Jedan dio smatra kako naprosto nije riječ o ozbiljnom poslu, dok drugi smatraju kako je biti influencer jednako kao biti zaposlen u digitalnom marketingu.
Naime, fenomen pojave influencera budi rasprave jer razotkriva napetost između tradicionalnih shvaćanja rada i novih oblika digitalnog angažmana. Izaziva rasprave, ali i preispitivanja što uopće znači doprinositi društvu kroz svoj posao i rad.
Takva vrsta dvojnosti odražava širi filozofski problem promjene društvenih normi pod utjecajem tehnologije i kulture. No, filozofiju ćemo zasad ostaviti po strani te pokušati donijeti presjek pojave i vrhunca influencera te pokušati odgovoriti na pitanje - može li se taj posao uopće nazivati karijerom?
Jesu li influenceri ozbiljni radnici?
Biti influencer na društvenim mrežama u današnjem svijetu nosi sa sobom određene stereotipe.
Da, nije riječ o klasičnom tipu posla koji se obavlja u smjenama poput 9-17 sati, ali je riječ o ozbiljnom radu koji pojedinac može (ili mora) uložiti u sadržaj koji plasira na svojim platformama.
Svojim objavama i sadržajem na društvenim mrežama influenceri imaju moć utjecati na mišljenje svojih pratitelja o nekoj temi. Ujedno su vrijedan (i sve češći) izbor oglašivačke industrije, a svojim pratiteljima često pomažu na niz konkretnih načina, podižući svijest o važnosti pojedinog društvenog problema i slično.
Ovo zanimanje ne samo da je povezano s nizom drugih karijernih mogućnosti, nego može omogućiti i značajne veze unutar zajednice na načine na koje to drugi poslovi ne mogu.
Što su uopće influenceri?
Međutim, oni koji stereotipiziraju influencere na društvenim mrežama ne znaju baš previše o tome što taj posao zapravo podrazumijeva, navodi se u jednom od rijetkih znanstvenih radova na ovu temu.
Autori ovog znanstvenog rada influencere uspoređuju s djelatnicima u glazbenoj produkciji, kazalištu ili filmu. Konkretnije, postati uspješan influencer nije lagan zadatak; potrebno je mnogo truda, vještine i biti na pravom mjestu u pravo vrijeme.
“Influenceri ekonomski doprinose društvu kroz oglašavanje i prodaju proizvoda svojih sponzora”, navodi se.
Influencer marketing generira milijarde dolara
Društvene mreže i internet postali su ključni dio naših svakodnevnih života, oblikujući novu eru karijera koje se odvijaju isključivo online. Među njima, influenceri i kreatori sadržaja zauzimaju posebno mjesto. Surađuju s brendovima iz cijeloga svijeta i potiču publiku da kupe ili koriste pojedini proizvod ili uslugu.
Jesu li influenceri zapravo moderni trgovački putnici?
U 2023. godini u SAD-u je uloženo više od 20 milijardi dolara u influencer marketing, što jasno pokazuje koliko je ova industrija porasla u odnosu na samo nekoliko milijardi prije nekoliko godina.
Paralelno, sve veći broj potrošača priznaje da im upravo influenceri utječu na odluke o kupnji, a mladi iz generacije Z im vjeruju čak i više nego poznatim slavnim osobama.
Potonji trend ukazuje na to da influenceri nisu samo online zabavljači, već važni igrači u modernom poslovnom svijetu.
Koliko zarađuju influenceri?
Odgovor na ovo pitanje, dakako, nije jednoznačan. Sve ovisi o tipu sadržaja, niši, produkciji i napose - vlastitoj odluci kreatora sadržaja.
Ranije je cijenu uvelike određivao broj pratitelje, ali trendovi ukazuju na to da se to promijenilo. Iako se zarada influencera još uvijek okvirno povezuje s brojem pratitelja, sve je jasnije da brojke više nisu jedini kriterij. Danas brendovi sve više pažnje posvećuju niši u kojoj se influencer kreće i stvarnoj publici koja aktivno reagira na njihov sadržaj.
Više od samog broja pratitelja danas je ključno koliko su ti pratitelji doista angažirani, koliko komentiraju, dijele i vjeruju preporukama kreatora. Upravo ta autentična povezanost s publikom čini influencera vrijednim partnerom za suradnju.
Stoga se i nano ili mikro influenceri, koji imaju manji broj pratitelja, često smatraju utjecajnijima unutar svoje specifične zajednice nego neki mega influenceri s milijunima pasivnih fanova.
Koliko zarađuju influenceri u Hrvatskoj?
Za razliku od YouTubea, koji svojim kreatorima omogućuje zaradu putem YouTube Partner programa, Instagram nema razvijen sličan sustav izravne monetizacije.
Na Instagramu influenceri najveći dio prihoda ostvaruju kroz sponzorirane objave i partnerski marketing. To znači da surađuju s brendovima, promoviraju proizvode ili usluge kroz objave i Storyje, često dodajući poveznice koje vode pratitelje direktno na stranicu klijenta.
Neke od najpoznatijih influencerica u Hrvatskoj jednu objavu naplaćuju i do dvije tisuće eura, a ako je u pitanju visoka video produkcija onda su cijene i znatno veće.
Kada je gostovala u emisiji ''Knjazalište'' Roberta Knjaza influencerica Ella Dvornik rekla je da mjesečno može zaraditi i do 80.000 eura. – 10 tisuća do 80 tisuća eura – rekla je influencerica prije dvije godine u spomenutoj emisiji, prenosi Večernji list.
Neki influenceri otvoreno govore o svojim primanjima, a među njima je i Lucija Lugomer koja je nedavno otkrila detalje o zaradi u ovom poslu. Iskreno je priznala da se od dvije dobro plaćene suradnje može zaraditi mjesečna plaća.
Influenceri imaju tvrtke
Zanimljivo je kako se u slučaju influencera mnogi olako usude otvoreno pitati ili komentirati kolika je njihova zarada, dok bi isto pitanje upućeno liječniku, odvjetniku ili menadžeru bilo gotovo nezamislivo.
Nemojte nas krivo shvatiti, ne izjednačavamo posao influencera i kirurga, ali ova dvostruka mjerila jasno ukazuju na to da se ovo zanimanje još uvijek percipira s dozom podcjenjivanja.
Na koncu, influenceri ili kreatori sadržaja većinom imaju otvorenu tvrtku ili obrt, plaćaju porez, zdravstveno i mirovinsko osiguranje te često svojim poslom hrane cijelu obitelj, nerijetko zapošljavaju fotografe, snimatelje i druge suradnike.
Izvor fotografija: Canva, Pexels
