Valja istaknuti da rad u vrtiću može biti izuzetno ispunjujući, ali zahtijeva mnogo strpljenja, topline i energije. Iako je posao izazovan, napredak djece i pozitivan utjecaj koji učitelj ima čine ovaj posao iznimno nagrađujućim.
Odgajatelj u vrtiću pomažu djeci usvojiti osnovne školske vještine i pripremaju ih za prvi razred. Iako nijedan dan nije isti, od njih se obično očekuje da pripremaju materijale, nastavne sadržaje i projekte te da svoje lekcije učine zanimljivima i poticajnima. Oni poučavaju osnovne akademske i socijalno-ponašajne vještine te koriste različite metode i alate kako bi djeci približili gradivo.
Odgajatelji pritom pomno promatraju i procjenjuju djetetovu izvedbu, vještine, ponašanje i socijalni razvoj, pritom pazeći na moguće zdravstvene, razvojne ili emocionalne poteškoće. Na temelju toga postavljaju individualne i grupne ciljeve te po potrebi prilagođavaju nastavu različitim potrebama i sposobnostima djece. Važno je da su komunikativni, da ulijevaju povjerenje svojim učenicima i da redovito razgovaraju s roditeljima o napretku i eventualnim izazovima njihove djece.
U svim aktivnostima odgajatelj je odgovoran za sigurnost djece. S obzirom na izrazito veliku odgovornost i kompleksnost uloge odgojitelja u životu svakog pojedinog djeteta, nužna je podrška stručnih suradnika u vrtiću – psihologa, pedagoga, defektologa, liječnika, medicinskih sestara i sl. Ipak, najvažnija je aktivna suradnja i uspješna komunikacija odgajatelja s roditeljima djece.

Koje vještine treba imati odgajatelj u vrtiću?
Budući da su učitelji u vrtiću često prvi autoritet i uzor izvan obitelji, moraju posjedovati širok raspon osobnih i profesionalnih vještina. Važne su odlične komunikacijske sposobnosti, kao i fleksibilnost i prilagodljivost u radu s djecom različitih potreba i karaktera. Strpljenje i dobra organizacija ključni su za uspješno vođenje grupa, dok kreativnost pomaže u osmišljavanju zanimljivih aktivnosti i metoda poučavanja.
Dodatno, odgajatelj u vrtiću treba imati razvijene liderske vještine, snažnu strast prema poučavanju i dovoljno energije za svakodnevni rad s malom djecom. Važno je i da bude upoznat s aktualnim trendovima u obrazovanju i najboljim praksama u podučavanju.Osim toga, dobar smisao za humor često je neprocjenjiv u stvaranju ugodne, poticajne i pozitivne atmosfere među djecom.
Posao ili privilegija?
“Posao odgajatelja u vrtiću je privilegija - imati toliko djece koja nisu tvoja,a svejedno ih voljeti kao da jesu”, popularan je citat koji ponajbolje opisuje ovu hvalevrijednu struku.
Okruženje u vrtiću, i prostorno i socijalno, snažno utječe na dječje učenje, razvoj i odgoj te na izgradnju njihove autonomije. Zbog toga je stalno unapređivanje prostora i odnosa u skupini jedna od ključnih zadaća u planiranju i provođenju odgojno-obrazovnog rada, pokazuje stručna literatura.
Naime, kada se okruženje kvalitetno obogati, mogu se primijetiti značajne promjene u dječjem ponašanju. To se prvenstveno odnosi na način na koji međusobno surađuju, kako se samostalno organiziraju u aktivnosti, rješavaju probleme, istražuju i uče.
Podići kvalitetu vrtićkog procesa koji potiče razvoj autonomije djece znači i redefinirati ulogu odgojitelja, odnosno razviti nove kompetencije odgajatelja u vrtiću. Te kompetencije nastaju kroz profesionalno usavršavanje koje podržava i osnažuje autonomiju samog odgojitelja.

Uloga odgajatelja u dječjoj igri i razvoju
Odgajatelji u vrtiću imaju ključnu ulogu u stvaranju prostora u kojem djeca kroz igru mogu prirodno rasti, učiti i razvijati svoje potencijale. Iako se djeca ne igraju s namjerom da razvijaju određene vještine, upravo im igra omogućuje spontano učenje i stjecanje novih sposobnosti. Ona proizlazi iz njihove unutarnje potrebe za aktivnošću i pruža im osjećaj sigurnosti i zadovoljstva.
Konkretnije, u igri djeca sama osmišljavaju tijek događaja, mijenjaju ga prema vlastitim idejama i tako izražavaju svoju kreativnost. U takvom okruženju odgajatelj potiče bogatu i poticajnu atmosferu, pruža podršku i omogućuje djeci da slobodno iniciraju aktivnosti i istražuju vlastite interese.
Kroz igru djeca postupno razvijaju samostalnost, iskrenost, odgovornost i sposobnost samokontrole. Istodobno povezuju prijašnja iskustva, uče razmišljati, rješavati probleme i donositi odluke. Igra im pruža i važne socijalna iskustva - kroz odnose s vršnjacima uče suradnju, toleranciju i međusobno uvažavanje. Odgajatelj prati te interakcije, usmjerava djecu prema konstruktivnoj komunikaciji, pomaže im razumjeti emocije i odnose te osigurava da igra bude sigurno i podržavajuće okruženje u kojem se svako dijete može razvijati vlastitim tempom.
Posao odgajatelja u Hrvatskoj
Ako želite raditi kao odgajatelj u vrtiću u Hrvatskoj, potrebno je ispuniti nekoliko ključnih uvjeta. Prije svega, nužno je završiti odgovarajuće stručno obrazovanje, najčešće preddiplomski ili diplomski studij ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Nakon formalnog obrazovanja slijedi stjecanje pedagoških kompetencija kroz stručnu praksu, a za rad u sustavu ranog i predškolskog odgoja potrebno je i upisati se u Imenik edukatora, savjetnika i suradnika pri nadležnoj komori.
Odgajatelj mora imati i zdravstvenu sposobnost za rad s djecom te biti osoba koja poštuje etičke standarde struke. Uz sve formalne uvjete, važna je i predanost radu s djecom, spremnost na stalno stručno usavršavanje te motivacija da se aktivno doprinosi razvoju kvalitetnog i poticajnog vrtićkog okruženja.
Izvor fotografija: Unsplash



