Dostavljači su danas važniji nego ikad prije: Sve o izazovima i važnosti njihovog posla

Dostavljači su danas važniji nego ikad prije: Sve o izazovima i važnosti njihovog posla

Od dijelova automobila, hrane za pse i mačke, najtrendi odjevnih kombinacija do lijekova, uredske opreme i alata - gotovo sve danas možemo naručiti putem Interneta.

Online kupnja mnogima je u potpunosti zamijenila klasičan odlazak u trgovinu, a kupcima se naručeni proizvodi dostavljaju doslovno na kućni prag. Takav način kupovine znatno štedi vrijeme, omogućuje jednostavno uspoređivanje cijena i recenzija te pruža veću dostupnost proizvoda, a u tom procesu jedno je zanimanje ključno.

Dostavljači su u posljednjih nekoliko godina redovito na popisu najtraženijih zanimanja - kako u Hrvatskoj, tako i u ostatku Europske unije, ali i svijeta.

Velika je potražnja za dostavljačima različitih tipova - od onih koji hranu dostavljaju na biciklu do klasičnih dostavljača automobilom. Iako to rijetki primjećuju, dostavljač je osoba koja digitalnu želju pretvara u fizičku stvarnost - prenoseći paket na kućni prag, kada iskustvo sve popularnije online kupnje konačno postane opipljivo.

Dostavljači, posao

Dostavljač je iznimno važan

No, u ovom ćemo se kontekstu pomalo odmaknuti od fenomenološkog pristupa te odmah istaknuti da je posao dostavljača izuzetno težak i odgovoran.

Posao uključuje fizički napor, često u nepredvidivim uvjetima – kiši, iznimno visokim temperaturama, snijegu, prometnim gužvama - u stresu da se dostigne planirani raspored koji je često pretrpan.

Naime, dostavljači su podložni strogim rokovima, algoritamski generiranim rutama i očekivanjima brzine koje oblikuju korisnici naviknuti na instant uslugu.

K tomu se često susreću s negativnim komentarima - ako, primjerice, narudžba zakasni samo desetak minuta - kupci često nemaju razumijevanja. Naime, posao dostavljača često se podrazumijeva sam po sebi– sve dok paket ne zakasni.

Posao dostavljača nije nimalo lagan

U Hrvatskoj je najpopularniji način dostave putem platformi poput Wolta ili Glova. Ovu vrstu dostave koristi sve više Hrvata.

Konkretnije, kako je ranije pisao Danas, tijekom 2023. godine prihod od narudžbi iz trgovina putem Wolt platforme narastao je za 60 posto u odnosu na prethodnu godinu. To pokazuje promjene u kupovnim navikama u ponašanju korisnika Wolt platforme kao i potrošača općenito.

Ovaj podatak, primjerice, ne svjedoči samo o tehnološkom napretku i promjenama u navikama potrošača, već i o sve većem oslanjanju društva na – dostavljače. Oni su ti koji fizički izvršavaju sve te digitalne narudžbe, često radeći pod vremenskim pritiskom, neizvjesnim uvjetima i nesigurnim radnim statusom.

Posao dostavljača i prava

Mnogi dostavljači rade kao vanjski suradnici ili putem spomenutih digitalnih platformi koje im često ne osiguravaju socijalna prava. To znači da nemaju bolovanja, plaćen godišnji odmor ni sigurnost stalnog zaposlenja. U slučaju nesreće, često su prepušteni sami sebi.

Sindikalne inicijative u Europi i Hrvatskoj, stoga, sve češće upozoravaju na potrebu boljih radnih uvjeta za ovu rastuću radnu snagu.

Mnogi koji se bave ovim poslom ističu određene prednosti – prije svega fleksibilno radno vrijeme te samostalnost u organizaciji dana.

Ipak, uz prednosti dolaze i određeni izazovi. Kako navode pojedini dostavljači, većina ih radi na temelju sezonskih ili ugovora o djelu, što znači da nemaju zajamčena socijalna prava poput mirovinskog i zdravstvenog osiguranja. Također, iako se posao često reklamira kao fleksibilan, u praksi se zna dogoditi da se radi i više od osam sati dnevno.

Dostavljači su često prepušteni sami sebi

Za dostavu dostavljači najčešće koriste osobni automobil, a u gradskim sredinama popularni su i bicikli – i to sve više električni, koji olakšavaju kretanje po brdovitom terenu i omogućuju veću efikasnost.

No i tu postoje prepreke – u mnogim hrvatskim gradovima još uvijek nedostaje kvalitetna infrastruktura, poput sigurnih i jasno označenih biciklističkih staza, što dodatno otežava rad dostavljačima na dva kotača.

Pritom je posao dostavljača poprilično popularan i kod stranih radnika koji se često suočavaju s jezičnom barijerom ili pak nesnalaženjem u prometu. Mnogi dolaze iz zemalja poput Nepala, Indije, Bangladeša, Filipina i susjednih balkanskih država, privučeni mogućnošću relativno brze zarade i lakšeg ulaska na tržište rada.

Za velik broj njih, dostava je jedan od prvih poslova koji im se nudi nakon dolaska u Hrvatsku, jer ne zahtijeva poznavanje jezika na visokoj razini, a angažman putem spomenutih digitalnih platformi olakšava zapošljavanje.

Dostavljači sve traženiji

Moramo imati više razumijevanja za dostavljače

Prema rezoluciji koju je Europski parlament nedavno usvojio, radnicima koji rade za digitalne platforme poput dostavljača hrane ili vozača Ubera, EU treba osigurati jednaka prava kao i zaposlenima na tradicionalnim radnim mjestima.

Izvješćem Odbora za zapošljavanje i socijalna pitanja skrenula se pozornost na radnike na tim platformama koji bi, u velikoj mjeri su se složili europarlamentarci, trebali imati pravednije radne uvjete, prava i socijalnu zaštitu.

Jer posao dostavljača danas je znatno više od fizičkog prenošenja hrane ili paketa – on odražava ubrzani ritam suvremenog života i našu sve veću ovisnost o digitalnim uslugama.

Njihova uloga postaje sve važnija ne samo za održavanje i rast sektora e-trgovine i dostavnih platformi, već i za funkcioniranje gradskog života u cjelini.

Omogućuju brzu distribuciju hrane, lijekova, tehničke opreme i drugih osnovnih potrepština, često onima koji su zbog starosti, bolesti ili radnog tempa ograničeni u kretanju.

S obzirom na sve izazove s kojima se dostavljači svakodnevno suočavaju – od vremenskih neprilika i gustog prometa do pritisaka aplikacija i fizičkog napora – važno je da im pokažemo više razumijevanja i strpljenja. Čak i ako ponekad dođe do kašnjenja, ti trenuci ne umanjuju vrijednost njihovog doprinosa i uloge u našem svakodnevnom životu.

Izvor fotografija: Canva, Pexels, Unsplash

LinkedIn

LinkedIn
Zapratite nas na LinkedIn-u
https://www.linkedin.com/company/posao-hr

Ponedjeljak, 30.06.2025. / net.hr