestabilni ili da nemaju dovoljno razvijene obrambene mehanizme.

Iako je istina da su određeni pojedinci podložniji psihološkom stresu od drugih, podrobnije istraživanje otkriva poduzeća koja njeguju okruženja koja su toliko toksična da čak i pojedinci s robusnim obrambenim mehanizmima mogu pokleknuti u njihovoj korozivnoj atmosferi, dići ruke od svega i otići, ili se poduzeće samo na vrijeme rješava takvih kompetentnih katalizatora promjena.

Kako da prepoznam radim li u toksičnom poduzeću?

Ne postoji univerzalna i fiksna formula kojom bismo mogli utvrditi je li određeno poduzeće toksično ili ne. No, nekoliko pokazatelja jasno na to upućuje:

1. Visoka stopa fluktuacije i pokrenutih postupaka za odlazak zaposlenika

Veoma jasan znak toksičnog poduzeća je visoka stopa fluktuacije zaposlenika. Ako se zaposlenici u svim odjelima često mijenjaju ili ako recimo pola vašeg tima bude otpušteno unutar godine dana unatoč gospodarskom uspjehu organizacije, već iz čisto statističke perspektive vidimo da to ne može biti slučajnost. Posebno ako novi zaposlenici pristižu jedan za drugim, tj. ne čine kohezivnu skupinu.

Ako zaposlenici odlaze zato što više ne mogu izdržati ili ne žele trpjeti iskorištavanja,manipuliranja ili izoliranja na neprofesionalan način, smatrajte još jedan kriterij ispunjenim.

Je li odlazak zaposlenika bio profesionalan i uljudan i jesu li preostali zaposlenici imali sve potrebne informacije ili je odlazak bio obavijeni velom tajne i popraćen gorčinom? Možda i uz posredovanje sudova?

Ovo je uobičajena pojava u organizacijama u kojima se zaposlenike prisiljava na podnošenje otkaza zastrašujućim pismima, ograničavanjem pristupa e-pošti i preusmjeravanjem dolazne e-pošte čak i prije prestanka radnog odnosa.

2. Upravljanje sukobima i kako se nositi sa zdravom konkurencijom

Učinkovito upravljanje sukobima i zdravo natjecanje ključni su elementi za rast i uspjeh svake organizacije. Međutim, u toksičnim radnim okruženjima sukobi se često rješavaju na način koji ne uzima načela suradnje i pristupe usmjerene na rješenja u obzir i potpuno zanemaruje načelo obostrane koristi. Najčešće hijerarhijski nadređene osobe osuđuju percipirane protivnike i šire lažne optužbe protiv njih u pokušaju da ih pokore i potisnu. Takvi nezreli vođe nemaju empatije niti su samokritični, a nedostaje im i poštenja i sposobnosti da se uključe u zdravu konkurenciju. U slučajevima u kojima vodstvo toksičnog poduzeća doživi zaposlenika kao potencijalnu prijetnju, posebice kada je riječ o višim pozicijama, pribjegava ekstremnim mjerama, uključujući "uništavanje" pojedinca ili onemogućavanje njegova rada. Na primjer, mogu uzurpirati tuđe zanimljive projektne ideje na višoj instanci, dok se osobi koja je ideju osmislila dodjeljuju obični, zamorni i besmisleni zadaci.

3. Uvažavanje i uzajamno poticanje

U zdravoj organizaciji pojedinci na svim razinama iskazuju poštovanje jedni prema drugima pažljivim odabirom jezika i pridržavanjem odgovarajućih pravila lijepog ponašanja na mreži u svojim svakodnevnim osobnim interakcijama, bilo online ili uživo. Suprotno tome, toksične organizacije mogu se pohvaliti službenim pravilima ponašanja na mreži, tobožnjom korporativnom filozofijom koja regulira međusobne poslovne odnose i ekskluzivnim pozitivnim riječima koje veličaju njihova postignuća.

Paradoksalno, toksičnost se često širi upravo takvom pozitivnošću. No, ako pobliže pogledamo, postaje jasno da se korporativna filozofija obično osmišljava „odozgo prema dolje", a ne „odozdo prema gore". Pozitivno pakiranje obično se ne prenosi na stvarne interakcije unutar poduzeća.

Procjena temeljem 3 pokazatelja Radite li u toksičnoj organizaciji?Uporno od nadređenih ne dobivate odgovore na hitne poruke e-pošte, već vam šalju radne naloge kao na pokretnoj traci? Jeste li toliko zatrpani poslom da ga ni uz natprosječnu motivaciju i energiju ne biste uspjeli obaviti ni unutar 50-satnog radnog tjedna?

Dobivate li eksplicitnu ili implicitnu naznaku da radno vrijeme završava po principu Pepeljuge, tek kad završite sav posao? Ako da, lako je moguće da radite za toksičnu organizaciju.

Ukazuju li odabiri jezika i tona opetovano vaš hijerarhijski podređeni položaj i jeste li možda podvrgnuti bespotrebnom višesatnom čekanju, unatoč tome što dolazite na važne sastanke iako imate temperaturu i bolove u trbuhu?

Doprinosi li istovremeno vaš partner, i to bez naknade, vašem radu kako bi vam pomogao da sve stignete? Ako je odgovor potvrdan, ukazuje na izrazito jednostran odnos.

Procijenite situaciju na vašem radnom mjestu sami

Želite li provjeriti hoćete li uskoro postati dio toksičnog poduzeća ili možda već to jeste? U nastavku donosimo tri preporuke:

  • Procjena temeljem 3 pokazatelja Radite li u toksičnoj organizaciji?Pročitajte ugovor o radu i razmislite kako biste se osjećali da ga potpišete ili kako ste se osjećali kad ste ga potpisivali. Vjerujte svojim instinktima!
  • Nakon tri do šest mjeseci napravite inventuru navodeći što ste organizaciji dali izvan dogovorenog obujma rada kako biste poboljšali njezinu dobit, korporativnu kulturu ili vanjski profil. Napravite popis sa dva stupca u kojima ćete usporediti što je organizacija od vas očekivala u smislu smanjivanja opterećenja i što vam je samoinicijativno dala u smislu ekonomskih ili ljudskih znakova brige.
  • Promatrajte ljude koji ondje već rade.

Što oni kažu o načinu ponašanja prema zaposlenicima koji su otišli ili dobili otkaz i koliko vam se čine sretnima i zadovoljnima?

Ako je ishod vaše procjene nelagodan osjećaj popraćen veoma iscrpljujućim iskustvima, svjetlo na semaforu već je debelo žuto.

Ako zaposlenici govore o vrlo visokoj fluktuaciju sa konfliktnim završecima, a vi prepoznajete da osobe koje ostaju funkcioniraju na pretjerano prilagođen i zaglupljen način, bilo bi vam bolje da se preusmjerite na jedno od brojnih poduzeća koje vas cijene i na profesionalnoj i na ljudskoj razini i zaista provode pozitivno okružje umjesto da je samo reklamiraju.

Procjena temeljem 3 pokazatelja Radite li u toksičnoj organizaciji?Na kraju, ako radno mjesto postane toksično i ako vas više iscrpljuju ljudi s kojima radite nego sam posao, vaše psihičko i fizičko zdravlje je u opasnosti. Nemojte zaboraviti: Niste odgovorni za manipulativne kolege i nesmotrenog šefa! Odgovorni ste samo za svoj ostanak među njima.

Imajući ovo na umu, želim vam sve najbolje.

Autor: Damian Pajnkiher - Voditelj odjela za ljudske resurse u W&K Grupi

Autor: Damian Pajnkiher - Voditelj odjela za ljudske resurse u W&K Grupi

Upoznajte Damiana Pajnkihera, autora i stručnjaka za ljudske resurse te interpersonalnu i interkulturalnu komunikaciju. On je iskusan voditelj ljudskih resursa u cijenjenoj W&K grupi koji svoje bogato iskustvo unosi u svoje pisanje.

U svojim člancima razrađuje najnovije HR trendove i daje nam uvid u budućnost industrije, dok istovremeno nudi i vrijedne savjete o tome kako poduzeća mogu nastaviti anticipirati trendove i steći konkurentsku prednost. A uz njegov smisao za humor, članci postaju uistinu zabavno štivo.

Kad ne radi, Damiana možete sresti kako provodi vrijeme sa svoje troje djece i prepušta se svojoj istinskoj strasti - glazbi.

L: https://www.linkedin.com/in/pajnkiher

Utorak, 14.03.2023.