Umjetna inteligencija (AI) se masovno koristi diljem svijeta pa tako i u Hrvatskoj. Kod nas se AI najviše koristi u područjima marketinga, prodaje te automatizacije sadržaja, a od svih alata najpopularniji je ChatGPT.
Pokazalo je to nedavno provedeno istraživanje Hrvatske udruge poslodavaca prema kojemu čak 70 posto tvrtki koje posluju u Hrvatskoj smatra da im uporaba umjetne inteligencije može donijeti određenu konkurentsku prednost.
Paralelno, gotovo polovica hrvatskih tvrtki već je integrirala umjetnu inteligenciju u svoje svakodnevne poslovne procese.
Umjetna inteligencija se sve više koristi
Kako javlja Forbes, radi se o prvom nacionalnom istraživanju koje se bavi percepcijom i primjenom umjetne inteligencije u poslovnom sektoru, a predstavljeno je u okviru Hrvatske udruge poslodavaca.
Provedeno je na uzorku od 659 poduzeća, u organizaciji HUP-ICT Udruge i HUP-ove Koordinacije za umjetnu inteligenciju, u suradnji s agencijom Prizma CPI.
“Umjetnu inteligenciju moramo gledati kao pokretača inovacije, razvoja i alata koji će nam pomoći da stvorimo konkurentno i tehnološki napredno gospodarstvo”, kazala je glavna direktorica HUP-a Irena Weber.
Pritom je istaknula da će HUP kroz rad AI koordinacije osigurati kontinuiran rad i suradnju industrije, javnog sektora i akademske zajednice.
“... jer je upravo ta suradnja temelj da maksimalno iskoristimo mogućnosti koje nam tehnološki napredak donosi“, dodala je.
‘AI ne može zamijeniti čovjeka’
Spomenuto istraživanje na nacionalnoj razini pruža jasan pregled stvarne primjene AI tehnologija u hrvatskom poslovnom okruženju.
Dobiveni podaci pokazuju da tvrtke u Hrvatskoj prepoznaju umjetnu inteligenciju kao važan alat za jačanje konkurentnosti, ali istodobno naglašavaju važnost razvijenijeg strateškog pristupa i dodatnog ulaganja u edukaciju i stručnost.
Valja istaknuti da je istraživanje ujedno pokazalo kako većina tvrtki, njih 70 posto, smatra da AI ne može zamijeniti radna mjesta u njihovom poduzeću.
Nadalje, tvrtke koje već koriste umjetnu inteligenciju ističu jasne prednosti, a četvrtina navodi uštedu veću od jednog sata dnevno po zaposleniku. Ulaganja u AI bilježe pozitivan trend: gotovo 90 posto poduzeća planira zadržati ili povećati svoja ulaganja u ovu tehnologiju u nadolazećim godinama, piše Forbes.
Ipak, unatoč velikom potencijalu, formalizirani strateški pristup još je u početnoj fazi.
Konkretnije, tek tri posto poduzeća ima definiranu strategiju za umjetnu inteligenciju, dok mali broj njih sustavno ulaže u edukaciju zaposlenika. No, prepoznaje se važnost razvoja analitičkih, kreativnih i kritičkih vještina za uspješnu integraciju umjetne inteligencije u poslovne procese.

Umjetna inteligencija donosi nova zanimanja
Već sada svjedočimo poslovima koji nestaju uslijed rapidnog razvoja umjetne inteligencije, a koja je nastala 2022. godine. Dakle, prošle su tek tri godine, a rapidni utjecaj vidimo već sada.
Međutim, dok su neki poslovi već nestali ili su na izmaku, brojni će se tek redefinirati. No, kako smo ranije pisali, dobra vijest je da sve veća automatizacija nije nužno sinonim za gubitak posla.
Prema istraživanju McKinsey, do 2030. godine automatizacija bi mogla djelomično zahvatiti gotovo trećinu radnih mjesta na globalnoj razini.
Najveći utjecaj očekuje se u sektorima poput zdravstva, maloprodaje, ali i u kreativnim industrijama. Konkretnije, nova se radna mjesta prvenstveno odnose na područja poput podatkovne znanosti, razvoja i nadzora umjetne inteligencije te u ulogama koje uključuju suradnju između ljudi i sustava umjetne inteligencije.
Umjetna inteligencija ubrzava radne procese
Alati temeljeni na umjetnoj inteligenciji mogu preuzeti dugotrajne zadatke i automatizirati čitav niz procesa. Ovakav pristup već su primijenili tehnološki giganti poput Microsofta i Googlea.
AI tehnologije još uvijek nisu prava umjetna inteligencija – one ne mogu u potpunosti replicirati ljudski način razmišljanja. Ipak, ono što mogu učiniti često je još impresivnije.
Umjetna inteligencija je skup algoritama koji mogu nevjerojatno brzo obraditi ogromne količine podataka. AI se razvija i neprestano usavršava koristeći napredne metode poput strojnog učenja (machine learning), dubokog učenja (deep learning) i neuronskih mreža. Ljudska intervencija pritom je nužna kako bi alati temeljeni na umjetnoj inteligenciji imali kvalitetne podatke za učenje i kako bi se spriječilo nenamjerno unošenje pristranosti u algoritme.
Za tvrtke, AI može predstavljati brz i pouzdan način za analizu i korištenje sve većih količina podataka i tako uštedjeti resurs koji je danas najvrijedniji - vrijeme.
Izvor fotografija: Unsplash, Pexels
