Neke od glavnih potrebnih vještina su: sposobnost brze i jasne komunikacije, brzo prebacivanje pažnje, primanje i reagiranje na veliku količinu informacija koje dolaze iz različitih izvora, pronalaženje brzih rješenja u izvanrednim situacijama, visok stupanj samodiscipline, emocionalna stabilnost, smirenost i otpornost na stres, što je nužno jer je posao iznimno odgovoran.
Što radi kontrolor zračnog prometa?
Kontrola zračnog prometa ubraja se među najzahtjevnija i najodgovornija zanimanja današnjice. Kontrolori zračnog prometa svakodnevno donose brze i precizne odluke u okruženju u kojem nema prostora za pogreške, istodobno upravljajući velikom količinom informacija.
Riječ je o profesiji koja počiva na timskom radu, strogoj disciplini i vrhunskoj obuci, višegodišnjem procesu koji uključuje teorijsku nastavu, rad na suvremenim simulatorima i dugotrajnu obuku na radnom mjestu. Upravo ta kombinacija znanja, iskustva i stalnog usavršavanja čini kontrolore zračnog prometa nevidljivim, ali ključnim jamcem sigurnosti i učinkovitosti zračnog prometa.
Kako postati kontrolor zračnog prometa u Hrvatskoj?
Kako bi netko postao kontrolor zračnog prometa u Hrvatskoj, mora zadovoljiti niz strogo propisanih obrazovnih, zdravstvenih i osobnih uvjeta. Kandidati trebaju imati najmanje završenu srednju školu, gimnaziju ili strukovno-tehničku školu, ili završen preddiplomski sveučilišni studij, po mogućnosti iz područja zračnog prometa ili tehničkih znanosti, kao i državljanstvo Republike Hrvatske ili neke od država članica Europske unije.
Osim toga nužno je aktivno znanje engleskog jezika te ispunjavanje zdravstvenih uvjeta, uključujući liječničku sposobnost klase 3 u skladu s važećim europskim propisima. Osim formalnih uvjeta, budući kontrolori moraju posjedovati iznimne kognitivne i psihološke sposobnosti: brzu i jasnu komunikaciju, sposobnost istodobnog praćenja više zadataka, brzo donošenje točnih odluka u stresnim i izvanrednim situacijama te izraženu prostornu i numeričku percepciju.
Od njih se očekuju samodisciplina, emocionalna stabilnost i otpornost na stres, kao i izražen osjećaj odgovornosti, timski duh i društvena zrelost. Budući da se rad temelji na stalnom nadzoru zračnog prometa i komunikaciji putem radijskih sustava, iznimno dobar vid i sluh također su ključni preduvjeti za uspješno bavljenje ovim zahtjevnim, ali iznimno važnim zanimanjem.

Kako izgleda radni dan kontrolora zračnog prostora?
Radni dan kontrolora zračnog prometa znatno se razlikuje od uobičajenog uredskog ritma. Kontrolori su raspoređeni po određenim sektorima zračnog prostora i neprestano surađuju s više jedinica, a njihov rad organiziran je u nepravilnim smjenama koje u prosjeku traju osam sati.
Operativni rad odvija se u dvosatnim intervalima, nakon kojih slijede obvezne pauze u trajanju od jednog sata, osmišljene kako bi se održala maksimalna razina koncentracije. Tijekom odmora kontrolorima su na raspolaganju prostori za opuštanje i rekreaciju, uključujući teretanu, bazen, sportske terene i sobe za odmor i razonodu.
Takav sustav rada ima svoje prednosti i nedostatke: s jedne strane, riječ je o stabilnom i dobro plaćenom zanimanju s velikim društvenim ugledom i izravnim utjecajem na sigurnost putnika, uz rad s najnaprednijim tehnologijama.
S druge strane, posao nosi visoku razinu stresa, veliku odgovornost, stroge psihofizičke zahtjeve te neredovno radno vrijeme koje uključuje noćne smjene, vikende i blagdane.
Izvor fotografija: Canva, Unsplash



