Online shopping

Nakon krize očekuje se “eksplozija” online trgovine u Hrvatskoj

Hrvatska je po korištenju i dostupnosti interneta blizu europskog prosjeka, 64 naspram 73 posto, ali ipak njeni građani još uvijek rijetko kupuju putem interneta, što će se prema procjenama analitičara promijeniti nakon krize u tzv. postrecesijskom vremenu kada bi moglo doći do porasta online kupnje posebno robe široke potrošnje, financijskih i turističkih usluga…

Uz takav zaključak na današnjem okruglom stolu magazina Banka o e-trgovini čulo se i da u Hrvatskoj sve više pojedinaca pretražuju online ponudu različitih proizvoda i usluga, ali tek 23 posto potrošača i kupuje preko interneta, dok to u EU čini njih 45 posto.

Po podacima iz zadnjeg relevantnog istraživanja o navikama potrošača, pa i za e-trgovinu, Mediascope Europe, od rujna 2011. do veljače 2012. hrvatski su potrošači na online kupnju potrošili 401 milijun eura, pri čemu je prosječna pojedinačna potrošnja bila oko 227 eura.

Istodobno, na online kupnju u EU se potrošilo 188 milijardi eura, a prosječni je Europljanin pritom potrošio oko 540 eura.I kada se gleda na razini poduzeća podaci su slični – 95 posto hrvatskih poduzeća ima internet, a web stranicu njih 71 posto, što je slično kao i u EU, ali ih tek 27 posto kupuje putem interneta, a u EU je to oko 25 posto.

Komentirajući te podatke Jan Sulik iz Ministarstva gospodarstva kazao je i da je u većini hrvatskih poduzeća udjel e-trgovine manji od 10 posto, kao i da je vrlo nizak na razini cijele Hrvatske u odnosu na još dominirajući konvencionalnu trgovinu.

Prepreke za jačanje e-trgovine vidi u malo domaćih e-trgovina, netransparentnosti podataka o e-trgovcima, još uvijek visokim naknadama/provizijama za tu kupnju u Hrvatskoj, ali i nedovoljnoj regulaciji tog tržišta, što bi se, kako je kazao, moglo promijeniti donošenjem izmjena zakona o trgovini.

S druge strane potrošači još uvijek nemaju dovoljno povjerenja u taj način kupovine, najviše ih brine sigurnost plaćanja putem kartica, slabe mogućnosti zamjene ili vraćanja robe te nedostatak ICT vještina.

Ispred kratičarskih kuća na skupu je govorila Aleksandra Babić iz Europe MasterCarda istaknuvši kako su u toj kući primjetili 30 postotni porast online kupnje hrvatskih korisnika u stranim e-trgovinama u ovom kolovozu u odnosu na lanjski, što objašnjava ulaskom Hrvatske u EU uslijed čega su ukinute carine i povećala se dostupnost dostave.

Marko Jukić iz divizije Ekspres Hrvatske pošte kazao je da je s ulaskom Hrvatske u EU olakšana dostava paketa u zemlje EU jer se više ne popunjavaju carinski i špediterski obrasci, što je izuzetno važno jer online kupci žele robu do kućnog praga u što kraćem roku (dva do četiri dana).

Petak, 11.10.2013. / poslovnipuls.com