Posao vozača nikad nije bio popularniji kao trenutno na razini cijele Europske unije. I dok se gotovo cijelo tržište rada, za brojne sektore, u Europi suočava s velikim deficitom radne snage - posao vozača doživljava neočekivani procvat.
Kamioni, autobusi i dostavna vozila nikada nisu bili toliko ključni za funkcioniranje europske ekonomije kao danas, a potražnja za kvalificiranim vozačima probija sve rekorde.
Posao vozača izuzetno tražen
U 2021. godini, šest milijuna ljudi radilo je u sektoru prometa u Europskoj uniji, što predstavlja 3,1 posto ukupne zaposlenosti u EU. Od toga je velika većina bila muškaraca – 82,9 posto naspram 17,1 posto žena, navodi Eurostat.
Od ukupnog broja zaposlenih u sektoru prometa - njih 89,6 posto radilo je u kopnenom prometu, poput željezničkog ili cestovnog, primarno kao vozači, dok je 5,7 posto bilo zaposleno u zračnom, a 4,7 posto u vodnom prometu. Potonje uključuje unutarnje plovne putove ili pomorski promet.
Što posao vozača uključuje?
Usprkos pozitivnim statistikama koje smo naveli, u Hrvatskoj i dalje vlada nedostatak vozača. Posao vozača, stoga je u hrvatskoj traženiji no ikada prije.
Primjerice, u 2021. godini u Hrvatskoj je kronično nedostajalo 3000 vozača.
Inače, kao vozač u prometu, morate poštovati određena pravila Europske unije o vremenima vožnje, odmorima i načinu njihova evidentiranja. Ova pravila primjenjuju se ako upravljate teretnim vozilom težim od 3,5 tona ili autobusom odnosno putničkim vozilom s 10 ili više sjedala - uključujući vozača.
Osim toga, dužni ste se pridržavati ovih pravila bez obzira vozite li na duge relacije ili obavljate dostave unutar zemlje ili u inozemstvu, neovisno o tome gdje je vozilo registrirano i jeste li samozaposleni ili zaposleni kod poslodavca, stoji u pravilnicima Europske unije.
Vozač mora biti odmoran
Posao vozača iznimno je odgovoran, neovisno o tome koji teret prevoze te kojom rutom. Ključno je da su vozači odmorni, a sve kako bi se osigurala maksimalna sigurnost u prometu.
Upravo zbog toga, Europska unija zakonom propisuje nužne odmore. To znači da kao vozač morate uzeti pauzu ili odmor najmanje:
-
45 minuta nakon svakih 4 sata i 30 minuta vožnje, što se može podijeliti u dvije pauze – jednu od 15 minuta i drugu od 30 minuta;
-
11 sati odmora unutar svakih 24 sata rada, što se može podijeliti na dva dijela – prvi od najmanje 3 sata, a drugi od najmanje 9 sati (ukupno 12 sati), ili se može skratiti na 9 sati, ali najviše 3 puta između dva tjedna odmora;
-
45 sati neprekidnog tjednog odmora nakon 6 dana vožnje, odnosno najmanje 24 sata odmora svaka dva tjedna, ako je skraćeni odmor nadoknađen najkasnije do kraja trećeg tjedna kroz dodatni odmor koji se spaja s drugim odmorom od najmanje 9 sati.
Posao vozača: plaća
Plaće koje nude logističke tvrtke značajno premašuju prosjek te često dosežu i do 3.500 eura, ovisno o relaciji koju vozači pokrivaju.
Kada je riječ o plaći vozača, ona ponajviše ovisi o ruti koju vozači voze, a često je uvjetovana i teretom koji prevoze - ukoliko je riječ o vozačima kamiona.
Zbog sve veće potražnje, vozači su postali jedna od najtraženijih radnih snaga u logističkoj industriji širom Europe.
Posao vozača danas nadilazi samo upravljanje vozilom – uključuje poznavanje propisa, odgovornost za robu i prije svega sigurnost u prometu. Unatoč izazovima poput dugih radnih sati i čestog izbivanja od kuće, mnogi u ovoj profesiji pronalaze stabilan izvor prihoda i mogućnost rada u inozemstvu.
Izvor fotografija: Unsplash, Canva, Statista